הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חולות סמר: פעילים חסמו בגופם את עבודות הכרייה


עשרות פעילי איכות סביבה ותושבי הערבה הגיעו הבוקר לחולות סמר, הדיונה האחרונה בערבה הדרומית, קשרו את עצמם אל הטרקטור ומנעו את תחילת עבודות הכרייה. כתשעה פעילים נעצרו והובאו לחקירה במשטרת אילת. החברה להגנת הטבע: ''ההחלטה על כריית החול מסמר לוקה בחוסר סבירות קיצוני. אין כל מקום להרס ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבסמר''

מערכת פורטל החקלאות  28-12-2011


אנשי החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה ותושבי הערבה עצרו הבוקר (ד') בגופם את העבודות לכריית החול בסמר, זאת לאחר שאתמול בלילה נודע להם כי הקבלן יגיע בבוקר על מנת להתחיל את עבודות הכרייה במקום. הפעילים הגיעו בשעת בוקר מוקדמת ומנעו את כניסת הדחפורים לדיונה. חלקם אף קשרו את עצמם לטרקטור ובכך עצרו בגופם את העבודות, זו הפעם השנייה בחודשיים האחרונים.

בשעות הצהריים הגיעו למקום כ-30 שוטרים ממשטרת אילת ופינו את הפעילים מהמקום. לפחות 9 מהם נעצרו ונלקחו לתחנת המשטרה באילת.

בחולות סמר בערבה הדרומית מתקיימת מערכת טבעית ונופית ייחודית ויש בה מגוון רחב וייחודי של בעלי חיים. מדענים ומומחים מגדירים את המגוון הביולוגי נדיר וחשוב יותר ממה שהיה ידוע בעבר, וסבורים כי יש להגן עליו. תושבי האזור וארגוני הסביבה מנהלים מאבק ממושך של כ-4 שנים להצלת החולות מעבודות הכרייה, שאושרו על ידי מינהל מקרקעי ישראל לטובת תעשיית הבניה באילת.

לפני כחודש וחצי החל הקבלן לעבוד במקום וגם אז הצליחו הפעילים לעצור את העבודות בטענה כי החלו בניגוד להסכמות שנקבעו. העבודות הופסקו ומאז מנסים הצדדים להגיע לפשרה.

החברה להגנת הטבע הודיעה השבוע כי החליטה שלא לקבל את הפשרה שהסתמנה, לפיה ייכרו כמיליון טון של חול, על פני שטח של כ-200 דונם, תמורת ניסיון שייעשה מול מינהל מקרקעי ישראל להכריז על יתר השטח כשמורת טבע. אנשי מגמה ירוקה ותושבי הערבה הצטרפו בהמשך השבוע להתנגדותה של החברה להגנת הטבע וגם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הודיע אתמול (שלישי) כי הוא עומד לצד ארגוני הסביבה במאבקם הצודק למען שמירת ערכי הטבע והנוף שבסמר.

לדברי סמנכ"ל החברה להגנת הטבע, ניר פפאי "ההחלטה על כריית החול מסמר לוקה בחוסר סבירות קיצוני, אין כל מקום להרס ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבסמר, ביחוד לאור העובדה שהוכח כבר כי ישנן חלופות אחרות לכריית החול, טובות יותר, המספקות מענה לטווח הארוך ללא פגיעה אנושה בטבע".