הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ט''ו בשבט - נוטעים עצים ושותלים צמחים למען הדבורים


פרויקט ארצי משותף לקק''ל ומועצת הדבש לנטיעת 1.5 מיליון עצים ושיחים צופניים שימשכו אליהם דבורים. כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם נכחדה בארבע השנים האחרונות ובישראל, כמו בעולם כולו, גובר החשש לענף הדבורים, ובטווח הרחוק גם לעתיד האנושות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-2-2012


גם השנה בט''ו בשבט מקיימות קק"ל ומועצת הדבש נטיעות צופניות למען שמירה על הדבורים. המטרה לתת מענה להתמעטות צמחי הצוף בארץ ולירידה בייצור הדבש. היעד הכמותי של הנטיעות הצופניות הינו כ- 1.5 מיליון צמחים צופניים בתוך 5 שנים, כך שבכל שנה יינטעו כ- 500 אלף צמחים צופניים, ממינים שונים וביניהם: אקליפטוס, חרוב, שיזף ועוד.

לצורך הרחבת הנטיעות מעבר לאזורים החקלאיים, יפעלו קק"ל ומועצת הדבש בשיתוף עם גורמים שונים, ביניהם כביש 6, חברת הדרכים הלאומית, צה"ל עיר הבה"דים ורשויות מקומיות. גם כיום נוטעים גופים אלו עצים צופניים, אך רק בשיעור מועט והמטרה להרחיב את הנטיעות ואת המודעות לחשיבות הנטיעות הצופניות.

כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם נכחדה בארבע השנים האחרונות ובעולם גובר החשש לענף גידול הדבורים, להתייקרות במוצרי הכוורות ולטווח הרחוק גם לעתיד האנושות. לדעת החוקרים העלמותם של הדבורים נובעת ממחסור במזון ומחסור בצמחים שאינם בעלי פרחים צופניים, ולכן אינם מכילים מזון לדבורים. בעולם כולו נערכים למציאת פתרון למשבר ומגבירים את הנטיעות הצופניות.

במקביל לנטיעות הציבוריות, יוזמים השנה קק"ל, מועצת הדבש והדבוראים פרויקטים רחבי היקף לנטיעות צופניות באזור מגוריהם של הדבוראים, בישובים ובאזורים החקלאיים. בנוסף מתקיים פרויקט נסיוני במועצה אזורית מגידו באזור שהוכרז כביוספרי, ואף זכה להכרה של ארגון האו"ם אונסק"ו, לנטיעות צופניות בכל האזור אשר ימשכו אליו בעלי חיים שנעלמו, חרקים ודבורים וכן ישיבו את הצמחים המקוריים שהיו באזור ובכלל זה צמחים צופניים.

במועצת הדבש פועלים באופן רצוף באיתור שטחים נוספים מתאימים בישראל ומגייסים את שיתוף הפעולה של ראשי הרשויות בכל הארץ לטובת הצלת הדבורים.

"דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.'' אומר מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''כך נהנה שוק המזון העולמי מזנים רבים של ירקות ופירות טריים תודות לדבורים. דבורי הדבש מספקות גם חומרי גלם לתרופות רבות ובעלות תפקיד משמעותי בתעשיות הטקסטיל, הבשמים והקוסמטיקה העולמיות ולכן ישנה חשיבות מרכזית להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל כמו גם לכל אדם בישראל לנטיעת צמח צופני בגינתו הפרטית וכן בנטיעות בט"ו בשבט. כל צמח צופני שיינטע יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש והמשך קיום של החקלאות וייצור המזון" אומר אבידור.

מועצת הדבש קוראת לציבור לקחת חלק בנטיעות המבוצעות כך שיהיו אלו נטיעות צופניות ולא צמחים שאינם תורמים לבעלי החיים ובעיקר לדבורי הדבש.

רשימת הצמחים הצופניים מופיעה באתר מועצת הדבש