הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מהנעשה בהתאחדות חקלאי ישראל


אבשלום (אבו) וילן: ''עברנו שנה סוערת, שבה הדפנו ניסיונות של גורמים במשרד האוצר ובממשלה לשנות סדרי בראשית, לבטל את מכסי המגן על מוצרי החקלאות השונים. להוריד את מחיר המטרה של החלב בצורה דרמטית ועוד ועוד''

אבשלום וילן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל  25-12-2011


אנו בסיומה של שנת 2011. גשמי נובמבר היו טובים לחקלאות אך היובש של דצמבר - מכניס אותנו לבעיה, כאשר אני תקווה כי ארובות השמים יפתחו בקרוב, ועל אף שהמודלים לחיזוי של השירותים המטאורולוגים ברחבי העולם מצביעים על שנת משקעים מתחת לממוצע, קיים תמיד סיכוי לגשם אחד טוב, בעיתוי מתאים שיכול להפוך את התחזית על פיה!

כללית - עברנו שנה סוערת, שבה הדפנו ניסיונות של גורמים במשרד האוצר ובממשלה לשנות סדרי בראשית, לבטל את מכסי המגן על מוצרי החקלאות השונים. להוריד את מחיר המטרה של החלב בצורה דרמטית ועוד ועוד.

ניהלנו מאבק ציבורי ארוך, שזכה לתמיכה רחבה מצד התקשורת ודעת הקהל, ואנחנו כרגע בעיצומה של הפוגה. להערכתי די בקרוב יחודשו הניסיונות לטפל באמצעות רגולציה בנושאים הללו ונצטרך להמשיך להיאבק מחד, ולהגיע להסכמים סבירים מאידך.

צריך לזכור, כי מבחינת הסבסוד החקלאי - אנחנו במקום שלישי מלמטה! במדינות ה-DECD. אנחנו נמצאים ב-17% תמיכה ישירה לחקלאות - כאשר 33 מדינות מעלינו בתחום העזרה הממשלתית! גם ניסיונות האוצר לפתיחה מאסיבית של יבוא גבינות קשות, נבלמו לעת הזאת ע"י בית המשפט, וסביר כי במהלך השנה הקרובה נצטרך לשבת על מדוכה זו - לא מעט.

כללית - מבחינת מחירי המזון העולמיים מגמת העלייה נמשכת והדבר מקרין ישירות על התמורות לחקלאים אצלנו.

ענף גידולי השדה סיים השנה שנה טובה, במרבית הגידולים היו יבולים טובים ומחירים נאים והתמורה הכלכלית בהתאם.

בפירות הייתה שנה של יבולים גבוהים ותנודות מחירים עונתיות שהשפיעו על הרווחיות.

בירקות - שפע של תוצרת וירידת מחירים גדולה בקיץ שהשפיעה על הריווחיות. עם הקדמת החורף עלו המחירים והרעש התקשורתי עלה בהתאם וכמעט ללא פרופורציה.

היצוא החקלאי עבר השנה אירוע דרמטי עם נפילתה של חברת אגרקסקו. מוקדם עדיין להעריך כיצד יתייצבו מחירי היצוא במצב החדש כאשר בשוק הרבה מאוד שחקנים ללא שחקן מרכזי אחד שהשפיע רבות על המחיר. אני תקווה כי ההסתגלות לא תיקח יותר מעונה אחת והירידות שראינו בתחילת העונה - יתמתנו.

בענפי בעלי החיים - רפת החלב עברה טלטלה גדולה בעקבות משבר הקוטג' ופתיחת השוק באופן חד צדדי ע"י הממשלה ליבוא גבינות קשות. עם זאת, התוצאות הכלכליות של הענף ממשיכות להיות טובות ואנחנו צריכים לעמול רבות כדי לשמור עליהן.

בלול - משבר כמויות מתמשך בפטם, כאשר נעשים ניסיונות להגיע להבנות חוקיות בין המגדלים שיאפשרו הקטנת כמויות בדרך להבאת השוק לשיווי משקל הגיוני שיאפשר פרנסה בכבוד.

בביצים - הרפורמה ממשיכה להסעיר את הרוחות. אני תקווה כי גם כאן נגיע לפשרה סבירה עם נציגי הממלכה ונוכל להוציאה לדרך בהסכם והבנות.

בדגים - המחירים השתפרו, ועם זאת צל של איום כבד באמצעות דרישות דרמטיות של המשרד לאיכות הסביבה לטיפול במי הבריכות, שאם יתקבלו כלשונן, לא יאפשרו קיום כלכלי לענף. אנחנו נערכנו למאבק לפשרה ואני תקווה כי האסימון ייפול במשרדי הממשלה הרלוונטיים ותקופת ההשקעה בפרויקט תיארך מספר שנים ובמענקי השקעה מתאימים.

ענף הפרחים - המשבר בענף כתוצאה משערי היורו וגורמים נוספים מביא לצערי, להקטנת מספר המגדלים בענף יפה זה ונצטרך לשנס מותניים כדי להגיע לפתרונות סבירים.

על שאר הענפים - בסקירה הבאה.

בנושאים הכלליים - מים, קרקע ועובדים זרים שורה של התפתחויות:

במים: רשות המים קבעה מכסת יסוד של 410 מיליון קוב מים שפירים לחקלאות. המכסה תעלה עד ל-455 מילון קוב בהתאם לכמות המשקעים השנתית ובהתאם למודל המבוסס על 26 תחנות מדידת גשם ברחבי הארץ.

אנחנו מנהלים מאבק להגדלת הכמות ולהסרת החסם העליון. במידה ולא נצליח - הודענו למשרד האוצר כי בכוונתנו לדרוש פיצויים למגדלים עבור הקיצוץ במכסות המים.

בעובדים הזרים: משרד החקלאות הגיע להסכם עם האוצר על הורדת 600 עובדים בשנת 2012 במקום 1,600 עובדים שהיו אמורים לרדת במסגרת ההסכם הרב שנתי. במקביל התחילו דיונים על מעבר חלקי לעובדים עונתיים שיבואו כל שנה ל-8-9 חודשים, יחזרו לתאילנד ויבואו שוב לאחר 3-4 חודשים.

המודל נמצא בבדיקה. החל מחודש פברואר 2012 הגעת העובדים תהיה באמצעות סוכנות התעסוקה של האו"י - IOM וכללי המשחק משתנים בהתאם.

מס מעסיקים : לא הצלחנו עדיין לבטלו. בפגישה שלנו עם שר האוצר, הובעה התנגדות גורפת מצידו, לכל ביטול או הקטנה של מס המעסיקים בסך 10% על העובדים הזרים. הנמקתו העיקרית - המצב הכלכלי של גבית המיסים במשק.

נצטרך להמשיך להיאבק ויתכן שאף להחריף המאבק.

בינתיים עולים גלים חדשים של תביעות עובדים בעבר לזכויות סוציאליות, וגם נושא זה יצטרך להיפתר במסגרת ההסכמים.

לצערי, הממשלה לא מוכנה להגמיש עמדותיה, הפתרון המוסכם לסוגיה לא מתממש כתוצאה מכך.

קרקעות: אנחנו מצפים לדו"ח ועדת רוטקוף האמור להתפרסם בחודשים הקרובים ועל פיו נראה כיצד ממשיכים להתמודד עם הסוגיות הכבדות של הקרקעות החקלאיות, חלקות הבית, הזכויות בשטח המגורים וכו'.

ובינתיים שיהיה לנו חורף גשום ומחירים טובים!

אבשלום (אבו) וילן

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל