הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קנס של 25 אלף ₪ ו-6 חודשי מאסר על תנאי לאדם שהתעלל בסוס


תושב הדרום ישלם באופן תקדימי, קנס גבוה בגין התעללות בבעל חיים. השופטת: ''מדובר בעבירה חמורה וקשה שאותה ביצע הנאשם כלפי בעל חיים חסר ישע''. שרת החקלאות אורית נוקד: ''אני מברכת על החלטת בית המשפט. משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגביר משמעותית את האכיפה כנגד אלו המתעללים בבעלי החיים''

הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-12-2011


קנס תקדימי אך הסוס לא שרד את ההתעללות המתמשכת: 25,000 ₪ ושישה חודשי מאסר על תנאי הוטלו על תושב הדרום שהורשע בהתעללות בסוס. במשרד החקלאות מציינים כי בעבר ניתנו בעבירות דומות קנסות בגובה של 1,000 שקל בלבד, ובמקרים של התעללות בקבוצה של סוסים הושת קנס בגובה דומה.

העונש ניתן בבית משפט השלום בבאר שבע בעקבות כתב אישום שהגיש משרד החקלאות ופיתוח הכפר נגד יוסף עבודי, תושב המושב שובה, בעקבות תלונה של אזרח שהתקבלה בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

רופאת הסוסים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ד"ר צביה מילדנברג, ופקחי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות ערכו ביקורת במקום ביוני אשתקד, בה התגלה הסוס במצב של רזון קיצוני, עם שבר קשה במפרק הירך, ופצוע בכל חלקי גופו כתוצאה מנפילות חוזרות ונשנות. ניכר היה כי הסוס לא זכה בטיפול רפואי כלל. הסוס הוחזק בתוך מבנה ארעי, המחולק לשני מפלסים שהמעבר ביניהם סיכן את בטיחותו. דפנות המבנה עשויות מגדרות ארעיים, ממוטות ברזל ומשטחי עץ שהיוו גם הם מפגע בטיחותי. באורווה לא היה אבוס להזנה ולא בה נמצא מזון. הסוס הוזן מלחם מעופש בלבד.

לאור הממצאים הקשים, הוחלט להעבירו את הסוס באופן מידי לטיפול במתקן מוגן של משרד החקלאות. שם שוכן באורווה וטופל במשככי כאבים ואנטיביוטיקה. כעבור עשרה ימים, חרף כל המאמצים להצילו, כשהוחמר מצבו וניכר כי משככי הכאבים לא עוזרים והוא סובל מכאבים עזים ומתקשה לעמוד על רגליו, הוחלט להרדימו על מנת למנוע ממנו סבל נוסף. "לצערנו, הפעם השיקום לא צלח, כיוון שסוס הרובץ שעות ארוכות סובל לעיתים קרובות מקריסה של הריאות ומערכת הלב, ועל כן נאלצנו להרדימו". אמרה ד''ר צביה מילדנברג.

משרד החקלאות הגיש כאמור כתב אישום בו צויין כי למרות מצבו החמור של הסוס החזיק אותו המורשע במשק מבלי שסיפק לו אמצעים לצרכיו הקיומיים, לא הזמין רופא וטרינר למקום ולא נקט בכל אמצעי כדי להפחית את סבלו. ''במעשיו עינה הנאשם את הסוס, התעלל בו והתאכזר אליו שלא כדין, בניגוד לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים).'' נכתב בכתב האישום.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד: "אני מברכת על החלטת בית המשפט. משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגביר משמעותית את האכיפה כנגד אלו המתעללים בבעלי החיים, ואני שמחה שהשופטים מוצאים לנכון להחמיר את הענישה כלפי עבריינים אלו".

למרות מצבו הכלכלי הקשה של הנאשם, נגזר עליו הקנס הגבוה. השופטת, סגנית נשיא בית משפט השלום בבאר שבע, כתבה בגזר הדין כי: "מדובר בעבירה חמורה וקשה שאותה ביצע הנאשם כלפי בעל חיים חסר ישע".

גזר דין זה הנו תוצאה של תוכנית ההצלה לסוסים וחמורים שנפלו קורבן להתעללות, שהחלה את פעילותה, כבר לפני חמש שנים, בשנת 2007. כ- 500 סוסים וכ- 200 חמורים חולצו עד כה מהתעללות ושוקמו במתקנים מוגנים, במימון מלא של משרד החקלאות בהיקף של מעל מיליון ₪. מרבית הסוסים הועברו למשפחות מאמצות אשר ביכולתן להעניק בית חם וטיפול כנדרש. החמורים שחולצו מהתעללות שולבו במתחמי בריכות דגים והם נהנים מביתם החדש בטבע.