הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פס''ד תקדימי: בעל טרקטורון הורשע בגרימת מוות למרות שלא נהג בו


בעל הטרקטורון החקלאי ממושב פארן שבערבה הורשע בגרימת מוות ברשלנות, לאחר שהעמיד לרשות מטיילים שני טרקטורונים, אחד מהם לא תקין, והשני ללא פוליסת ביטוח בתוקף. הששה יצאו לנסיעת שטח ללא הדרכה מספקת וללא קסדות, במהלכה התהפך אחד הטרקטורונים, וכתוצאה מכך נהרגה אחת הנוסעות. הצעירה שנהגה בטרקטורון, הואשמה גם היא בגרימת מוות ברשלנות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-1-2012


בית משפט השלום בבאר שבע בראשות ס. הנשיא השופט בית אור, הרשיע, באופן תקדימי, בגרימת מוות ברשלנות את בעליו של טרקטורון חקלאי אותו העמיד לשימושן של שתי מבקרות במושב פארן, ואשר במהלך נסיעתן התהפך הטרקטורון. כתוצאה מהתאונה, עקב החבלות שנגרמו לנוסעת ליאור זילברמינץ ז"ל, היא נפטרה מפצעיה לאחר 5 ימים.

בהכרעת הדין, קיבל ביהמ"ש את עמדת המדינה, אשר יוצגה ע"י עו"ד עמיחי חביביאן, לפיה מי שמעמיד לרשות אדם חסר ניסיון טרקטורון מבלי להעמיד לרשותו אמצעי הגנה מתאימים (לרבות קסדות, המחויבות על-פי חוק), כמו גם הדרכה מספקת, צפוי להיות אחראי בפלילים לכל נזק שיגרם לאותו משתמש.

פרקליטות מחוז דרום הגישה בשנת 2006 כתב אישום נגד בעל הטרקטורון, עופר גור, ונגד נגה מורג, הנהגת שנהגה בטרקטורון בפועל, בגין עבירת גרימת מוות ברשלנות. גור, הואשם גם בעבירות של הרשאת נהיגה ללא רשיון רכב בתוקף, הרשאת שימוש ברכב ללא פוליסת ביטוח חובה והרשאת נהיגה בטרקטורון ללא קסדות. יצוין כי הנהגת הורשעה זה מכבר ודינה נגזר.

מעובדות כתב האישום עולה כי קבוצה של שישה חברים שנפשו באילת הגיעו למושב פארן לערוך טיול טרקטורונים. הנאשם, שהוא דודה של אחת המטיילות, העמיד לרשותם שני טרקטורונים, אחד מהם לא תקין, והשני ללא פוליסת ביטוח בתוקף. הנאשם העביר לחבורה תדריך בסיסי אודות תפעול הטרקטורון ולאחר מכן יצאו הששה לנסיעת שטח בשבילים מסומנים ממושב פארן לכיוון נחל ברק.

נגה מורג נהגה בטרקטורון שהיה לא תקין, וזאת חרף העובדה שהיא לא התנסתה מעולם בנהיגת טרקטורון, כשליאור זילברמינץ ז''ל ישבה מאחור, זאת בניגוד להוראות רשיון הרכב של הטרקטורון האוסרות על הסעת נוסע בנוסף לנהג. שתיהן היו ללא קסדות. בחלוף כחצי שעה מתחילת הנסיעה, איבדה נגה את השליטה בטרקטורון, סטתה לימין הדרך והתהפכה. השתיים נזרקו לפני הטרקטורון אשר נחת על שתיהן. בעקבות התאונה נגרמו לליאור חבלות קשות ונזק חמור למוח אשר גרם למותה.

בהכרעת הדין נקבע, כי התוצאה הקטלנית של התאונה נגרמה עקב רשלנותו של בעל הטרקטורון כשאיפשר לנהגת לנהוג בטרקטורון לא תקין, ללא קסדות, חרף העובדה שמעולם לא התנסתה בנהיגה בכלי ולא הסביר לה את מכלול הסכנות הנובעות מנהיגת טרקטורון שטח עם נוסעת נוספת, בניגוד להוראות רשיון הרכב של הטרקטורון.

הכרעת הדין מטילה אחריות ברורה על בעלי טרקטורון באשר הם שלא לאפשר נהיגה בטרקטורון שבבעלותם ללא אמצעי מיגון מתאימים, וללא בדיקת תקינות הטרקטורון, והדרכה מספקת אודות הסכנות הטמונות בנהיגת כלי תחבורה מסוכן זה.

ניהול תיק זה הינו חלק ממאמץ כולל של הפרקליטות להשיג שינוי מהותי בהרגלי נהיגה מסוכנים הגובים מחיר בגוף ובנפש.

לעיון בהכרעת הדין