הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפורמה בלולים: ארגון מגדלי העופות עתר לבג''ץ


העתירה הוגשה כנגד כוונת הממשלה לקיים רפורמה בענף. בארגון טוענים כי הרחקת הלולים ממרכזי המושבים והקמתם מחדש ביחד עם הרחבת שטח המחיה למטילות ייקרו את הרפורמה ל-1.5 מיליארד שקל, ש-1.1 מיליארד שקל מעלות זו מטילה הממשלה על המגדלים. ''מדובר בסכום עתק, שהלולנים לא יעמדו בו ויאלצו לסגור את הלולים ולפרוש מהענף וזאת כאמור, בלא שהובטח להם כל פיצוי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  9-1-2012


ארגון מגדלי עופות הגיש אתמול (א') עתירה לבג"ץ בבקשה להוציא צו ביניים המורה למשרד החקלאות וועדת החינוך של הכנסת להימנע מכל הליך נוסף לאישור התקנות בועדת החינוך, וזאת עד להכרעה סופית בעתירה, בטענה שדרישת משרד החקלאות ממגדלי העופות לממן את הרפורמה בענף ההטלה תוביל להרס הענף ולפרישת המגדלים מעיסוקם.

הארגון מבקש לערוך בדיקה מסודרת ומקצועית עפ''י דין בועדת החינוך במסגרתה יתאפשר לו בין היתר להשמיע את טענותיו בדבר ההשלכות הכלכליות ההרסניות הצפויות להיגרם למגדלי העופות לנוכח כניסתם לתוקף של התקנות בענף ההטלה, חוסר הצדק וחוסר המידתיות שבהשתת עיקר עלות הרפורמה הנערכת לטובת כלל הציבור על קבוצה קטנע של מגדלי עופות, ופיצוי הולם לנוכח הרפורמה ובכלל זה פיצוי בנסיבות בהן עקב הרפורמה ייאלצו מגדלי העופות להפסיק את עיסוקם ולגדוע את מטה לחמם

בארגון מגדלי העופות טוענים כי יישום התקנות החדשות שמציע משרד החקלאות כרוך בהשקעות עתק של 1.5 מיליארד שקל, וכי ידוע לכל שיישומן בלתי אפשרי בהעדר מקור כספי למימונן. אישור התקנות לא ישנה במאום את גידול העופות בישראל, אומרים בארגון, מאחר ולמגדלים אין אפשרות מעשית לממן השקעות בסדר גודל דמיוני בהריסת הלולים הקיימים והקמת .

בעתירה שהוגשה לבג''ץ נטען, כי הרחקת הלולים ממרכזי המושבים והקמתם מחדש בשטחי גידול מיוחדים ביחד עם הגדלת שטח המחייה למטילה מ-350 סמ"ר כיום ל-750 סמ"ר בלולים החדשים, ייקרו את הרפורמה ל-1.5 מיליארד שקל, ש-1.1 מיליארד שקל מעלות זו מטילה הממשלה על המגדלים: "מדובר בסכום עתק, שהלולנים לא יעמדו בו ויאלצו לסגור את הלולים ולפרוש מהענף וזאת כאמור, בלא שהובטח להם כל פיצוי".

עוד נכתב בעתירה כי מרבית המגדלים עברו זה מכבר את גיל 60 ואין באפשרותם למצוא תעסוקה חלופית, וללא פיצוי גורלם יהיה כגורל מגדלי האווזים לפיטום, שהממשלה נישלה אותם מפרנסתם בלא שהובטח להם פיצוי ורבים מהם הגיעו לפת לחם.

עוד נכתב בעתירה כי ועדת החינוך של הכנסת העוסקת בתקנות הרפורמה במסגרת טיפולה בתיקון לחוק צער בעלי-חיים, קיימה בנושא כמה דיונים ואולם לא עסקה בבחינת הפיצוי והתמיכה בחקלאים שיחדלו מעיסוקם בשל אי יכולתם לעמוד בתנאיה, או יאלצו לעמוד לשאת בנטל העלויות הכבדות והבלתי מדתיות על מנת בתנאיה.

לנוסח העתירה המלא לחצו כאן