הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העיט הנדיר נדרס - הביצים חולצו מהקן במצוק ברמת נגב


במבצע נועז חולצו אתמול ממצוק באזור רמת נגב 3 ביצים מקן של עיט זהוב, אחד הדורסים הגדולים והנדירים ביותר בישראל, לאחר שהזכר מבין ההורים נדרס כשניסה לאכול פגר של שועל על הכביש, ובת זוגו נותרה בקן במצוק בגובה של כ-70 מטר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  7-2-2012


ביום ראשון האחרון נדרס בכביש 40, סמוך לשדה בוקר שועל מצוי בזמן שחצה את הכביש. עיט זהוב, אחד הדורסים הגדולים והנדירים ביותר בישראל, איתר את הפגר, ובזמן שנחת על הכביש נפגע ממכונית נוסעת והועף למרחק רב.

הנהג הדורס דאג לדווח על המקרה לפקחי רשות הטבע והגנים שהגיעו מיד למקום. הפקחים שעוקבים אחר נסיונות הקינון של העיטים הזהובים באזור, בסיוע מרכז הצפרות רמת נגב, זיהו על הכביש עיט זכר, ומכאן החל מירוץ נגד הזמן כדי לנסות ולברר האם מדובר באחד העיטים המעטים שנצפו מקננים בחודש האחרון במצוק באזור רמת הנגב. מידד גורן, מנהל מרכז הצפרות ברמת הנגב המשותף לחברה להגנת הטבע ולמועצה המקומית, ופקח הרשות מארק כץ, הגיעו לשטח ותצפתו על הקן שעל המצוק במשך שעות. "גילינו שהפרט השני, ככל הנראה נקבה, דוגרת בקן. התקווה היתה לראות עיט זהוב נוסף מגיע לקן'' סיפר גורן. משנקפו השעות והעיט הזכר לא הגיע, גבר החשש כי מדובר בעיט שנדרס.

היה ברור כי הנקבה שנותרה בקן תיאלץ לנטוש אותו בקרוב על מנת לאכול, ומאחר שבני הזוג מקננים במשותף, הביצים בקן יינטשו. לאחר התייעצויות בסיוע של צפרים וחוקרים הוחלט כבר למחרת בבוקר לגלוש אל הקן במבצע מהיר ולהציל את הביצים. לקראת השעה תשע בבוקר, פרשה הנקבה כנפיים מהקן והמחלצים קיבלו אור ירוק לתחילת המבצע.

אביתר נורי, מתנדב ביחידת החילוץ, גלש אל הקן, והכניס את הביצים לתיק מרופד. כשעה וחצי לאחר שהחלה הגלישה, שב נורי עם הביצים שנלקחו מיד למדגרת גן החיות התנ"כי, אלא ששם, למרבה הצער, נמצאו במהלך הבדיקה לא פוריות.

"מדובר בזוג עיטים זהובים, שאנו עוקבים אחרי ניסיונות הקינון שלהם כבר מספר שנים'' סיפר מארק כץ, פקח רשות הטבע והגנים באזור הר הנגב. ''בשנת 2008 פרח מהקן גוזל יחיד, ומאז נכשלו ניסיונות הקינון של הזוג, למרות מעקב צמוד שהצבנו על הקן בסיוע של מידד גורן ומרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע ברמת הנגב. החל מהשנה שעברה אף הגענו להסכמות עם צה"ל עד כדי סגירת השטח לאימונים בתקופות מסוימות, אך לצערנו אתמול מצאנו את העיט הזכר כשהוא מת. מהשלב הזה היה ברור שנאלץ לגלוש לקן אם ברצוננו להציל את הביצים''.

כץ סיפר עוד, כי לפני כשנה ננטש הקן למספר שעות בעקבות גשמים חזקים, ועד לחזרת ההורים הביצים כבר נחמסו על ידי עורבים. ''הצלחנו לגייס הרבה גורמים שיעזרו במבצע המסובך, שהחל אתמול בשעה 6:30 בבוקר, והסתיים רק בשעה 15:00, עם הידיעה המעציבה מגן החיות על כך שהביצים אינן פוריות. אני מקווה שבעתיד הנקבה שנותרה מאחור תמצא בן זוג חדש ותשוב לקנן''.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "רשות הטבע והגנים משקיעה מאמצים רבים לאושש את אוכלוסיית הדורסים בישראל, אשר סובלת מבעיות רבות- ובראשן הרעלות מכוונות כנגד חיות בר אשר מזיקות לחקלאות, אבדן בתי גידול והפרעה לקינונים, ציד וחמיסת קינים. כל פרט חשוב במאבק הזה, ועל כן עצוב היה לגלות שלמרות הפעולה המהירה והיעילה- הביצים שהוטלו בקן לא היו פוריות ולא היו בוקעות בכל מקרה".

העיט הזהוב הוא דורס גדול, בעל מוטת כנפיים שיכולה להגיע עד ל-140 ס"מ. העיטים חיים בזוגות ובטריטוריות קבועות, וניזונים מיונקים קטנים ועופות, אותן הם לוכדים בעזרת טפרים חזקים. העיטים הם מונוגאמיים ודוגרים על ביציהם במשותף. ההערכה היא כי בישראל קיימים לכל היותר 7 זוגות מקננים של המין, והוא בסכנת היעלמות מהאזור כולו.

חילוץ ביצי העיט הזהוב - צילם מידד גורן