הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצבאים חוזרים לכרם: הוסרו גדרות הכרמים בהרי ירושלים


החברה להגנת הטבע ועמותת תנו לחיות לחיות ניהלו מאבק נגד גידור שטחי כרמים של חברת ברקן, שאיימו על חיי הצבאים באזור. בימים אלה הגיעו הצדדים להסכמה והצבאים שבו לשטח לאחר שהגדרות הוסרו. צוות משותף יבחן פתרונות חלופיים לגידור שיסיר מצד אחד את החשש לחיי הצבאים והמצד השני יאפשר גידול גפנים ללא נזק שיגרם להם ע''י הצבאים ובע''ח אחרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-1-2012


האיום על חיי הצבאים בעמק בית נקופה הוסר: החברות יקבי ברקן וטמפו והחברה להגנת הטבע ותנו לחיות לחיות, הגיעו להסכם לפיו יקבי ברקן תסיר את הגדרות בחלק מן השטחים שגודרו בעמק בית נקופה בהרי ירושלים, ובייחוד בקטעים שייצרו צוואר בקבוק או חסימה והעמידו את בעלי החיים בסכנה,

עוד הוסכם בין הצדדים כי בטווח הבינוני והארוך יוקם צוות משותף לבחינה מקצועית של פתרונות שתכליתם למזער את הפגיעה בגפנים מחד ולהבטיח שהצבאים לא ייפגעו מאידך. הצדדים ברכו על הרוח החיובית והמקדמת ועל שיתוף הפעולה שהביא לסיכום זה. מאז הסרת הגדרות אנשי החברה להגנת הטבע כבר תיעדו פעילות ענפה של צבאים בחלקות שהיו מגודרות.

בחודשים יולי-ספטמבר 2011 גודרו שטחים נרחבים בבית נקופה המיועדים לכרמים מהם הופק יין עבור יקבי ברקן. בעקבות הגידור פנו החברה להגנת הטבע ועמותת תנו לחיות לחיות לחברת יקבי ברקן והביעו בפניה את חששן הכבד לגורלם של הצבאים ובעלי החיים הנוספים בהרי ירושלים כתוצאה מהגדרות עצמן ומחסימת המסדרון האקולוגי בבית נקופה.

ברקן ובעלת השליטה בה, חברת טמפו משקאות בע"מ, הביעו נכונות לפעול בשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע ותנו לחיות לחיות, על מנת למנוע נזקים לאוכלוסיית הצבאים כתוצאה מפעילות הקשורה בכרמים. בין הצדדים התקיימו מספר פגישות, תכתובות וסיור בשטח. בהמשך לאלו, הגיעו הצדדים למתווה, שמטרתו מציאת פתרונות לקונפליקט הקיים בשטח בין צרכי שמירת הטבע ובעלי החיים, לבין צרכי גידול הכרמים.

הצדדים תולים תקווה רבה בצוות המשותף שיוקם לבחינת פתרונות חלופיים לגידור. הפתרונות, כך מקווים הצדדים, יסירו את החשש לפגיעה בצבאים, ומן העבר השני יאפשרו את לגדל באזור גפנים לייצור יין תוך מניעת החשש כי הם ייאכלו על ידי הצבאים ובעלי חיים אחרים. בין היתר, מתכוונים הצדדים לפנות למועצת הגפן ולרשות הטבע והגנים ולבקש צירוף של נציג מטעם כל אחד מהם לצוות המשותף.

הסרת הגדרות, צילום: עמיר בלבן

מנכ"ל החברה להגנת הטבע קושה פקמן: "היום, יותר מבעבר, לחברות עסקיות השפעה על הסביבה ולכן יותר ויותר חברות בעולם לוקחות על עצמן אחריות לסביבה בה הן פועלות. אנו מקווים שמגמה זו תחלחל גם לארץ וחברות נוספות במשק, כמו טמפו וברקן, יפעלו בהרמוניה בדרך מקיימת, תוך צמצום השפעתן על הסביבה".

מנכ"לית תנו לחיות לחיות יעל ארקין: "אנו מברכים את יקבי ברקן וטמפו על הצעד האכפתי והאמיץ בו הם החליטו לנקוט, ולהיות חלוצי תעשיית היין בארץ בכל מה שקשור לנקיטה בצעדים שמטרתם להימנע מפגיעה בבעלי חיים בתהליך ייצור היין. תנו לחיות לחיות התרשמה שהמתווה עליו הוסכם עם ברקן וטמפו יכול להוביל לשיתוף פעולה פורה בין חברות אלו לבין הארגונים למען הסביבה ולמען בעלי חיים, לשם מציאת פתרונות שמטרתם מצד אחד למנוע פגיעה בבעלי חיים, ומן העבר השני לאפשר חקלאות אחראית ומקיימת מערכות טבעיות ובעלי חיים. אנו מקווים כי כל תאגיד שייקלע בעתיד לקונפליקט דומה בין התנהלותו העסקית לבין הימנעות מפגיעה בבעלי חיים, ינהג באחריות חברתית וסביבתית כפי שנוהגים במקרה הזה ברקן וטמפו, ויפעל באופן כנה ואמיתי ביחד עם הארגונים השונים על מנת לעשות כל שניתן על מנת למזער את הפגיעה בבעלי חיים ולהימנע ממנה".