הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משקי הדרום והנגב פותחים קורס למנהיגות חקלאית


המחסור בעתודה ניהולית של ענפי חקלאות בקיבוצים הביא את שני הארגונים האזוריים להשיק תוכנית שש-שנתית להכשרת דור המשך בחקלאות. מנכ''ל משקי הדרום: ''הגיל הממוצע של רכזי ענפים חקלאיים בקיבוצים הולך ועולה, ואין עתודה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  5-2-2012


צעירים בגיל שבין 24 ל-30, המעוניינים להשתלם בכיוון של ניהול ענף חקלאי, מוזמנים להירשם למיזם משותף של משקי הדרום ומשקי הנגב למנהיגות חקלאית, שמטרתו "טיפוח, בנייה והכשרה של דור המשך למובילי ענפי החקלאות". התוכנית כוללת עבודה בענף במשך שנתיים "בשכר הוגן", לימודים אקדמיים שלוש שנים, חזרה לעבודה בענף לשנה נוספת, ובסוף המסלול התקדמות לניהול, או המשך עבודה בענף. המפגש הראשון של הקבוצה שתפתח את התוכנית מתוכנן למרס השנה.

"ארגוני הקניות זיהו בעיה מוכרת. הגיל הממוצע של רכזי ענפים חקלאיים בקיבוצים הולך ועולה, ואין עתודה'' מסביר סמנכ"ל משקי הדרום רוקו סופר, בעבר חבר נתיב הל"ה והיום תושב שריגים. ''קיבוץ שמחפש מרכז רפת מחליף, צריך להביא אותו ממרחק של 150 קילומטר. מצד אחד, תהליך ההפרטה בקיבוצים ומודל ההתפרנסות לא מייצרים מוטיבציה לעזוב משרה ניהולית, ומצד שני, כשמנהל ענף חקלאי יפרוש בגיל 67 לפנסיה, הסיכוי שמתוך אותו קיבוץ יימצא מישהו שיחליף אותו, כמעט אינו קיים.''

''גורם בעייתי נוסף בתוך הסיפור הזה הוא הפרשי השכר שמשולם לעובד תאילנדי לעומת זה שמשולם לבן קיבוץ, שגם הוא אינו מייצר מוטיבציה להעסיק בני משק.'' מוסיף סופר. ''לכן, לא פשוט למצוא בני קיבוץ שמוכנים לראות את עתידם בחקלאות. הרעיון שלנו הוא להכשיר חבר'ה צעירים כעתודה ניהולית בענפי החקלאות, להבטיח להם תוך כדי הכשרתם שכר עבודה הולם ולבנות לכל אחד מהם מסלול התקדמות אישי, שמתאים להם ולקיבוץ שממנו הם באים. כמובן, כל זה תוך קשר הדוק עם הקיבוץ והענף ומוכנות של הקיבוץ ושל הענף לממן חלק גדול מההוצאות הקשורות במסלול הזה. לאן שאני לא מגיע עם הרעיון כולם מוחאים כפיים וכולם רוצים לשתף פעולה. מובן שהמבחן האמיתי יהיה במספר הצעירים שיירשמו לתוכנית ויתמידו בה. אם לא יהיה לנו דור המשך בחקלאות, אנחנו נפסיד אותה".

התוכנית היא לקיים במהלך 2012 לאנשי הקבוצה כעשרה מפגשי היכרות עם החקלאות הישראלית, מפגשים עם חקלאים בהווה ובעבר ולמידת מנהיגות וניהול. במקביל, ייבנה מסלול אישי לכל אחד מהמשתתפים. ב-105 קיבוצים נתלו בימים אלה הזמנות לצעירים להצטרף למיזם, יש כבר מספר צעירים שגילו עניין.
לפרטים: רוקו סופר 050-5730971, ריקי בלום (משקי דן) 08-8611861.