הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יורים בצבאים: נתפסו חברי חוליית ציידים בחולות ניצנים


פקחי רשות הטבע והגנים תפסו על חם שני ציידים מירכא, לאחר שירו למוות בצבי ו-8 חוגלות סלעים בשמורת חולות ניצנים. ברשות חושדים כי השניים משתייכים לחוליות ציידים שהרגו עשרות צבאים וקוראים להחמיר הענישה נגד הציידים: ''ללא החמרה ברמת הענישה ייעלם הצבי הארצישראלי ממרכז הארץ. לא ייתכן שהקנס מביהמ''ש נמוך מהרווח שעושה הציד כתוצאה מהעבירה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-2-2012


אוכלוסית הצבאים במרכז הארץ בסכנה: שני ציידי צבאים, תושבי העיר ירכא, נתפסו השבוע ''על חם'' על-ידי פקחי רשות הטבע והגנים בתחומי שמורת הטבע חולות ניצנים. ברשות השניים נמצאו צבי שראשו נכרת וחוגלות ירויות שניצודו בניגוד לחוק בתחומי השמורה. בחיפוש בכליהם נמצאו גם רובה ותחמושת.

השניים נלקחו לחקירה על ידי פקחי הרשות, במהלכה התגלה כי אחד מהם ביצע עבירות קודמות של ציד לא חוקי, וכי השניים משתייכים לחוליות ציידים מאורגנות, הפועלות בחודשים האחרונים במספר אזורים במרכז הארץ, וצדו עשרות צבאים, שבשרם נמכר באופן לא חוקי וללא פיקוח וטרינרי במחירים גבוהים. שני החשודים שוחררו בתנאים מגבילים ובכוונת הרשות להגיש נגדם כתב אישום חמור בגין מעשי הציד.

לדברי און ולנסי, הממונה על האכיפה של רשות הטבע והגנים במחוז מרכז, הציידים יוצאים לשטח בחוליות, כאשר חלקם משתתפים בציד האכזרי ואילו האחרים משמשים כתצפיתנים לזיהוי הצבאים וגם כדי להזהיר את הציידים מפני הפקחים. על פי הערכות הרשות, חברי החוליה הזו צדו בשנה האחרונה יותר מחמישים צבאים וזו לא הפעם הראשונה שחבריה נתפשים על ידי פקחי הרשות. ''חלק גדול מהציידים כבר הורשעו בעבר בעבירות דומות, וכעת יוגשו נגד החשוד ושותפו כתב אישום חמור נוסף, בתקווה שבית המשפט יחמיר עם עונשם". אומר ולנסי.

עוד מוסיף ולנסי כי בתקופה האחרונה חלה עליה גם באלימות של הציידים כלפי פקחי הרשות וכוחות המשטרה, שמוזעקים כדי לסייע בחיפושים ובמעצרים. באחד המקרים האחרונים העימותים הגיעו גם לנסיונות דריסה של פקחים.

ברשות הטבע והגנים קוראים להחמרה בענישה

"החוצפה של הציידים לצוד בתוך שמורת טבע ולאחר שכבר נתפסו בעבר, נובעת לדעתי מחוסר פחד שיש להם מהענישה הצפויה להם.'' אומר מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין. ''לעיתים קנס שנותן שופט אחת לכמה שנים כעונש על עבירות של ציד לא חוקי, זול יותר לציידים מאשר לצוד ברישיון, ובוודאי שהקנס נמוך מהרווח שהם עושים ממכירת הבשר, וזה מצב אבסורדי. הציידים מרוויחים מאות שקלים על כל חיה שהם צדים, וגם כאשר הם נתפסים על חם ונתבעים בהליך משפטי ארוך, הם נקנסים בסכום נמוך ממה שהרוויחו. לא מדובר במקרה הראשון שבו פקחי רשות הטבע והגנים פוגשים באותם עבריינים שוב ושוב, ובכול הפעמים מדובר על ציד צבאים. אני חושש שאם בתי המשפט לא יחמירו עם נאשמים מסוג אלו שתפסנו אתמול בלילה ויכללו גם עונשי מאסר בפועל לצד קנסות גבוהים יותר, נתקשה למגר את התופעה, והצבי- אותו סמל ישראלי, ייעלם מאזור המרכז.''

גולדשטיין מוסיף כי פקחי רשות הטבע והגנים מסכנים את חייהם למעשה כאשר הם ניגשים לאכיפת ציד לא חוקי, שהרי מדובר בעבריינים אשר מראש נושאים נשק חם וטעון, אך במקום להעניש את הפושעים בעונש הגבוה ביותר שהמחוקק אפשר - קנס של 163,000 שקלים ושלוש שנות מאסר עבור כל חיה שניצודה בניגוד לחוק, בתי המשפט מרחמים על העבריינים, ואלו חוזרים לציד הלא חוקי שוב ושוב.

צבאים בחולות ניצנים - צילם עמי לזר

צבאים בחולות ניצנים - צילם עמי לזר