הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פס''ד למדגרה: קנס של 60,000 ₪ בגין התעללות באפרוחים


הקנס הושת על מדגרת ''רמית'' שעובדיה השליכו אפרוחים חיים לשקיות ניילון אטומות, ובכך גרמו למותם תוך סבל מזעזע, מחנק והתייבשות. במסגרת עסקת טיעון בוטל כתב האישום כנגד מנהל המדגריה והוגש כנגד החברה בלבד. השופט זאיד פלאח: '' התנהגות הנאשמת מהווה התאכזרות המצדיקה הטלת עונש מאסר אילו הנאשם היה אדם בשר ודם ולא חברה בע''מ''. שרת החקלאות אורית נוקד: ''בית המשפט העביר מסר ברור שמקרים כאלו פסולים ומהיום גם לא משתלמים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-1-2012


בית משפט השלום בחיפה בראשות השופט זאיד פלאח גזר הבוקר (ב') קנס כספי בסך 60,000 ₪ על מדגרת חברת ''רמית רבית הודיים 91 בע"מ'' הפועלת בזכרון יעקב, שהורשעה עפ"י הודאתה בהתאם להסדר טיעון בכתב אישום מתוקן, בעבירת התעללות באפרוחים חיים תוך כדי גרימת סבל עד מותם.

בכתב האישום המקורי נכלל גם מנהל המדגריה, אולם במסגרת כתב האישום המתוקן, שהומצא היום לעיונו של ביהמ"ש ובהתאם להסדר הטיעון בין הצדדים, נמחק שמו מכתב האישום עוד בטרם בוצעה ההקראה הראשונה שנערכה היום. משכך עפ"י החוק, לשופט אין כל שקול דעת בעניינו.

על פי כתב האישום שהוגש ע''י משרד החקלאות ופיתוח הכפר, נצפו עובדי המדגרה במהלך חודש מאי השנה, כשהם משליכים כ- 200 אפרוחים זכרים חיים שנפסלו לשיווק, ישירות למכולת פח אשפה בתוך שקיות ניילון גדולות ואטומות, תוך שהם נמחצים ונחנקים בין שברי ביצים ועוברי אפרוחים מתים. האפרוחים הושלכו אל מותם האכזרי ללא מזון ומים וללא יכולת לזוז או לנשום, וכתוצאה מכך מתו מהתייבשות וחנק.

במסגרת הליך גידול תרנגולות להטלת ביצי מאכל מגדלות המדגרות רק את האפרוחות הנקבות, ונאלצות להמית את האפרוחים הזכרים. בכדי להקטין ככל האפשר את סבלם של האפרוחים הזכרים, פותחו בעולם מתקנים שונים ושיטות להמתה מהירה, הממזערות את הסבל ככל שניתן. מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר הורה למנהלי המדגרות לפעול להמתת האפרוחים אך ורק באחת מהדרכים המותרות והמאושרות, כמקובל בעולם המערבי. מנהלי המדגרות בישראל אף עברו יום עיון והדרכה בנושא, על ידי המשרד, במסגרתו הובהרו השיטות המותרות והאסורות. ביום זה נכחו גם מנהלי מדגרת "רמית".

בעקבות תלונות שהתקבלו מאזרחים שעברו בסמוך למדגרה, אשר העידו כי במקום מומתים אפרוחים באופן אכזרי ובניגוד להוראות, החלה חקירה של יחידת הפיצו"ח (פיקוח הצומח והחי) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ושל המשטרה, בסיומה הוגש כתב האישום.

בית המשפט: "התנהגות המצדיקה עונש מאסר"

כבוד השופט זאיד פלאח ציין בפסק הדין כי לא בכדי קבע המחוקק עונש מאסר למי שמתאכזר לבעלי חיים וכי התנהגות הנאשמת מהווה התאכזרות המצדיקה הטלת עונש מאסר אילו הנאשם היה אדם בשר ודם ולא חברה בע"מ. עוד קבע השופט כי ''על בתי המשפט להבהיר כי כל המתעלל בבעלי חיים, דינו מאסר בפועל ואין להסתפק בקנס כספי''. לאור הנסיבות המתוארות לעיל, גזר השופט על הנאשמת קנס בשיעור של 60,000 ₪, שישולם לטובת הקרן למען בעלי חיים, וכן התחייבות על סך 60,000 ₪ נוספים שלא לבצע שוב את העבירה שהורשע בה, או עבירה דומה.

אורית נוקד, שרת החקלאות ופיתוח הכפר: "בית המשפט העביר מסר ברור שמקרים כאלו פסולים ומהיום גם לא משתלמים. נמשיך באמצעות יחידת האכיפה של המשרד למיצוי הדין עם המתעללים בכל הענפים, תוך שמירה על רווחתם של בעלי החיים".

עו"ד ג'ריס גנטוס, מחלקת התביעות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "מדובר באירוע חמור במיוחד, בו האפרוחים חסרי הישע סבלו עד מותם בתוך פח זבל. זהו גזר דין תקדימי ואנו מקווים כי העונש ימנע ישנות המקרה בעתיד, במדגרת "רמית" ובמדגרות הנוספות".