הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעקבות הקור העז - עלייה של עד 100% במחירי הירקות


מחסור בתוצרת בשווקים ועליית מחירים של 6-8 שקלים לק''ג בירקות העיקריים צפויים בימים הקרובים כתוצאה מהקור השורר בימים האחרונים ברחבי הארץ. העלייה תורגש כבר בימים הקרובים ותימשך שבועיים עד שלושה שבועות. לעומת זאת, כמות פירות הקיץ ואיכותם תהיה גבוהה מה שעשוי להוריד את מחירם בעשרות אחוזים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-1-2012


"הקור העז המורגש בימים האחרונים ברחבי הארץ מעכב את הבשלת הירקות וצפוי לגרום למחסור בשווקים ולעליית מחירים בשיעור של כ-6-8 ש"ח לק"ג - עליה של עד 100 אחוזים", כך אומר היום צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים.

העלייה במחירי המלפפונים, העגבניות, הקישואים והחצילים תורגש כבר בימים הקרובים ותימשך שבועיים עד שלושה שבועות לכל היותר, בדומה לעליית המחירים בחודש שעבר מ-4 שקלים ל-10 שקלים לק''ג, גם היא עקב מזג האוויר הקר. אלון מוסיף כי על אף שבטווח המיידי תורגש עלייה במחירי הירקות, מחירי פירות הקיץ, ביניהם: תפוחים, משמשים, שזיפים ונקטרינות, שנהנים ממזג האוויר הקר, צפויים לרדת עד 30 אחוזים.

מהערכות מועצת הצמחים עולה כי מידי שנה ממוצע נזקי מזג אויר לחקלאים נאמד בכ-160 מיליון ₪ בשנה; מדובר בעיקר על מגדלי הירקות, פירות, הדרים, שמן זית, פרחים וענפי החי. הנזקים העיקריים נגרמים בענף הירקות כתוצאה מנזקי קרה, ברד וכפור, אשר פוגעים פיזית בירקות

לקור השפעה שונה על מגוון של ירקות ופירות. בעוד שחלק מהמינים נפגעים מהקור, אחרים זקוקים לו על מנת להבשיל. "אנו צופים כי השנה, בשל תנאי מזג האוויר, כמות פירות הקיץ תהיה רבה ואיכותם גבוהה יותר ביחס לשנה שעברה, מה שעשוי להוריד את מחירם בעשרות אחוזים", אומר אלון.

מועצת הצמחים הינה מועצה סטטוטורית הפועלת על-פי חוק ומורכבת מנציגי ממשלה ונציגי ציבור. המועצה פועלת במספר מישורים ובהם: מחקר החקלאי ומחקר שווקים, עידוד ופיתוח ענפי החקלאות השונים לרבות שיטות עיבוד והעלאת פריון העבודה, ביטוחים כנגד אסונות טבע, פריסת מערך הדברה ארצי לצמצום מזיקים בחקלאות, וכן פעילות לויסות יעיל של התוצרת החקלאית תוך אספקה סדירה של פירות וירקות לכלל האוכלוסייה במחירים הוגנים הן למגדלים והן לצרכנים.

''הקור אינו האחראי הבלעדי על הנזקים וההתייקרות במחירים''

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מוסיף שהקור העז אינו האחראי הבלעדי על הנזקים בחקלאות וההתייקרות במחירי הירקות והפירות. לטענתו, גם בשנה שעברה שררו טמפרטורות דומות בעונה זו, ומכאן שהגורם העיקרי להתייקרות הוא המחסור בידיים עובדות של עובדים תאילנדים בחקלאות.

"אם היה כוח אדם מיומן נוסף, היו החקלאים מצליחים להתמודד עם מזג האוויר בצורה יעילה יותר" אומר צור ומוסיף: "על ממשלת ישראל להגדיל את מכסת העובדים הזרים בחקלאות. אם מקבלי ההחלטות במגדלי השן לא יתעשתו יאמירו מחירי הירקות במדינת ישראל ויהיו זהים לאלה למחירי שבאירופה"