הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מערות בית גוברין ב- 360 מעלות


כדי לקרב וליצור עניין בביקור בגן הלאומי בית גוברין יזמה רשות הטבע והגנים סיור וירטואלי בו ניתן לראות את המתחמים המיוחדים של הגן הלאומי ב- 360 מעלות. בסיור ניתן להסתובב בין קמרונות האמפיתאטרון הרומי, בתוך מערות הפעמון, הקולומבריון ומערות הקבורה הצידוניות, ובמתחם המתקנים החקלאיים

מערכת פורטל החקלאות  26-12-2011


לפני שאתם יוצאים לטייל ולבקר בגן לאומי בית גוברין צאו לסיור וירטואלי במחשב וצפו במתחמים המיוחדים של הגן הלאומי ב-360 מעלות.

בעזרת הלחצנים תוכלו להסתובב בין קמרונות האמפיתיאטרון הרומי, בתוך מערות הפעמון, הקולומבריום ומערות הקבורה הצידוניות, ובמתחם המתקנים החקלאיים.

''הכוונה אינה להישאר בבית ולהיצמד למחשב'' אומר שרון טל מנהל הגן הלאומי שיזם את הסיור הוירטואלי. ''הכוונה ליצור גירוי לפני הטיול או סיוע למחפשים מידע על הגן הלאומי בארץ ובחו"ל. אני מזמין את תושבי ישראל לבקר בכל שעה משעות היום באתר הווירטואלי שלנו וליהנות ממנו כפי שאנו, העובדים, וכמאתיים אלף איש בשנה נהנים''.

לסיור הוירטואלי לחצו כאן

גן לאומי בית גוברין, המשתרע על פני כ - 5,000 דונם, שוכן בלבה של שפלת יהודה, אזור גבעות מתונות שמתנשאות לגובה של כ- 400 מטרים מעל פני הים. גבעות השפלה בנויות בעיקרן מסלעי קירטון.

תכונותיו המיוחדת של הסלע הטביעו את חותמן על דמותו של האזור. הסלע רך אך עמיד יחסית לבליה, ועל כן כבר בימי קדם חצב האדם באזור מערות לשימושים שונים ומגוונים: מחצבות, מערות קבורה, מחסנים ובתי מלאכה, מחילות מסתור וגידול יונים.

בבית גוברין ובסביבתה נחצבו מאות מערות, חלקן כמערכות מורכבות ומרשימות מאין כמותן, שיוצרות מבוך ענק של אולמות וחללים גדולים מתחת לפני הקרקע.

במקום הגבוה בגן הלאומי מתנשא תל מרשה, שבו שכנה עיר ביהודה, שאותה ביצר המלך רחבעם בעקבות מסעו של המלך המצרי פרעה שישק: "ויבן ערים למצור ביהודה… ואת גת ואת מרשה ואת זיף" (דברי הימים ב יא, 8).

העיר הגיעה לשיא פריחתה בתקופה ההלניסטית (מאות 2-3 לפני סה"נ). בתקופה החשמונאית כבש יוחנן הורקנוס את העיר וגייר בכפייה את תושביה. בתקופה הרומית נטשו התושבים את תל מרשה, והקימו סמוך לו את העיר בית גוברין, שהפכה לבירת חבל אדומיאה המערבית.

בית גוברין הייתה מקום חשוב גם בתקופה הצלבנית. אנשי הכפר הערבי בית ג'וברין, שנטשו אותו בתקופת מלחמת העצמאות, ניצלו את הקירות החסונים של המבצר כדי להשעין עליהם חלק מבתיהם.

מצגת הסיור הווירטואלי נבנתה על ידי חברת מורדגן המתמחה בהמחשה ובפתרונות ויזואליים מתקדמים.