הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: כתב אישום בגין נטישת כלב


כתב האישום הוגש הבוקר (ה') ע''י משרד החקלאות נגד תושב עוספיה, בחשד שנטש את כלבתו ביער בית אורן. הכלבה שנלכדה במלכודת לחיות בר, הועברה לעמותת תנו לחיות לחיות, שם נמצא עבורה בית מאמץ. על-פי אומדנים לא רשמיים בישראל ננטשים מדי שנה כ- 100,000 כלבים אשר רובם מוצאים את מותם. העונש על נטישת בע''ח הינו שנת מאסר או קנס של 76,500 שקל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-2-2012


במסגרת פעילות ענפה של משרד החקלאות לאכיפת חוק צער בעלי חיים הוגש הבוקר (ה') לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום תקדימי וראשון מסוגו בישראל באשמת נטישת בעל חיים, נגד סקר מיימון, בשנות ה- 40 לחייו מעוספיא, הנאשם בנטישת כלבתו, בניגוד לחוק צער בעלי חיים.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי משרד החקלאות, רכש מיימון כלבת פינצ'ר מעורבת מחנות תמורת 400 מאות שקל, וגידל אותה בביתו. במהלך חודש ספטמבר 2011, נטש הנאשם את הכלבה שהיתה באחריותו באיזור בית אורן. הכלבה שוטטה באיזור עד שנלכדה במלכודת ללכידת תנים. הכלבה חולצה מהמלכודת של רשות הטבע והגנים והועברה אל בית המחסה של עמותת "תנו לחיות לחיות'' במושב עין איילה, שם נמצא ע''י הוטרינר שבדק אותה כי היא נושאת שבב וכך הגיעו הרשויות לבעליה. הכלבה טופלה, עוקרה וזכתה לחיסונים. בסופו של דבר, לאחר זמן מספר ימים, היא זכתה לבית מאמץ.

"אנחנו נתקלים בעשרות מקרים קשים ומזעזעים של נטישת כלבים במגזר היהודי והערבי כאחד.'' אומר שי מאיו מעמותת תנו לחיות לחיות. ''הפעם מדובר במקרה 'קל' יחסית שנובע בעיקר מחוסר מודעות של בעלי הכלבים להשלכות מעשיהם ולכך שמדובר בפעולה לא חוקית. רק לאחרונה נתקלנו במקרה קשה של משפחה שזרקה לחוף הים כלבה בת עשר שנים וסירבו לקחת אותה בחזרה. אני שמח שמשרד החקלאות החליט לפעול בנושא במישור המשפטי".

ביולי 2007 הוכנס תיקון בחוק צער בעלי חיים, בו נאסר במפורש על נטישת בעלי חיים. מדובר בעבירה פלילית שהעונש עליה הוא עד שנת מאסר או קנס של 76,500 שקל.

על פי הנתונים הרשמיים של משרד החקלאות, בישראל ננטשים מדי שנה כ-50 אלף כלבים. אך על פי אומדן לא רשמי, מדובר בכ- 100 אלף כלבים, רובם מוצאים את מותם. במשרד החקלאות מבקשים להזכיר כי על פי חוק צער בעלי חיים, מרגע שמחליטים לקחת חיית מחמד הביתה, על הבעלים מוטלת האחריות המלאה לטיפול בה. ''בפועל, אנו עדים לתופעה עצובה של נטישת כלבים, בהם מקרים מחרידים של נטישת כלבים באזור שדה תעופה בתקופות החגים בהם רבים נוסעים לחו"ל, נטישת חיות מחמד בפנסיונים של כלבים והשלכתם מעבר לגדרות המתקנים, נטישת כלבים בתקופות של מתיחות ביטחונית ועוד.'' אומרים במשרד החקלאות ומוסיפים כי באמצעות כתב אישום תקדימי זה, שמהווה עבור המשרד סנונית ראשונה לקראת אלו שיגיעו בהמשך, מקווה המשרד למגר את התופעה.''