הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קנס של 7,000 שקלים לאדם שקטף את הצמח המוגן עכובית הגלגל


תושב עראבה נתפס על ידי שוטרי משטרת ישראל ופקחי רשות הטבע והגנים כשברכבו 10 שקים שבתוכם 400 ק''ג של הצמח המוגן עכובית הגלגל (עכּוב). שופט בית משפט השלום בקצרין גזר עליו קנס של 7,000 שקלים, לצד קנס של 15,000 שקלים על תנאי למשך שלוש שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-12-2011


קטיף יקר ולא חוקי: שופט בית משפט השלום בקצרין מרדכי נדל גזר על תושב ערבה קנס של 7,000 שקלים, לאחר שנתפס על ידי שוטרי תחנת הגולן ופקחי רשות הטבע והגנים, כשברכבו 10 שקים ובהם יותר מ-400 ק"ג של הצמח עכובית הגלגל (עכוב), שנקטפו בניגוד לחוק. צמח העכוב נמצא בסכנת הכחדה בשל התופעה הרחבה של הקטיף הלא חוקי שלו, עד כמעט הכחדתו המלאה באזורים מסוימים בארץ.

את הכמות המסחרית הזו של הצמח, המשמש גם למאכל, קטף הנאשם בסיוע של אנשים נוספים בסמוך לקיבוץ גשור. למרות הרשעה נוספת ואזהרה שניתנה לו על ידי פקח של הרשות.

"מדובר בכמות גדולה, והנאשם אף הודה שהוא מקבל כעשרה שקלים עבור כל ק"ג של הצמח, כך שציפה לרווח של כמה אלפי שקלים לפחות.'' אומר גל אריאלי, מנהל אגף חקירות ומודיעין של רשות הטבע והגנים. ''בדרך כלל אנו פוגשים בשטח משפחות שקוטפות את הצמח לשימוש עצמי, ובמקרים כאלו אנו מסתפקים בדדרך כלל בהסברה, אזהרה או קנס מינימאלי, אולם במקרה הזה מדובר בעבריין שביקש להתפרנס על חשבון הטבע של כולנו, וזו גניבה לכל עניין ודבר, עוד בטרם נגענו בנזק הגדול שנגרם לאוכלוסיית העכובית בארץ או בנזק שנגרם לצמחים אחרים באזורי הקטיף.

עכּובית הגלגל (עכּוב) הוא צמח קוצי רב שנתי הגדל בשדות בור פתוחים. כאשר הוא מתייבש בקיץ הרוח מפרידה את הצמח היבש מן האדמה ומגלגלת אותו כמו גלגל. בדרך זו, מתפשטים זרעי הצמח. עלי העכובית הרכים משמשים להכנת סלט והניצנים הקטנים שלו נאכלים. קטיפת צמח העכובית למאכל הינה מסורת במשך שנים רבות. אבל התברר בשנים האחרונות שהצמח בסכנת הכחדה, שכן הקטיף נעשה בטרם הצמח פיזר את זרעיו.

אריאלי הוסיף כי "עכובית הגלגל, המרווה והאזוב המצוי (זעתר) הם חלק מהמורשת שלנו, בנוסף להיותם צמחי מאכל ותבלין מסורתיים. אם נקטוף אותם ללא הפוגה, הם ייעלמו. לכן גם הכריזה עליהם רשות הטבע והגנים כצמחים מוגנים. רשות הטבע והגנים משקיעה משאבים רבים בייזום מבצעי הסברה בעברית ובערבית כאחד, כדי לשמר אותם בטבע."