הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפורמה בענף המדגה: החקלאים נגד הכוונה להטיל עליהם רבע מהמימון


משרדי החקלאות והגנת הסביבה מתכוונים להחיל רפורמה סביבתית בענף המדגה. בהתאחדות חקלאי ישראל ובארגון מגדלי הדגים טוענים כי התקנות עלולות להעמיד בסכנה את קיום ענף המדגה בארץ. ''בכל הרפורמות של איכות הסביבה משתתפת המדינה ב-50%, וכאן היא מציעה בקושי 25% מסך עלויות של 120 מיליון שקל. זה גזר דין מוות על ייצור הדגים בבריכות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-1-2012


משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה יוזמים בימים אלה רפורמה סביבתית בענף המדגה, שעיקרה שיקום ושדרוג הנחלים באמצעות הסדרת מי פלט בריכות הדגים המוזרמים אליהם. במימון הרפורמה צפויים לשאת המדינה והמגדלים. להערכת מומחי משרד החקלאות, הרפורמה הסביבתית תניב תועלת של 75% לסביבה (ממנה נהנים המדינה וכלל הציבור) ו-25% למשקי המגדלים.

בארגון מגדלי הדגים אומרים, כי מן הדין הוא שמימון ההתאמות המתבקשות במשקי הדגים יחושב בהתאם לאחוז התועלת - לפיו חלקה של המדינה הנהנית מ-75% מכלל תועלת הרפורמה, צריך לעמוד על 75%. ''הטלת חובת מימון של למעלה מ-25% על המגדלים, תהווה מכת מוות לענף המדגה ותביא לסגירתו. אף שהרפורמה צפויה להיטיב עם הסביבה והציבור, קיימת בעיה מהותית, המאיימת למוטט את ענף המדגה, ולסתום את הגולל על פרנסתם של אלפי עובדים. משרד החקלאות חייב להבטיח כי הרפורמה לא תמיט אסון על הענף.''

"בכל הרפורמות של איכות הסביבה משתתפת המדינה ב-50%, וכאן היא מציעה בקושי 25% מסך עלויות של 120 מיליון שקל. זה גזר דין מוות על הייצור של דגים בבריכות'' אומר אבו וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. "יכול להיות שבסופו של יום נצטרך לאחד את אוהבי הדגים, מהגפילטע-פיש עד החריימה למאבק משותף''.

אבו וילן מטיל את האחריות על משרד האוצר: "בשלוש השנים שאני מטפל בנושא התרשמתי, שאנשי משרד האוצר לא כל כך אוהבים את נושא דגי הבריכות ואפשר גם בלעדיו. זו טעות, ואני מקווה שנצליח לשכנע אותם לתת את התמיכה כמו בענפים האחרים. למרות שהסוגיה מורכבת, אני מאמין שבסופו של דבר נצליח להגיע להסדר".

''בריכות הדגים, המשולבות ברצף של שטחים חקלאים נוספים בישראל, יוצרות תמונת-נוף כפרית ציורית, בעלת ערך תיירותי וסביבתי מיוחד.'' אומרים בארגון מגדלי הדגים. ''בצמוד לבריכות מתפתחים בתי גידול ייחודיים, המהווים גורם משיכה לציפורים ולבעלי חיים אחרים, שחלקם כמעט ונעלמו כליל מנוף הארץ. בעמק המעיינות ובאזורים נוספים מתפתחת תיירות צפרות ענפה, הניזונה משמעותית מבריכות הדגים, ומהווה מוקד משיכה למטיילים מהארץ ומהעולם. התרומה הכלכלית של ענף המדגה לנוף, לתיירות ולסביבה זכתה מזמן להכרה וכיום היא מוערכת בסך של 300 ₪ לדונם לשנה. ''

תגובת שרת החקלאות אורית נוקד: "אני רואה חשיבות רבה לענף המדגה, במיוחד לנוכח העובדה שרובו נמצא בפריפריה. כמו הרפורמות שבוצעו בענפי הרפת והלול, גם כאן אנחנו נמצאים במגעים מול משרד האוצר בנוגע לגובה המענקים לדייגים".

ענף המדגה – ספק הדגים הטריים בישראל, הוא ענף חקלאות מרכזי הפועל כ-75 שנה בישראל. הענף מייצר כ-19 אלף טון דגים בשנה, אשר מהווים כ- 82% מכלל ייצור הדגים בישראל, ומרכז סביבו כ- 2,000 עובדים, מהם כ- 500 מגדלים וכ- 1,500 ספקי שירותים שונים כדוגמת ספקי תשומות, אנשי לוגיסטיקה, בתי אריזה, טכנאים, אנשי שיווק ועוד.

שטחי הגידול והייצור מתפרשים על פני כ-25 אלף דונם ומקיפים 38 משקים פעילים הממוקמים בפריפריה, בגליל העליון, בעמקים הצפוניים, במפרץ עכו ובחוף הכרמל. רווחי הענף מהווים חלק מהכנסת התושבים בישובים.