הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שומרים על צמחי התבלין בטבע


קטיף מסחרי לא חוקי של צמחי התבלין המסורתיים כמו עכובית הגלגל, אזוב מצוי ומרווה משולשת גורם להיעלמותם מנופי ארצנו. דפי הסברה מחולקים בימים אלו ע''י פקחי רשות הטבע והגנים למטיילים, תלמידים וגם לקוטפים ברחבי הארץ. בשלב הבא יתקיימו מבצעי אכיפה בכל האזורים המועדים לקטיף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  5-2-2012


רשות הטבע והגנים החלה בימים אלו בקמפיין הסברה על צמחי התבלין הגדלים בטבע - עכובית הגלגל (עכּוב), אזוב מצוי (זעתר) ומרווה משולשת - צמחי מאכל ותבלין מסורתיים בישראל הכלולים משנת 2005 ברשימת הצמחים המוגנים. החל מהשבוע מחלקים פקחי רשות הטבע והגנים דפי הסברה בעברית ובערבית למטיילים בשמורות ובאזורים בהם צומחים צמחי תבלין אלה. בשבועות הקרובים יקיימו הפקחים גם מבצעי אכיפה.

קטיף צמחי תבלין למטרות מאכל הוא מסורת רבת שנים בקרב אוכלוסיות מסוימות בארץ. העלים הצעירים של צמח ''עכובית הגלגל'' למשל, משמשים כירק לסלט והתפרחות הצעירות נאכלות כדרך שאוכלים ארטישוק, לאזוב ולעכובית הגלגל מיחסים גם תכונות רפואיות. בשנים האחרונות התברר שקיומם של צמחים אלה נתון בסכנה. בשל הריבוי הטבעי של האוכלוסיה, יותר ויותר אנשים קוטפים אותם, ובנוסף לכך, תהליכי העיור והתעשיה חיסלו שטחים רבים בהם גדלים הצמחים.

לדברי גל אריאלי, הממונה על הפיקוח והאכיפה ברשות הטבע והגנים המשך הקטיף של העכובית עלול להשמיד את הצמח כליל כפי שקרה בשטחי הגדה המערבית, בהם קטיף פרוע גרם להשמדת האזוב המצוי, הצמח המשמש להכנת הזעתר, ואילו באזורים רבים אחרים בישראל זוהי המרווה המשולשת שעומדת בפני הכחדה. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן הכריז לאחרונה על העכובית, המרווה ועל האזוב כעל צמחים מוגנים, אשר הקוטף אותם צפוי לעונש.

''אנחנו מנחים את הפקחים להבדיל כמובן בין מי שמבקש לקטוף לשימושו העצמי ובין אותם אלו שמבקשים להרוויח כלכלית על חשבון הטבע.'' אומר אריאלי. ''מי שקוטף לשימוש עצמי מקבל הסבר ואולי אף אזהרה, אך אנחנו נמנעים מלקנוס במקרים שכאלו בדרך כלל ומבצעים הסברה מקיפה במקום. לעומת זאת, מי שנתפס כשברשותו שקים מלאים בצמחים שנקטפו, אותם התכוון למכור לפרנסתו, ייזכה בזימון לבית המשפט ובתביעה פלילית. רק לאחרונה גזרו שופטים שונים קנסות של אלפי שקלים לעבריינים שנתפסו כשברשותם עשרות קילוגרמים של צמחים מוגנים. אנחנו גם פונים לציבור הרחב ומבקשים ממטיילים שמזהים קטיף צמחים בתוך שמורות טבע לדווח לנו על כך דרך מוקד 6911*''.