הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הושק פרויקט "תאומוּת" המשותף לישראל ולאיחוד האירופי בתחום בעה''ח


פרויקט SIVIA, הממומן ע'' האיחוד האירופי בסכום של כמיליון יורו, מתמקד בשלושה תחומים עיקריים - מזון לבעלי חיים, בריאות בעלי החיים ורווחתם - שואף להתאים את תקני האיכות בישראל לאלה הנהוגים באיחוד האירופי בתחום הפיקוח הווטרינרי המוסדי (מהלך הקרוי ''מהחווה ועד לצלחת'') וזאת באמצעות הרמוניזציה בנוהלי הביקורת הווטרינרית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  6-2-2012


הבוקר הושק רשמית פרויקט "תאומוּת" המשותף לישראל ולאיחוד האירופי, שתכליתו להביא לאחידות של נוהלי בקרת האיכות הווטרינרית בישראל ובאיחוד האירופי ביחס למזון לבעלי חיים, רווחת בעלי החיים ומזונות מן החי. במסגרת הפרויקט האמור, צפויים שיתוף פעולה והעברת ידע בין מומחים מאיטליה לבין עמיתיהם מישראל, הפועלים בשירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

ייחודו של הפרויקט, הידוע בכינוי SIVIA, בכך שהוא עתיד לכלול את עבודתו של יועץ "תאומות" אורח, ד"ר פדריגו ג. סנטיני, שיפעל במשך 18 חודשים עם השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בישראל. לצד מנכ"ל האגף לבריאות המקנה ממשרד הבריאות האיטלקי גאיטנה פרי, ינהל ד"ר סנטיני את הפרויקט בשיתוף עם ד"ר בוריס יעקובסון, מנהל המכון הווטרינרי וד"ר מישל בלאיש, ראש היחידה לאפידמיולוגיה בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. מלבד עבודתו של ד"ר סנטיני, צפויים להנחות את הפרויקט ולתמוך בו מומחים נוספים מאיטליה, שזכו במכרז לניהול הפרויקט מטעם האיחוד האירופי. האיחוד האירופי מממן את הפרויקט בסכום של כמיליון יורו. זהו אחד ממספר פרויקטים ל"תאומות" המתקיימים כרגע בישראל במסגרת "מדיניות השכנות האירופית".

פרויקט SIVIA, המתמקד בשלושה תחומים עיקריים - מזון לבעלי חיים, בריאות בעלי החיים ורווחתם - שואף להתאים את תקני האיכות בישראל לאלה הנהוגים באיחוד האירופי בתחום הפיקוח הווטרינרי המוסדי (מהלך הקרוי "מהחווה ועד לצלחת"), וזאת באמצעות הרמוניזציה בנוהלי הביקורת הווטרינרית. תוכנית העבודה בפרויקט כוללת גם הכשרה וסדנאות שיתקיימו בישראל ובאיטליה, במטרה להתאים את מצב החקיקה ואת התקנות בישראל למקובל באירופה.

התאמת נוהלי בקרת האיכות בישראל לאלה הנהוגים באיחוד האירופי צפויה, בין השאר, גם לאפשר הרחבה של יצוא מוצרי בשר, עוף וחלב מישראל לשווקים בינלאומיים ולאיחוד האירופי. יעד נוסף של הפרויקט הוא להביא לייצוב והאחדה במערכות המידע הווטרינרי כדי לשפר את יכולת המעקב אחר המקורות של בעלי חיים ומזון לבעלי חיים, לצורך בקרה על מחלות ושיפור מהירות התגובה במצבי משבר. פעילות זו היא כלי חיוני לפיקוח ובקרה במקרים של מחלות בעלי חיים המועברות במזון ואשר עלולות להדביק גם בני אדם.

בין הדוברים בטקס פתיחת פרויקט SIVIA, שנוהל על ידי ד"ר נדב גלאון, מנהל השירותים הווטרינריים בישראל, היו גם שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד; ראש משלחת האיחוד האירופי לישראל, השגריר אנדרו סטנדלי; שגריר איטליה, לואיג'י מטיולו וראש האגף לבריאות וטרינרית ובטיחות מזון במשרד הבריאות האיטלקי, פרופ' רומנו מרבלי.

טקס הפתיחה התקיים היום (6 בפברואר) בשעה 10:30, בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, באולם ההרצאות הראשי שבקומת הקרקע.

רקע
המטרות העיקריות של "מדיניות השכנות האירופית" הן טיפוח תהליכי רפורמה פוליטיים וכלכליים, קידום ושיפור של שילוב כלכלי, התאמה בחקיקה ובתקנות טכניות ופיתוח בר-קיימא בקרב השכנות הקרובות של האיחוד האירופי, לרבות ישראל. תוכנית פעולה משותפת לאיחוד האירופי ולישראל במסגרת מדיניות השכנות האירופית אושרה ב-2005. לפרטים נוספים, עיינו בדף: https://ec.europa.eu/world/enp/index_en.htm