הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה צפויה לאשר את ביטול חוק הגליל - הישובים בצפון ישבתו


ראשי המושבים והקיבוצים בקו העימות מתכוונים להשבית ביום ראשון הקרוב את הלימודים והפעילות בישובים, אם הצעת הממשלה לביטול חוק הגליל לא תורד באופן מיידי מסדר היום. כנס חרום יערך מחר (ששי) במושב צוריאל. מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן: ''תושבי קו העימות לא צריכים לשלם את מחיר המחאה החברתית''. שרים בממשלה: ''ראש הממשלה הפעיל לחץ כבד להצביע על הקיצוצים כמקשה אחת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  5-1-2012


ראשי המושבים והקיבוצים בקו העימות בצפון וארגון מגדלי העופות יערכו מחר (יום שישי, 6 בינואר) בשעה 10:00 כנס חרום במושב צוריאל, בעקבות כוונת ראש הממשלה להביא לישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון החלטה לבטל את חוק הגליל לצורך מימון מסקנות ועדת טרכטנברג.

אם ההצעה לא תורד באופן מיידי מסדר יומה של הממשלה, אומרים ראשי המושבים והקיבוצים כי בכוונתם להשבית ביום ראשון באופן מלא את הישובים והלימודים בכל אזור הצפון ולעלות עם בני המשפחה להפגנת ענק של תושבי הצפון בקרית הממשלה בירושלים ולפתוח בצעדי מחאה חריפים.

ביוני 2007 התקבלה בממשלה הצעת משרד החקלאות לרפורמה מקיפה בענף ההטלה, שעיקרה - שדרוג הענף תוך התייעלות העוסקים בו, הן מבחינה וטרינרית והן מבחינה סביבתית וממשקית. במסגרת החלטה זו הוטל על השרים, האחראים לחוק הגליל, להתאימו להחלטת הממשלה, כך שמתן הסובסידיה מכוח חוק הגליל ימשיך עד לשנת 2017, בהתאמות הנדרשות.

בחודש מרץ 2008 אושר בכנסת התיקון לחוק הגליל, הקובע כי מתן הסובסידיה לתושבי הגליל יוארך בעשר שנים נוספות, עד לשנת 2017. כמו כן, נקבע כי תושווה רמת הסובסידיה בענף הפטם לענף ההטלה; שיעור הסובסידיה יופחת ביחס לעלויות הייצור בכ- 30%, בהתאם למדדי התקדמות הרפורמה לאורך השנים; יושם דגש על מתן סובסידיות אך ורק לבעלי משקים המתגוררים באזורים שהוגדרו על פי החוק - אזור הצפון ובמסגרתו יישובים הנמצאים לאורך גדר הגבול הצפונית.

''חוק הגליל המסייע למגדלים בצפון, הוא חלק מרכזי בפרנסתם של התושבים בקו העימות.'' אומר מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן. ''זהו אזור שאין בו אפשרויות תעסוקה רבות והכנסתן של אלפי משפחות נשענת על ענף הלול. מדובר במשפחות שהן ברובן במצב סוציו אקונומי נמוך יותר מאלו שועדת טרכטנברג מבקשת לטפל בהם ולשפר את מצבם והם האחרונים שצריכים לשלם את המחיר על המחאה החברתית.''

משיחות שקיימו ראשי ענף הלול עם שרים בממשלה הביעו רבים את תמיכתם בתביעות, אך אמרו שראש הממשלה הפעיל עליהם לחץ כבד להצביע על הקיצוצים כמקשה אחת, זאת בניגוד לצו מצפונם.

''הישובים בצפון הם "מוצבים חיים" מול קני החיזבאללה והם חלק בלתי נפרד מהביטחון של מדינת ישראל. אנו פונים ומבקשים מראש הממשלה ומהשרים להתעשת ולא לאבד את הצפון ולהסיר את ההצעה הרעה הזו מסדר היום.''