הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הארגונים האזוריים בצפון מקימים מפעל דשנים


את ההתארגנות מוביל ענבר אלתר, מאשדות יעקב איחוד, והיא משותפת לארגונים האזוריים של הגליל העליון, עמק יזרעאל, בית שאן, עמק הירדן והמפרץ. התוכנית היא להגיע בשנה הראשונה להיקף ייצור של 10,000 טונות דשן

יובל אופק, הזמן הירוק  28-12-2011


בשבועות הקרובים ייחתם (אם לא יהיו הפתעות) הסכם השותפות בין ארגוני הקניות האזוריים בצפון להקמת מפעל דשנים משותף. טיוטת ההסכם כבר מוכנה וגם המו"מ על מיקום המפעל נמצא כבר בשלבים מתקדמים. בארגונים האזוריים ובחוות הניסיונות החקלאית הצטבר ידע רב בנושאי דשן, הרכב הדישון וערבוב הדשנים הסופי. מטרת המפעל היא לעשות בידע זה שימוש, ותוך רכישה של חומרי גלם בסיסיים וערבובם במערכת ממוחשבת, ליצור את תערובות הדשן הפשוטות ולחסוך לחברי הארגונים, שמהווים צרכני דשן גדולים, חלק מרווחי חברות הדשנים.

את ההתארגנות מוביל ענבר אלתר מאשדות יעקב איחוד, והיא משותפת לארגונים האזוריים של הגליל העליון, עמק יזרעאל, בית שאן, עמק הירדן והמפרץ.

לדברי אלתר, התכנית היא להגיע בשנה הראשונה לפעילות בהיקף ייצור של 10,000 טונות דשן ולהכפיל את ההיקף בשנה השלישית לייצור. כרגע, התוכניות כוללות ייצור לשימוש עצמי, אך אלתר מספר כי כבר התקבלו פניות ממושבים, שאינם חברים בארגונים האזוריים, ליהנות משירותי המפעל החדש, ולהערכתו הן תיענינה בחיוב.

שוק הדשנים בארץ מוערך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכחצי מיליארד שקל בשנה, והיקף הייצור הצפוי במפעל מהווה בין 10%-20% ממכירות הדשנים על פי נתוני הלמ"ס. לאור נתח המכירות המשמעותי שהמפעל צפוי לקחת, מי שבוודאי לא יראו את היוזמה בחיוב הן יצרניות הדשנים הוותיקות - דשנים, ודשן גת - שחלקן בשוק הישראלי צפוי לקטון בעקבות המהלך.

פורסם בעתון ''הזמן הירוק''