הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות וטבע בדו קיום - איתכם בקו החי 6911*


זו השנה השלישית ברציפות שבה נפגשים אלפי חקלאים המשתתפים בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל בערבה, עם פקחי רשות הטבע והגנים מכל רחבי הארץ. המסרים התמקדו בטיפול במפגעי סניטציה ופסולת חקלאית, מניעת נזקי חיות בר לחקלאות, הרעלות בעלי חיים וציד לא חוקי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-2-2012


אתמול והיום נערכה בערבה התערוכה החקלאית הגדולה בישראל "יום פתוח בערבה", אשר במשך יותר משני עשורים מושכת אליה קהל רב של חקלאים ומבקרים מכל הארץ. בשנים האחרונות הפכה רשות הטבע והגנים למשתתפת קבועה בתערוכה, וגם השנה הציגה לחקלאים ולמבקרים מחקרים שונים ומידע על הקשר בין החקלאות לשמירת הטבע, ובין הטבע לחקלאות.

"חקלאות וטבע בדו קיום - איתכם בקו החי 6911*" היה המסר העיקרי אותו העבירו פקחי רשות הטבע והגנים לחקלאים שביקרו בתערוכה. בדוכן הרשות חולק חומר מקצועי רב וניתנה האפשרות להתייעץ עם פקחי נזקי החקלאות של הרשות, לשמוע על פתרונות ידיעותיים לסביבה ולהתייעץ בנוגע למיגוון גידולים שונים.

בין הנושאים שהוצגו בדוכן השנה - מחקר חדש שבוצע בנושא בעיות הסניטציה ביישובים חקלאיים והשפעת הפסולת החקלאית הלא מטופלת על האיזון האקולוגי בטבע ועל נזקי חקלאות שגורמים מינים מתפרצים; סרטון הדגמה של ה"רובו-נץ", הטיסן דמוי הנץ אשר יובא לישראל ע''י הרשות להרחקת עופות ללא שימוש באמצעים קטלניים; מידע על פרויקט איסוף פגרים ממשקים שמפעילה הרשות בכל הארץ ועל הביטוח הקיים בנושא המשותף לרשות ולקנ"ט; וכן חומרי הסברה כתובים בעברית ובערבית, שיסייעו לחקלאים להתמודד עם נזקים הנגרמים להם, בצורה יעילה וחוקית שאינה פוגעת בטבע.

"אנחנו רואים בחקלאים ציבור אוהב טבע, אנשים שבחרו לחיות מחוץ למרכזים העירוניים ומי שצריכים ויכולים להיות שותפים עיקריים לשמירת הטבע בישראל.'' אומר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. ''לצערנו ישנם מקרים שבהם חקלאים שנפגעו להם גידולים, לוקחים את החוק לידיים כמעשה שלחר ייאוש. מטרתנו היא למנוע את המקרים הללו, ולגרום לכך שבמקום להרעיל יפנה אותו חקלאי מיואש למוקד הדיווח שלנו, 6911*, ופקח מקצועי של רשות הטבע והגנים ייצור עימו קשר ויסייע לו. עוד מוסיף גולדשטיין, כי שיתוף הפעולה של החקלאים עם הרשות יוביל למצב שבו כולם מרוויחים - החקלאי שימצא אוזן קשבת ומבחר פתרונות להתמודדות עם הנזקים, וכמובן הטבע.

במקביל לפנייה לחקלאים הניחה רשות הטבע והגנים תוכנית פעולה לטיפול במפגעי הסניטציה בארץ, המהווים מקור לשלל בעיות אקולוגיות - מריבוי לא טבעי של טורפים והפרת האיזון האקולוגי, דרך גרימת נזקים לחקלאים והרעלות לא חוקיות ועד לעלייה בסיכון להתפרצות מחלת הכלבת בטבע ובקרב בני אדם. תוכנית הפעולה מבוססת על דו"ח מקצועי ועל ניסויים שבוצעו בשטח וברשות הטבע והגנים מקווים כי משרדי הממשלש השונים, לצד חברי הכנסת בוועדות השונות, יסייעו בידם לטפל בשורש הבעיה.