הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


וועדת הכספים מציגה: הקרב על הטונה


ועדת המזון צפויה להמליץ על הפחתה הדרגתית של המכס על הטונה. באיגוד לשכות המסחר מעוניינים בהורדה. נציגי מפעלי הטונה טענו היום (ג') בועדת הכספים של הכנסת: ''ביטול המכס על יבוא שימורי טונה ממדינות עולם שלישי העומד על 20%, בנוסף לפטור הקיים ממכס ממדינות המערב יחסל את תעשיית הטונה הישראלית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-1-2012


הטענה ששמן ומים לא מתערבבים הוכחה היום (ג') בועדת הכספים של הכנסת. בדיון מהיר אותו יזמה חברת הכנסת ליה שמטוב (ישראל ביתנו) בועדה, עלה הקרב על הטונה מדרגה כאשר עמדות תעשיית הטונה הישראלית ואיגוד לשכות המסחר עמדו בקרב ראש-בראש, כשברקע הכוונה להוריד את המכס על יבוא הטונה לארץ, שעליו צפויה להמליץ ועדת המזון.

שירלי אביבי, כלכלנית בכירה ברשות המסים, ציינה כי בוועדת קדמי נערך דיון בכל מוצרי המזון ונשקלה הורדת מכסים אך עדיין אין המלצות סופיות. לאחר שהוועדה תגיש את המלצותיה, שר האוצר ייבחן את הנושא. לדבריה, ''רשות המסים לוקחת בחשבון את התעשייה המקומית.'' יו"ר הועדה ח"כ משה גפני ביקש כי עמדת המשרד תועבר לועדה בהקדם על מנת שאפשר יהיה לקיים דיון ציבורי בנושא.

בענף הטונה בישראל פועלים 5 מפעלי תעשייה, 10 יבואנים ו- 20 מותגים פרטיים התומכים בשימורו של שיווי המשקל התחרותי בענף. המפעלים ממוקמים ביישובי הפריפריה, ומעסיקים על פי מקורות במשרד התמ"ת כ-500 עובדים, רובם ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

חה''כ שלי יחימוביץ' (עבודה) הביעה התנגדות חריפה להורדת מכסים והתייחסה לטענה לפיה המחאה החברתית מחייבת הורדת מכסים. "התעשיינים שעושים תעשיית אמת ולא כלכלה ספקולטיבית והעובדים במפעלים אינן ציבור? הכל זה צרכנות? אז הצרכן יקנה טונה בשקל פחות, אבל פיטורי עובדים יפגעו יותר בחברה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר כי "לא מדובר במונופול ולא בפגיעה בתעשייה אלא ביבוא טונה בקופסאות שמטרתה להוריד את המחיר ואם זה לא יוריד אז ממה החשש? אין דבר כזה תחרות בשוק המקומי ללא אפשרות של יבוא - אחרת אין תחרות אמת. המכס על טונה זה הטלת מס על הצרכן הישראלי".

יוזמי מחאת הקוטג': ''אין גידול טונה במדינת ישראל ולכן אין על מה להגן''

יפתח שקד, ממובילי מחאת הקוטג', אמר כי "במשך השנים אנשי עסקים אינטרסנטים עלו לכנסת ובעזרת לוביסטים הצליחו להעביר חוקים ותקנות לטובתם ונגד האינטרס הצרכני. הרגולטור נכשל בתפקידו וכעת אנו הצרכנים עומדים על המשמר". לדבריו על שימורי טונה חלים מכסי מגן ללא שום הצדקה. ''אין גידול טונה במדינת ישראל ולכן אין על מה להגן. אין סיבה להטיל מכסי מגן על יבוא שימורי טונה. ישנם מקרים שבהם פתיחת השוק ליבוא היא אסון לתעשייה והציבור עצמו יתנגד לה ובמקרים אחרים דווקא פתיחת השוק תעודד תעשייה אמיתית ותוזיל את המחיר לצרכן. עוד הוסיף שקד כי ''ישנם מאות מוצרים שמיוצרים בארץ, חלקם מחומר הגלם ועד המוצר הסופי ולמרות זאת אין עליהם מכסי מגן. חטיפי שוקולד, פסטות, מיונז, חומרי ניקוי, קורנפלקס ועוד דוגמאות רבות ועליהם אף אחד לא מגן ולמרות זאת הם רווחיים. הגנה על מפעלי אריזה פוגעת בתעשייה היצרנית האמיתית במדינת ישראל''.

נציגי מפעלי הטונה בישראל - סטארקיסט, ויליגר, פיל טונה, שימורי המרכז ופרי הגליל טענו בדיון כי ביטול המכס על יבוא שימורי טונה ממדינות עולם שלישי העומד על 20%, בנוסף לפטור הקיים ממכס ממדינות המערב יחסל את תעשיית הטונה הישראלית. מנגד טוענים ב"איגוד לשכות המסחר" כי הורדת המכס תביא להורדת מחירים משמעותית שתטיב עם הצרכן הישראלי.

חה"כ שמטוב טענה בדיון כי הורדת המכס תביא לפיטורים מסיביים מאזורי פריפריה. "חיסול מפעלי העוגן יוביל לגידול באבטלה בישובים חלשים ולפיטורי מאות עובדים בקרב אוכלוסייה ברמה סוציו אקונומית נמוכה, שאין לה חלופות תעסוקתיות. כמו גם הפסד מירידה בתשלומי מסים וארנונה והתגלגלות המשבר לתעשיות נלוות. בימים אלה מתקיימים דיונים בממשלה להסדרת סיוע לפרי הגליל. בניסיון למצוא פתרון למניעת פיטוריהם של 85 עובדים. אני בעד תחרות חופשית ומחירים זולים אבל נוצר מצב שמצד אחד מנסים שלא לפטר את העובדים ומצד שני, הורדת המכס על הטונה – תוביל ישירות לכך". אמרה חה''כ שמטוב.''

איגוד לשכות המסחר: אין מקום להגדיר את השימורים כמוצר חקלאי

נציגי חברות הטונה טענו בשיחות מוקדמות כי הועדה לבחינת מחירי המזון (ועדת קדמי), שהשוותה בין מחירי הטונה לצרכן בחו"ל ובישראל ב-18 מדינות, מצאה כי מחיר שימורי טונה זול בישראל בכ-30% מהממוצע העולמי למרות הפרשי המע"מ בין ישראל (16%) למדינות אירופה וארה"ב (0-10% אחוזים). "מותגי הטונה הפרטיים של רשתות השיווק הגדולות, מהווים קטליזטור להורדת מחיר עם נתח שוק של 18%", אמר מיכאל מיטלמן, מנכ"ל חברת סטארקיסט בישראל בשיחה עם ח"כ שמטוב, "בהיעדר ייצור מקומי יכחדו המותגים הפרטיים, מאחר ולא ניתן לייצרם בכמויות קטנות, ורווחת הצרכן תיפגע".

חה''כ שי חרמש (קדימה) הציג קופסת טונה תוצרת תאילנד שמחירה 15 שקל ומולה 4 קופסאות תוצרת ישראל במחיר כולל של 20 שקל. לטענתו, מדובר באחד הענפים הכי תחרותיים בארץ.

באיגוד לשכות המסחר יצאו בהצהרה כי אין להגדיר את הענף בארץ כחקלאי משום שהטונה "רק נארזת בארץ ולפיכך אין מקום להגדיר את השימורים כמוצר חקלאי אלא מוצר תעשייתי". ח"כ שמטוב התנגדה לדברים ואמרה כי התעשייה המקומית היא המכתיבה את התחרותיות הגבוהה בענף, הפחתה מדורגת של המכס משמעותה העברת כח השוק ליבואנים, והעלאת המחיר לצרכן הישראלי, בשל מיעוט גורמי היצע שיהיו בענף ופיטורי מאות עובדים במפעלי עוגן.

יו"ר הוועדה, משה גפני (יהדות התורה), אמר כי יש לו סיכום עם שר האוצר שכל החלטה שתתקבל בנושא מכסים בעקבות או במקביל לוועדת קדמי תובא תחילה לדיון בוועדת הכספים בטרם יוחלט סופית על יישומה. לפיכך, הדיון הציבורי במסקנות ועדת קדמי יתקיים בועדת הכספים.