הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ'''ל החברה לפיתוח הגליל: ''אני קורא לממשלה לחדול מחיסול התעשיה בפריפריה''


המים לחקלאות בגליל העליון הם שפירים בלבד, ועלותם תהיה כעת בשיעור שאינו מאפשר קיום לרבות מהתעשיות בפריפריה. ''לא מספיקים המשבר הכלכלי העולמי, גזירת הארנונה, סיכוני מטבע, ייקור החשמל והדלקים - באה ממשלת ישראל ומכה אותנו בייקור המים לחקלאות ולתעשייה שמשמעותה הפסדים של מיליוני שקלים''

הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-1-2012


''ייקור המים לחקלאות ב- 6.2% ולתעשייה ב- 25% יגרום להפסדים של מיליונים לתעשיות הקיבוציות בגליל העליון'' כך אומר היום (א') זאב מרקמן, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל. ''הייקור הצפוי הינו הנחתת מכה נוספת על התעשייה בפריפריה. לא מספיקה ההערכות הגלובלית לתקופה כלכלית קשה וגזירות כלכליות הרות גורל, תנודות המטבע, ייקור החשמל והדלקים, באה הממשלה וגוזרת עלינו בתקופת הישרדות קשה זו לתעשייה הישראלית, גם עלייה במחירי הארנונה, וייקור תעריפי המים לתעשייה ולחקלאות''.

העלייה במחירי המים השפירים לחקלאות עומדת על 2.02 שקלים למ"ק בממוצע, שישלמו החקלאים לספקי המים. בנוסף קיימות עלויות הקמת מערכות לאספקת המים לשטחי החקלאות המוטלות על החקלאים. על כל חריגה בשימוש במים אמור לשלם החקלאי 10% מעלות המיל לכל 3.8 מ"ק ובמקרה של מעל חריגה זו ישלם החקלאי 6 שקלים. ''עלויות גבוהות פי שלושה מהעלות הריאלית של אספקת המים 2.1 ₪ למ"ק, שלא נוכל לעמוד בהן.''

''בגליל העליון לא קיימת אפשרות לשימוש במים מושבים, כך שהשימוש הוא במים שפירים בלבד שעלותם תהיה כעת בשיעור שאינו מאפשר קיום לרבות מהתעשיות בפריפריה. במידה וגזירות אלו יצאו לפועל יאלצו המפעלים גם לפטר עובדים. הממשלה מוציאה הון על קמפיינים פרסומיים בקריאה למעבר לגליל ומצד שני גוזרת גזירות קשות, שיביאו הרס לתעשיות שכבר קיימות באזור וזאת מבלי שהזכרנו יזמים פוטנציאלים שלא יגיעו בתנאים כאלו לאצבע הגליל" אומר מרקמן.

גם בתחום הייצוא של תוצרת חקלאית נתקל השוק המקומי בקשיים רבים בניהול השיווק של התוצרת לחו''ל, עקב קריסתה של חברת אגרקסקו. במצב היום, אומר מקרמן, אין גוף שמחליט על המחירים או מכוון את שווקי העולם למוצרים מישראל. גם הקניינים בחו"ל ערים לאי הסדר בישראל בתחום החקלאי ומעודדים הורדות מחירים למוצרים ממנה, דבר הפוגע בהכנסות המפעלים והחקלאים.

לחברה לפיתוח הגליל שבעה מפעלי תעשייה חקלאית, שמחזור המכירות שלהם עומד על 741 מיליוני שקלים. השקעות החברה לפיתוח הגליל במפעלים הקיבוציים עמדה השנה על 38 מיליון ₪.

מפעל "עוף הגליל" הינו המעסיק הגדול ביותר באזור הגליל עם 600 עובדים מקרית שמונה והאזור ומהווה 59% מפעילות החברה לפיתוח הגליל, שיפגע גם הוא עקב ייקור החשמל, ההמים והארנונה בנוסף לפגיעה שכבר קיימת בענף הפטם. "מפעל כמו עוף הגליל שהינו המעסיק הגדול ביותר באזור, לא יוכל לעמוד בהעסקת עובדים כה רבים עקב ההוצאות הכפויות בגזירות החדשות וכך גם שאר המפעלים באזור. משמעותה של הגזירה כלפי מפעלים פריפריאליים אינה הגיונית ומשמעותה חיסול התעשייה בגבולות המדינה. על הממשלה להתעשת ומהר לפני שלא יהיה ניתן להחזיר את הגלגל לאחור" אומר מרקמן.

בחברה לפיתוח הגליל חברים 33 קיבוצים, מהגליל העליון והגולן. שבעת מפעלי החברה לפיתוח הגליל מעסיקים כיום כ- 800 עובדים, 120 מהם חברי קיבוצים והשאר מקרית שמונה והסביבה והינם המעסיקים הגדולים ביותר באזור אצבע הגליל.
בארגון הקניות משקי הגליל העליון, חברים 35 קיבוצים, המנהל את הפעילות הפיננסית של המפעלים וקיבוצי הגליל העליון. היקף הגביות של התוצרת היצרנית עמד על כ- 1 מיליארד ₪ לשנה.