הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרת החקלאות: על המדינה לתמוך בהצלת הדבורים


תופעת העלמות הדבורים נמשכת בכל העולם. בארצות הברית ובאירופה הוקצו עשרות מליוני דולרים למחקרים ייעודיים להצלת כוורות הדבורים. בכנס דבוראים שהתקיים היום במשרד החקלאות קראה שרת החקלאות אורית נוקד לממשלה ולכנסת לתמוך בהצלת הדבורים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-12-2011


כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם נכחדה בארבע השנים האחרונות ובעולם גובר החשש לענף גידול הדבורים, להתייקרות במוצרי הכוורות ולטווח הרחוק גם לעתיד האנושות.

בכנס דבוראים מיוחד שנערך היום (ג') במשרד החקלאות, סיפר רנדי אוליבר, מומחה בגידול דבורים מפלורידה, כי משרד החקלאות בארה"ב הקצה 20 מיליון דולר לשנה למחקר להצלת הדבורים. בשנה האחרונה נעלמו בארה"ב 35% מקרב 2.3 מיליון מושבות הדבורים. גם בבריטניה בה אוכלוסית הדבורים פחתה ב-50% בשנים האחרונות, הקציבה הממשלה 10 מיליון דולר למחקר ייעודי להצלת הכוורות. מדינות אירופה האחרות גם הן במצב דומה, ובישראל קיימת גם כן התופעה של העלמות דבורים. כשליש מאוכלוסיית הדבורים בארצנו נעלמה.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה בכנס, כי ענף הדבורים מתמודד כיום עם אתגרים לא פשוטים שהקשה מהם הינו העלמות הדבורים. השרה אמרה, כי יש להביא למודעות הציבורית בישראל את תרומת ענף גידול הדבורים לתעשיית החקלאות, למען הדורות הבאים, וכי היא מקווה שהנתונים הקשים שהובאו בכנסת יועברו לממשלת ישראל וכנסת ישראל וישפיעו על ההחלטות לעידוד ענף הדבורים והדבש. השרה ציינה את הפרויקט הרחב לשנים הבאות בשיתוף משרד החקלאות וקק"ל לנטיעת אלפי דונמים של עצים צופניים שישמשו מזון לדבורים ויסייעו להמשך קיומן.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אמר בכנס, כי על פי נתונים בינלאומיים של משרדי החקלאות בעולם, פחתה ב- 30% כמות אוכלוסיית הדבורים בעולם וכתוצאה מכך קיימת ירידה של 70% בכמות ייצור הדבש בעולם. עוד אמר אבידור, כי המומחים בעולם עדיין לא הצליחו לפענח את סיבת העלמות הדבורים ולא לעצור הידרדרות היעלמותן, שנובעת ככל הנראה ממספר סיבות - השפעת הקרינה הסלולארית על ניווט דרכן בשטח, התחממות גלובלית של כדור הארץ, וירוסים המגיעים ממזון מיובא מחו"ל ובעיקר מחסור חמור בשטחים חקלאיים ופרחי צוף המהווים מזון לדבורים. מאחר והדבורים מהוות את מקור ההאבקה העיקרי לגידולים חקלאיים, העלמותן מהווה איום ממשי על יכולת האנושות לגדל מזון.

לקראת ט"ו בשבט וכפרויקט מקיף לשנים הבאת מתוכננת נטיעה מאסיבית של עצים צופניים בשיתוף קק"ל, משרד החקלאות, משרד הביטחון וגופים נוספים. אבידור ציין את החשיבות באחריות האישית של כל אדם בישראל לטעת בגינתו הפרטית או הציבורית עץ צופני בנטיעות העתידיות ולא רק עצי נוי להם פרחים ללא צוף אשר אינם מועילים להמשך קיומן של הדבורים" במידה וכל ילד וכל מבוגר ייקחו אחריות על נטיעת עצים צופניים תגדל כמות המזון לדבורים. כל אדם יכול להיות שותף בהצלתן" אמר אבידור.

עוד השתתפו בכנס: יוסי ישי, מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שמחה יודוביץ, סמנכ"לית מנהלת השקעות במשרד החקלאות, פרופ' דן איזיקוביץ מאוניברסיטת ת"א, ד"ר אוהד אפיק מהפקולטה לחקלאות, ד"ר ויקטוריה סורוקר מנהל המחקר, ד"ר מרדכי כהן (קדמון) פרויקטור לנטיעות צופניות, חוקרים ודבוראים.