הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קליפות רימונים בשביל החלב


מחקר שנעשה במכון וולקני מגלה כי ניתן להעשיר את מזון הפרות במרכיבים בריאים, באמצעות שילוב תמיסה ממיצוי קליפות פרי הרימון - יותר בריאות לפרות ויותר חלב עבורנו. מוצר חדש שפותח בעקבות המחקר יוצג בסימפוזיון הבינ''ל הראשוןן לענף הרימון במסגרת תערוכת Fresh AgroMashov שתתקים בסוף החודש בתל-אביב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-2-2012


בתערוכת Fresh AgroMashov שתקיים השנה את הסימפוזיון הבינלאומי ה-I לענף הרימון, יוצג מחקר חדש, פרי שיתוף פעולה בין "גן-שמואל מזון בע"מ" ומכון וולקני החושף כי ניתן להעשיר מזון לפרות על ידי תוספת של חומר נוזלי המופק ממיצוי פרי הרימון על קליפותיו, שהוכח כמסייע להגברת תוצרת החלב של הפרה לצד תרומה משמעותית לבריאותה.

חוקרי מינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות, בראשותם של ד"ר יהושע מירון וד"ר אריאל שבתאי, בדקו ומצאו כי הוספת קליפות הרימון לתזונת הפרות ברפת, משפיעה באופן ישיר על איכות החלב ואף מגבירה את ייצורו. קליפות הרימון ידועות כמזרזות ריפוי של פצעים, מעוררות את מערכת החיסון, מונעות טרשת עורקים ועשירות בנוגדי חימצון. כעת, השפעות חיוביות אלו והערכים התזונתיים של קליפת הרימון יועברו אלינו באמצעות החלב שאנו שותים וגם הפרות ייהנו מהערכים הבריאותיים הגבוהים.

המוצר החדש שפותח בעקבות המחקר בחברת "גן-שמואל מזון בע"מ", מתבסס על סחיטה של קליפות רימונים ומיצוי מימי שלהם - מפ"ר (מיצוי פרי רימון). בניסוי ראשון עלה כי שילוב מפ"ר בשיעור של 2% בבליל חולבות הביא לשיפור של כ 7% בתנובת החלב של הפרות, תוך העלאת הפעילות נוגדת החמצון (H2O2 שימש כמחמצן) בחלב של פרות הניסוי ב 21% בהשוואה לחלב של פרות ביקורת, תופעה שעשויה להעיד על הצטברות נוגדי חמצון בחלב. המחקר מומן ע"י קרן המחקר של מועצת החלב.

אריה יערי מחברת "גן-שמואל מזון בע"מ" מסר: "בשנים האחרונות הרימון הפך ללהיט בריאותי בארץ ובעולם, וכתוצאה מכך גדלו היקפי נטיעות מטעי הרימונים – עד להיקף כולל של 28,000 דונם בשנת 2010 בלבד. כתוצאה מהעלייה ב'פסולת' התעשייתית החדשה, שמתקבלת כתוצאה מהשימושים השונים בתעשיית הרימון (גרגרים קלופים, מיצים, קוסמטיקה ועוד) החלטנו לחפש שימושים חדשים לקליפות הרימונים ומצאנו כי באמצעות מיצוי מימי וריכוזו ניתן להעשיר את מזון הפרות, להוסיף להן מנה גדושה של בריאות ולהעלות את תנובת החלב באופן משמעותי".

הסימפוזיון הבינלאומי הראשון לענף הרימון יתקיים בתערוכת 2012 Fresh AgroMashov, בחודש הבא בתל-אביב. במסגרת הסימפוזיון, ביוזמת קבוצת "אגרו-משוב" ובשיתוף חברת "פומג-טק" הפעילה ביישום טכנולוגיות מתקדמות בענף הרימונים בארצות רבות, צפויים להשתתף מומחים, חוקרים ואנשי תעשיה ורפואה מכל רחבי העולם, שיבואו לשמוע את החדשות על הענף המתפתח ביותר בחקלאות.