הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכרייה בחולות סמר הוגבלה


הפרקליטות השיבה לבית המשפט כי התוכנית שאושרה בועדה המחוזית אפשרה כריית מיליון טונות בלבד מחולות סמר, בניגוד להוראת מנהל מקרקעי ישראל לכרות 2 מליון טונות של חול. מנכ''ל אדם טבע ודין: ''המאבק על חולות סמר השיג הישג משפטי וסביבתי חסר תקדים לפיו מתחייבת המדינה להותיר את רוב חולות סמר מוגנים מפני כרייה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-1-2012


הישג משפטי במאבק למען חולות סמר: בתגובה לעתירה נגד הכרייה בחולות סמר הצהירה המדינה כי לא ניתן לכרות בחולות סמר יותר ממיליון טון, כך על פי תשובת פרקליטות המדינה לעתירת תושבי הערבה שהוגשה באמצעות הקליניקה לצדק סביבתי באוניברסיטת תל אביב ובשיתוף עמותת "אדם טבע ודין".

משמעות תגובה המדינה היא כי רוב חולות סמר יהיו מוגנים מפני המשך הכרייה ולא ניתן יהיה להמשיך ולכרות בחולות מעבר לשטח שבו פועל הקבלן בשבועיים האחרונים (מגרש ג').

לטענת העותרים תושבי הערבה, מינהל מקרקעי ישראל אפשר כרייה נרחבת בחולות סמר, בניגוד לקבוע בתוכניות שאושרו בועדה המחוזית לתכנון ובניה, ואפשר לקבלן לכרות 2 מיליון חול מחולות סמר, בעוד בתוכנית המאושרת ניתן היה לכרות מיליון טון בלבד.

חברת ''אליקים בן ארי'' שכבר החלה בעבודות הכרייה בשטח, הצטרפה כמשיבה לעתירה וטענה שהתוכנית שאושרה לא הגבילה את כמות החול שמותר לכרות למיליון טונות בלבד, אלא מאפשרת לה למצות את כל חומר הגלם הנמצא באתר הדיונות. אולם בתגובה לדרישת החברה, הבהירה כאמור בשבוע שעבר המדינה כי התוכנית כאמור מאפשרת כריית מיליון טונות של חול בלבד. מדובר בכריית חול בשטח המחולק למגרשים א' עד ה', כשהעבודות שמבוצעות בהם כיום נעשות במגרש ג'. המדינה ציינה בתגובתה שבעבר כבר בוצעה כרייה במגרשים א' וב', ונכרו בהם 250 אלף טונות. לכן כעת מותר לקבלן לכרות עוד 750 אלף טונות.

יש לציין כי לפני עשרה ימים טען מינהל מקרקעי ישראל כי הציע לארגונים הסביבתיים פשרה שעל פיה יבוצעו עבודות כרייה בחולות סמר רק במגרש ג', אך אחרי שהצעתו נדחתה הוא אישר כרייה גם במגרש ד'. ''לאור ההתנגדות סביב אישור המכרז למגרשים ג' וד' מצד הארגונים הירוקים, הציע מינהל מקרקעי ישראל פשרה מרחיקת לכת, אף על פי שלא היתה מחוייבת לנהוג כך על פי חוק. הפשרה איזנה בין הטענות הסביבתיות ובין צרכי השימוש בחול, וזאת בתנאי שבכך יבואו העימותים והעיכובים לידי סיום, אולם מאחר ואין שיתוף פעולה אנו חוזרים ממתווה הפשרה והכרייה תימשך'' נכתב בהודעת המינהל. אולם מתגובת המדינה לבית המשפט משתמע שלמעשה לא היה מדובר כלל בפשרה משום שהכרייה הוגבלה מראש רק למגרש אחד.

מנכ"ל 'אדם טבע ודין' עו''ד עמית ברכה: "המאבק על חולות סמר השיג הישג משפטי וסביבתי חסר תקדים לפיו מתחייבת המדינה להותיר את רוב חולות סמר מוגנים מפני כרייה".

עו"ד נירית לוטן אשר מייצגת את התושבים מטעם הקליניקה לצדק סביבתי באוני' ת"א, אומרת כי המאבק העיקש והנחוש של התושבים והפעילים הנאבקים נגד הכרייה נושא פרי. ''אנו נבקש מבית המשפט להורות על הכנת תכנית כרייה שתבטיח את ההגנה על החולות, כפי שמתבקש מתנאי מפורש בחוזה שנחתם בין ממ"י ובין הקבלן".