הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אליפות ישראל ביריקת חרצני זיתים יוצאת לדרך


האם ישראל תשבור את השיא העולמי ביריקת חרצני זיתים למרחק? אליפות ישראל תתקיים במסגרת פסטיבל כובשי הזיתים במשתלות גבעת ברנר שיתקיים בתאריכים 10-11 בפברואר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-1-2012


אליפות יריקת חרצני הזיתים שהפכה למסורת במספר מדינות בעולם מגיעה כעת לישראל. במסגרת פסטיבל כובשי הזיתים, שיערך ב-10-11 בפברואר במשתלות גבעת ברנר, יעשה ניסיון לשבור את השיא העולמי ביריקת חרצני זיתים. באליפות העולם מחזיקה כעת קבוצה מספרד שחבריה הצליחו לירוק גרעין זית למרחק של 21.32 מטר! האליפות נערכת במסגרת הארגון הבינלאומי IFOPS - International Federation of Pit Spitting.

יריקת חרצני זיתים היא ספורט מקובל בספרד שעדויות לו נמצאו עוד בציורי קיר עתיקים שהתגלו במערות ליד העיר צזרה. בכל שנה מתחרים הספרדים ברחובות העיר ביריקה למרחק. זהו הספורט היחידי שאין בו הבדל בין גברים ונשים ולכן הוא מסייע ביצירת שוויון בין המינים גם בתחום הספורט. הארגון הבינלאומי הפועל בספרד מקדם הכרה של הועד האולימפי ובכוונת ישראל לשתף עימו פעולה להצלחת המהלך.

לדברי אבנר שילוח ממשתלות גבעת ברנר, יוזם הפסטיבל ומי שהביא את האליפות היוקרתית לישראל, דווקא בימים אלו כשהיריקה הפכה לנושא מתוקשר ומובלט אצלנו, חשוב להראות את הפן הספורטיבי שלו באמצעות יצירת פעילות חברתית מאחדת של גברים ונשים אלו לצד אלו.

האליפות מתנהלת עם חוקים קפדניים: כל משתתף זכאי לשלוש יריקות של חרצני זיתים כשהטובה ביניהן תחשב לתוצאה שלו, המדידה נעשית מקו ההתחלה ועד מקום עצירתו הסופי של החרצן, בניגוד לזריקת דסקוס או כדור ברזל שם מקום הנפילה הוא הקובע.

ביריקת חרצנים משתתף כל הגוף, מהרגליים עד הראש כולל החלל הפנימי של הפה, כשמטרת תנועת הגוף ליצור תנופה ותנועה ולחץ אויר בכדי להגיע למקסימום מרחק. חל איסור חמור לירוק לכיוון אנשים ולעשות שימוש בגרעינים של פירות אחרים. בעלי שיניים תותבות נדרשים להיזהר שלא לירוק אותן עם החרצן ולפגוע חלילה בקהל מסביב.

התחרות אינה מצריכה אצטדיונים גדולים ומבנים מיוחדים, אלא יכולה להתקיים בפארקים בגנים ציבוריים, באולמות סגורים, בפאבים ובמדרכות. מספר מדינות ובהן בלגיה, צ'כיה, איטליה וסין כבר אימצו אותה כבילוי מהנה בשילוב עם שתיית בירה. בכוונת משתלות גבעת ברנר להפוך את האליפות למסורת גם בישראל.

אליפות יריקת חרצני הזיתים תערך ביום שישי, 10 בפברואר, בשעה 11:30 באצטדיון שתילי הזית במשתלות גבעת ברנר במסגרת פסטיבל כובשי הזיתים. הכניסה ללא תשלום.
פרטים בטלפון: 08-9443810 ובאתר
בתחרות יחולקו פרסים ותעודות למצטיינים. הזוכה יקבל גביע מלא בזיתים, עם חרצנים כמובן.

פסטיבל כובשי הזיתים יערך בסוף השבוע הצמוד לט"ו בשבט, 10-11 בפברואר ובמסגרתו תיערך תחרות הזית הטעים בישראל. לפרטים על הפסטיבל לחצו כאן

תחרות יריקות חרצנים בחו''ל