הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


30 אלף מבקרים פקדו את התערוכה הגדולה בערבה


בתערוכה שהתקיימה בתחנת המו''פ בחצבה בה הציגו למעלה מ-250 חברות את הפיתוחים והחידושים בתחומן, התארחו השנה המשנה לראש הממשלה השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, שרת החקלאות אורית נוקד, יו''ר קק''ל אפי שטנצלר, יו''ר החטיבה להתיישבות דני קריצ'מן, פרופ' דן שכטמן חתן פרס נובל, חברי כנסת, ראשי רשויות, ראשי ארגונים חקלאיים ועוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  7-2-2012


כ- 30 אלף מבקרים נהנו מיומיים שלמים בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שהתקיימה בתחנת יאיר, מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית. התערוכה אירחה חוקרים, חקלאים אנשי ענף החקלאות והתעשייה החקלאית, מפגשים עסקיים בין חקלאים, חברות יצואנים ותעשיינים.

בתערוכה שהוקמה על פני שטח של 15 דונם הציגו 250 חברות מהארץ והעולם את החידושים האחרונים בתחום החקלאות, הרכב והמיכון, החשמל הסולארי, שיטות חיסכון במים ועוד. המבקרים השתתפו בסיורים מודרכים שנערכו בחממות תחנת המחקר.כמו כן אירחה התערוכה משלחת של 120 חקלאים פלשתינאים, משלחת רשמית של נציגי חקלאות מהודו ואת מנכ"ל משרד החינוך התאילנדי צ'אפרו קסרירק שהגיע עם משלחת של 165 סטודנטים מתאילנד.

במסגרת התערוכה השנה, נערכו שני כנסים מקצועיים גדולים בנושא הגנת הצומח, התיישבות וחקלאות, בהשתתפות מאות חוקרים, מומחים, ראשי ארגונים, ראשי רשויות וחקלאים.

ב"כנס הערבה הראשון להתיישבות וחקלאות" שהתקיים בהשתתפות שרים, חברי כנסת וראשי מועצות אזוריות, שיבח המשנה לראש הממשלה סילבן שלום, את החקלאות המקומית בערבה התיכונה, שהתוצרת החקלאית בה מהווה 60% מהייצוא של ירקות טריים מישראל ואת פתרונות המים היצירתיים לחקלאות וענף הדייג אשר אפשרו את התפתחות התחומים האלה. כמו כן הבטיח כי נעשות פעולות בכל התחומים על מנת לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה. במהלך הביקור בערבה שתל השר שלום עץ שיטה כחלק מפרויקט "אמץ שיטה" המשותף לקק"ל ומועצה אזורית ערבה תיכונה להצלת זני השיטה הנכחדים והחזרתם למדבר.

שרת החקלאות, אורית נוקד שהשתתפה בכנס הבטיחה לפעול להגדלת תקציבי המו"פ החקלאי ואמרה כי היא רואה בתחנת המו"פ בערבה התיכונה את המיקום הטוב ביותר לקיום הכנס, בשל יכולותיו והתוצאות הגבוהות שלו. נוקד התרשמה מהחידושים הרבים והפיתוחים בזני הירקות המרהיבים ושיטות ההשקיה המתקדמות. בביתן הגדול של משרד החקלאות בתערוכה, נערכו ישיבות ומפגשים בתחום החקלאות.

יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר ברך את מו"פ ערבה תיכונה וצפונית על הישגיו במהלך היום הפתוח, והוסיף כי זו הסיבה שקק"ל קיבלה על עצמה לממן את מרבית התקציב של מו"פ ערבה ושאר תחנות המו"פ החקלאי ברחבי ישראל בכ- 15 מיליון ₪ מידי שנה.

כנס מקצועי נוסף נערך במהלך התערוכה החקלאית בנושא "הגנת הצומח בגידולים אינטנסיביים - הישגים ואתגרים". במסגרת הכנס הוענקו מלגות לימודים לסטודנטים למחקר מטעם הקרן ע"ש יאיר גוראון ז"ל לשנת 2012. פרופ' דן שכטמן חתן פרס נובל למדע, נפגש עם בני נוער מצטיינים מהערבה התיכונה וסייר בתערוכה החקלאית ובחממות של תחנת יאיר. פרופ' שכטמן ציין, כי על מדינת ישראל לקדם את החינוך בתחומי המחקר ולעודד מחנכים בעלי מוטיבציה המעניקים השראה לתלמידים.

מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית אילון גדיאל בירך את מבקרי התערוכה וחקלאי הערבה והודה לכל החברות המציגות. "התערוכה משמשת מפגש מיוחד בין החקלאים ואנשי המחקר, ההדרכה ותעשיית החקלאות ומביאה לשיתופי פעולה פוריים. משנה לשנה התערוכה גדלה ומתפתחת. אנו בתחנת "יאיר" נמשיך להניף את דגל הפיתוח החקלאי ולארח כל שנה חברות נוספות. אני מאחל לענף החקלאות ולעוסקים בה, שנים פוריות של פיתוחים, פתרונות וחידושים נוספים בתחום החקלאות ויצירת יתרון יחסי לתוצרת החקלאית מישראל, המתחרה ביעילות וברמה גבוהה עם מוצרים מתחרים בשווקי העולם".

בין המבקרים בתערוכה היו גם חברי הכנסת אבו וילן, שאול מופז, שי חרמש, רוחמה אברהם, יוחנן פלסנר, אפי שטנצלר יו"ר קק"ל, יוסי ישי מנכ"ל משרד החקלאות, שמעון בן חמו מנכ"ל מקורות, מנכ"ל מועצת החלב, מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, ראשי רשויות ומנכ"לי החברות המציגות. התערוכה הוכתרה בהצלחה רבה.





בתמונה מימין: השר סילבן שלום נוטע עץ שיטה
בתמונה משמאל: חתן פרס נובל פרופסור דן שכטמן עם ילדי הערבה
צילמה: ליהי אבידן