הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מינהל מקרקעי ישראל אישר: 14,000 דונם חקלאיים לאנרגיה סולארית


מושבים וקיבוצים יוכלו להקצות עד 250 דונם להקמת אתרים לאנרגיה סולארית. במקרים מיוחדים יוקצו עד 800-500 דונם. החלטת המנהל תחול מיידית על 57 מהפרויקטים הנמצאים בשלב מתקדם, על פי הוראות מעבר מיוחדות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-1-2012


הנהלת מנהל מקרקעי ישראל אישרה בשבוע שעבר להמליץ על שורה של צעדים שיקלו על יזמים שכבר החלו בפעילותם בתחום האנרגיה הסולארית בשטחים חקלאיים. בהתאם להחלטת המנהל 57 מהפרויקטים הנמצאים בשלב מתקדם יוכלו לפעול על פי הוראות מעבר מיוחדות, ובמקביל תוגש המלצה של המינהל להחלטה חדשה לאישור מועצת מקרקעי ישראל.

מכיוון שחלק מן התוכניות מצויות בסד זמנים המחייב את אישורן המיידי, נקבע כי תאושר עסקה ליזמים להם תוכנית מאושרת, תוך יידוע היזמים כי המועצה טרם החליטה בעניין, היזם יחתום על התחייבות לקבל את החלטת המועצה בנושא, כשהם מודעים להמלצות המינהל להלן, ותשלום ערבויות כנדרש.

להלן עיקרי ההחלטות:

השתתפות הישוב במיזם: עפ"י הוראת המעבר, תותר חכירת משנה של הישוב ליזם. המלצת המינהל להחלטה חדשה היא כי לא תתאפשר השכרת משנה, אך ניתן להקים תאגיד שהישוב יהיה שותף בו לפחות ב 26% כך שהמיזם יהווה מקור תעסוקה עבורו. בעלי חוזים למטעים לא יוכלו להקים מיזמים סולאריים.

תשלום עבור הקרקע: עפ"י הוראת המעבר, התשלום בגין הקרקע יהיה מהוון בשיעור של 91%, עפ"י טבלה שתוכן על ידי השמאי הממשלתי. המלצת המינהל להחלטה חדשה היא תשלום מהוון בשיעור 91% - לפי שומה פרטנית.

הגודל המקסימאלי מתוך משבצת הישוב: עפ"י הוראת המעבר, יותרו לכל ישוב להקצות עד 250 דונם למיזם . בפרויקט משותף של מספר ישובים - עד 500 דונם לישוב המוביל, ולא יותר מ-50% משטח המיזם = הקטן מביניהם. בחבל אילות יתאפשר עד 800 דונם. המלצת המינהל למועצת מקרקעי ישראל תהיה לאפשר הקצאה של לא יותר מ 250 דונם ליישוב בודד. גודל השטח שיאושר לפרויקט יהיה בהתאמה לאחוז האכלוס של הישוב מתקן הנחלות (בישובים בתת איכלוס).

הנחת אזור: עפ"י הוראת המעבר, יזמים שהגישו בקשה מלאה למינהל ולהם תכנית מאושרת, יהיו זכאים להנחות אזור. מי שלא הגיש בקשה/או שלא הגיש בקשה מלאה/או שאין לו תוכנית מאושרת – בהתאם להמלצת המינהל להחלטה החדשה – לא תינתן לו הנחת אזור. המלצת המינהל להחלטה החדשה תהיה שלא תינתן הנחת אזור.

זקיפה לתעסוקה: עפ"י הוראת המעבר יחושבו כשטחי תעסוקה במסגרת השטחים שמוקצים לישוב - 10% מהמיזם או מהשטח המותר לתעסוקה, לפי הנמוך ביניהם. המלצת המינהל למועצה להחלטה החדשה לחשב 10% משטח הפרויקט במסגרת שטחי התעסוקה המוקצים לישוב.

תנאי הסף לזכאות להוראות מעבר: יזם אשר הועדה המחוזית החליטה על הפקדת תוכניתו או החליטה על הפקדה בתנאים עד ליום קבלת ההחלטה (27.12.2011 - היום הקובע), והסכם עם ישוב חקלאי.

תנאים נוספים: ישוב המקיים פרויקט אנרגיה ידרש להפסיק את החוזה לקרקע זמנית במידה ויש לו כזאת, בשטח כפול משטח הפרויקט. בפרויקטים ששטחם עד 125 דונם (ובעוטף עזה עד 250) - אין צורך בויתור.

לגבי פרויקטים משותפים - הישוב המוביל ידרש להשיב קרקע בהיקף דונמים זהה לגודל הפרויקט.

בתום תקופת החוזה והשימוש, השטח יושב לשימוש החקלאי ולא תותר בו פעילות לתעסוקה למעט אם הותרה/אושרה לפי החלטה 1226 (949)