הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: רועי צאן בדואים יקבלו מענק ממשלתי


משרד החקלאות יעניק מאות עד אלפי שקלים לבדואים שרועים את עדריהם במרחבים הפתוחים, ומסייעים בכך במניעת שריפות. המשרד אף יסייע להם להקים איגוד וליצור נציגות בהתאחדות חקלאי ישראל. סך התקציב שהוקצה לטובת העניין, והוכפל ביחס לשנים קודמות - כחצי מיליון שקל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  9-1-2012


שנת 2012 תהיה שנה בסימן של התפתחות וצמיחה עבור רועי הצאן הבדואים. משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועל במספר מישורים על מנת לפתח ענף זה, בהם מתן מענקים כספיים, הקצאת שטחי מרעה ביערות קק"ל וסיוע של קק"ל בשטחים אלו וכן, הקמת ארגון שמטרתו לאגד את הרועים הבדואים ולייצר עבורם נציגות בהתאחדות חקלאי ישראל (הארגון המייצג את כלל החקלאים בארץ), לשם קידום מטרותיהם, התמקצעות ופיתוח הענף לפי צורכיהם ומאפייניהם.

משרד החקלאות מעניק השנה לראשונה כספי תמיכות לרועים בדואים שרועים את עדריהם בשטחים הפתוחים, ובכך משמרים אותם. עד כה, הוגשו כ- 140 בקשות של רועי צאן בדואים לקבל את כספי המענק, העומדים על בין מאות לאלפי שקלים לכל רועה, בהתאם לגודל העדר, סוגו ותקופת הרעייה. סך התקציב שהוקצה לטובת עניין זה על ידי משרד החקלאות עומד על כחצי מיליון ₪. יש לציין כי זהו רק חלקו של תקציב שהוקצה לטובת רעייה בשטחים פתוחים בכל הארץ, והוכפל בשנה הנוכחית ביחס לשנים קודמות.

במקביל, פועל משרד החקלאות לקידום שיתוף פעולה ירוק ומיוחד עם קק"ל. ידוע כי אחת השיטות הטובות ביותר למנוע שריפות ביערות היא רעייה של כבשים ועזים אשר נהנים מאכילת הצומח היבש העשבוני והשיחי, המועד לשריפות בקלות. על מנת לעודד רעיית עדרי צאן של בדואים ביערות קק"ל, קידם משרד החקלאות את שיתוף הפעולה עם קק"ל, במסגרתו הוקם מתחם נייד שישמש את רועי הצאן ביערות קק"ל וייספק הגנה מפני קור לבעלי החיים ומקום למאהל לרועה.
משרד החקלאות פועל בימים אלו להרחבת סל ההטבות שיינתן על ידי קק"ל לרועי הצאן הבדואים, כך שיוקמו מתחמים ניידים נוספים, תמומן העברת העדרים ממקום למקום על פי עונות הרעייה ועוד.

לצד מימון ותמיכה ברעייה בשטחים פתוחים, פועל משרד החקלאות גם להסדרת ייצוג רועי הצאן הבדואים, ככל חקלאי במדינת ישראל. התארגנות הרועים הבדואים העתידה להתגבש לראשונה בקרוב, תוקם באמצעות תקציב של כ- 300,000 ₪ אותו הקצה משרד החקלאות לטובת העסקת פרוייקטורית, שתפקידה ליצור את ההתארגנות בפועל. הפרויקט יוצא לדרך ממש בימים אלו, במסגרתו יקוימו מפגשים קבוצתיים ואישיים עם כלל הרועים הבדואים, יקוימו כנסים מקצועיים וייקבעו נציגי הענף שישמשו כארגון המייצג את המגזר. הארגון החדש ישתלב, כאמור, בהתאחדות חקלאי ישראל, ויפעל לקידום הענף.

יואב מורג, מנהל מחוז הנגב במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "משרד החקלאות פועל השנה במספר מישורים לשם הסדרה ופיתוח של ענף רעיית הצאן בקרב הבדואים בנגב. אנו עתידים לאשר לראשונה מענקים לטובת רעייה בשטחים פתוחים, מקדמים את ייצוג רועי הצאן הבדואים לראשונה בצורה מסודרת ומקווים כי בקרוב יוקמו עוד מספר מתחמים ניידים ביערות קק"ל שיאפשרו לרועים הבדואים לרעות את עדריהם שם ביתר קלות, ותוך מתן הטבות נוספות לרועים שם".

שמוליק פרידמן, מנהל רשות מרעה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "שיתוף פעולה פורה בין הגופים השונים החברים ברשות המרעה תורם לפיתוח ולשמירת השטחים הפתוחים, למניעת שריפות ולסיוע לרועים בכל רחבי הארץ".