הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר בערבה: חשיפת פלפל לקרינת אור גבוהה מעלה את רמת הויטמין C שבו


60 זני פלפל חדשים הוצגו בערבה בפני 100 חקלאים, נציגי משתלות וחברות זרעים מרחבי הארץ והעולם. הפלפל הגדל בערבה נחשף לקרינת אור גבוהה יותר ומלא בויטמינים אף יותר מפירות הדר. עשרות זני פלפלים חדשים, בשלל צבעים וטעמים, יוצגו לקהל הרחב לצד פיתוחים חקלאיים ייחודיים, בתערוכה החקלאית הגדולה שתתקיים בחצבה, 1-2 בפברואר 2012.

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-1-2012


60 זני פלפל חדשים נחשפו בתחנת יאיר במו''פ ערבה תיכונה בפני 100 חקלאים, נציגי משתלות וחברות זרעים מרחבי הארץ והעולם. זני הפלפלים הם פרי מחקר ופיתוח משותף של כ- 13 חברות זרעים, אשר תוצרתן נבחנה במהלך תקופת הגידול על ידי חוקרי מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, מדריכי משרד החקלאות ונציגי חברות הזרעים. החוקרים בוחנים מדי שנה, בשתי תחנות המו"פ הפועלות בערבה, עשרות זנים חדשים של חברות מהארץ ומהעולם.

מנהל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית אילון גדיאל מספר כי בעולם גוברת הדרישה לפלפלים איכותיים המצטיינים בעמידות בפני וירוסים, להגדלת היבולים ולפוטנציאל שלהם ליצוא, וכי הזנים הצבעוניים והמיוחדים של הערבה מבוקשים ביותר בשווקים. באנגליה מעדיפים הצרכנים פלפלים קטנים, כאשר בארה''ב רוסיה וגרמניה מעדיפים דווקא את הגדולים. יתרונם של הגידולים בערבה הוא באפשרות לשווקם בעולם בעיקר בתקופת החורף. השנה התרחבו שטחי גידול הפלפל בערבה, עקב הצמצום בגידול העגבניות שמצריך יותר ידיים עובדות, והם משתרעים על שטח של יותר מ-18,000 דונם. היבול השנתי עומד על כ- 120,000 טונות בשנה ורובו מיועד ליצוא.

לדברי גדיאל הדרישה בשוק האירופאי היא לפלפלים בריאים יותר ועתירי ויטמינים. "הפלפלים שישווקו השנה מישראל לעולם בתקופת החורף באירופה, יהיו בעלי רמות גבוהות של ויטמינים, שניתן בעזרתם לדכא התפתחות מחלות שונות והם מייצרים פעילות נוגדת-חמצון המונעת נזקים הנגרמים לגוף עקב תהליכים טבעיים או כתוצאה מחשיפה לרעלים ותרופות. זני פלפלים רבים השנה, עשירים באופן מיוחד בויטמינים (A,C,E) המופיעים בהם ברמות גבוהות יחסית לפירות וירקות אחרים, אפילו יותר מלימונים ותפוזים!" אומר גדיאל.

רבקה אופנבך, רכזת תחום הירקות במו"פ ערבה תיכונה וצפונית אומרת: "אנו מעמידים לרשות החקלאים ידע מצטבר ובוחנים כל העת שיטות ורעיונות חדשים, שיסייעו להפיק יותר יבול על פחות שטח ובשימוש במינימום מים, משאב יקר בסביבה שלנו ובעולם כולו. מכל העולם מגיעים אלינו כדי ללמוד את שיטות הגידול החסכניות והפוריות שלנו במדבר". עוד מוסיפה אופנבך, כי לפלפל האדום תכונות בריאותיות רבות, והוא אחד המרכיבים החיוניים בתזונה היומית.

עוד לפני 400 שנים ייחסו לפלפל ברפואה העממית תכונות תרפויטיות למגוון רב של מחלות. אכילתו של הפלפל האדום המתוק אינה כרוכה בתופעות לוואי, והשפעותיו על הגוף הנן מרחיקות לכת, כיוון שהפלפל הינו בעל תכולת ויטמינים גבוהה ובעל כמות גדולה של נוגדי חמצון, אוקסידנטים או בשמם המוכר - רדיקלים חופשיים הנקשרים לתופעות של הזדקנות מוקדמת, התפתחות מחלת הסרטן, סוכרת מסוג 2, כתמי גיל בעור, מחלות לב וכלי דם, מחלות פרקים ראומטואידיות, אלצהיימר, פרקינסון, אובדן זיכרון, אסטמה ומחלות רבות נוספות.

מחקר מדעי שהשווה בין תכולת נוגדי החמצון בפלפל האדום לעומת ירקות אחרים הראה, כי בהשוואה לירקות אחרים שנבדקו, תכולת החומרים נוגדי החמצון הייתה הגבוהה ביותר בפלפל האדום. עוד עולה ממחקרים, כי הפלפל עשיר גם ברכיבים בעלי ערך תזונתי כגון: ברזל, אשלגן, ויטמין A ויטמין C, בטא קרוטן ועוד וכי צריכה יומית של פלפל אדום בינוני אחד מהווה כ- 480% מן הדרישה היומית לויטמין C, 40% מן הדרישה היומית לויטמין A, 40% מן הדרישה היומית לויטמין B6 וכ- 14% מן הדרישה היומית לסיבים תזונתיים.

ניסוי שנערך במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית הראה, כי ככל שהפלפל האדום נחשף לקרינת אור גבוהה בתחילת העונה, כך עולה אחוז הויטמין C שבו. לכן, פלפל הגדל בערבה בה החשיפה לקרינת השמש הנה הגבוהה בארץ, מכיל רמות גבוהות של ויטמין C. בפלפלים הגדלים בערבה קיימת תכולת נוגדי חמצון גבוהה יותר מאשר בפלפלים מאזורי גידול אחרים והינם ירקות איכותיים, משמע פעילות נוגדי החמצון בפלפל מן הערבה, גבוהה כל כך, עד שהיא מצליחה להתמודד עם הרדיקלים החופשיים אותם פולטת הקרינה.

עוד עולה מהמחקרים, כי בנוסף לתכולת האנטיאוקסידנטים הגבוהה, ישנם אפקטים מרפאים רבים בפלפל האדום ובחומר הנקרא קפסיאט- (Capsiate) ומצוי בו בריכוז גבוה. מחקר וניסוי שנערכו באוניברסיטת קורנל בניו-יורק מראים, כי תמצית של פלפל אדום מעכבת ב- 55% את חלוקת תאי סרטן הכבד בתנאי מעבדה. כמו כן, במחקר נוסף שנעשה נמצא, כי הקפסיאט דחה את מועד הופעתו של סרטן עור, הפחית ב- 50% את מספר הגידולים הסרטניים והוריד משמעותית את נפחם.

בדיקות שנערכו באנשים הראו כי אכילת פלפל אדום מגבירה באופן משמעותי את חילוף החומרים, ומחקר שנערך בעכברים מורה כי הקפסיאט אף מונע הצטברות שומן. מכאן שהפלפל עשוי לסייע במניעת השמנה.

זני הפלפלים החדשים יוצגו בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים בערבה בתאריכים 1-2 בפברואר 2012. כמו כן יתקיימו שני כנסים מקצועיים ומפגשים מרתקים עם ההיי-טק של החקלאות, מהמתקדמות ביותר בעולם. מפגש מאלף עם פיתוחים ויזמויות בנושאי חקלאות, הדברה, טרקטורים ורכבים חקלאיים, ניהול ממוחשב בחקלאות, שינוע, דישון ועוד, שוק איכרים, מוסיקה ומזון. הכניסה חופשית.