הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו מכסות הביצים לשנת 2012


ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את המכסות לייצור ביצים לשנת 2012. מדובר במכסות לייצור 1.908 מיליארד ביצים, כאשר מתוכן יינתנו מכסות לייצור 16 מיליון ביצים למגדלים חדשים ועוד חצי מיליון ביצים לייצור מוסדות שיקומיים. משרדי החקלאות והמשפטים יבדקו את מתן העדיפות לישובי הצפון אביבים, זרעית, נטועה ומרגליות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-12-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (ב') את תקנות מועצת הלול בדבר מכסות לייצור ביצים לשנת 2012, שהגיש משרד החקלאות. הוועדה סירבה לדון בסעיפים שעלה חשש כי נועדו לקדם את הרפורמה בענף.

מדובר במכסות לייצור 1.908 מיליארד ביצים, מכסה הזהה ל-2011, כאשר מתוכן יינתנו מכסות לייצור 16 מיליון ביצים למגדלים חדשים ועוד חצי מיליון ביצים לייצור מוסדות שיקומיים, כאשר המכסה לכל מוסד לא תעלה על 100 אלף ביצים.

מגדלים רבים ובהם מזכיר ארגון מגדלי העופות, יעקב כהן, טענו כי בתקנות הוכנסו סעיפים המעודדים את הרפורמה בענף הלול, הכוללים מעבר ללולים גדולים יותר שלצורך הקמתם נדרשים המגדלים להשקעות רבות. כהן טען כי התקנות שיחייבו להקים לולים עם שטח מחייה של 750 סמ"ר לכל מטילה, יפגעו קשות בפרנסת המגדלים.

נציגת המגדלים בדירקטוריון מועצת הלול, לאה יוגב ממושב שומרה, אמרה כי הדירקטוריון החליט להמליץ למשרד החקלאות להוציא מהתקנות את כל הסעיפים הנוגעים לרפורמה בענף, אולם למרות זאת המשרד לא עשה כן. היו"ר שאמה-הכהן הבהיר למגדלים כי הוועדה תאשר את התקנות בהתאם לנעשה בשנה החולפת, אז עלו טענות דומות. "מה שהיה הוא שיהיה, למעט ההתאמות הנדרשות", אמר שאמה-הכהן.

בתקנות יחולו מספר שינויים, אחד מהמרכזיים בהם הוא הפסקת מתן מכסות חדשות לייצור ביצים ביישובי הצפון אביבים, זרעית, מרגליות ונטועה. מנכ''ל משרד החקלאות יוסי ישי הסביר כי החלטת הממשלה המאפשרת מתן עדיפות ליישובים הללו עומדת לפוג בימים הקרובים, ולכן ניתן יהיה לתת העדפה ליישובים לפי אזורי הפיתוח הקבועים בחוק. לדבריו, בשנה שעברה אושרו מכסות לייצור 10 מיליון ביצים חדשות בישובים הללו באופן חד פעמי, אולם ככל הנראה רק חצי מהמכסה תנוצל.

ח"כ עמיר פרץ הציע לקבוע בתקנות כי ועדת המכסות תמשיך להקצות את ייתרת המכסה שנותרה לאביבים, זרעית, מרגליות ונטועה למשך חצי שנה נוספת, על אף שהחלטת הממשלה בעניין תתבטל בימים הקרובים. עוד הציע ח"כ פרץ כי אם לאחר חצי שנה לא תנוצל כל המכסה לאותם יישובים, תצורף היתרה לתוספת הכללית של המכסות למגדלים חדשים.

הצעתו של ח"כ פרץ התקבלה למרות התנגדות נציגת משרד המשפטים, לירון אדלר מינקה, שהסבירה כי יש בעיה לקבוע בתקנות הוראה שגוברת על חוק שקבע כי החלטות הממשלה בעניין הזה בטלות. ח"כ פרץ אמר כי הוא מוכן שהוועדה תאשר את הסעיף אך תעמידו על תנאי למשך יומיים, כאשר במהלך הזמן הזה יוכלו נציגי משרדי החקלאות והמשפטים למצוא פתרון אחר לבעיה. הוועדה קיבלה את הצעתו, שמשמעותה היא כי אם תוך יומיים לא יימצא הפתרון אזי הצעתו הראשונה של ח"כ פרץ תיכלל בתקנות.