הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


10,000 צבי ים בקעו השנה בחופי ישראל


בשנה האחרונה נקבע שיא במספר ההטלות של צבות הים הירוקות בחופי ישראל: 27 קינים אותרו ע''י פקחי רשות הטבע והגנים, מתוכם בקעו 2,400 צבונים. 39 צבי ים פצועים הובאו השנה למרכז ההצלה לצבי ים, מתוכם 15 כבר הושבו לטבע לאחר טיפול ושיקום. העובדה כי בשנים האחרונות ישנה עליה משמעותית במספר הקינים מלמדת כי קרוב לודאי כי אלו הניצנים הראשונים להצלחתה של התכנית לשמירה על הצבים שהחלה את פעילותה לפני כ-20 שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-2-2012


מסכמים שנה במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים במבואות ים שבמכמורת: שנת 2011 הייתה שנת שיא במספר ההטלות של צבות הים הירוקות בחופי ישראל: לא פחות מ-27 קיני ביצים של הצב הירוק אותרו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, אשר סורקים את כל חופי ישראל מידי בוקר בעונת ההטלה. השיא הקודם נקבע בשנת 2002, אז נמצאו 22 קינים. בנוסף לקיני הצב הירוק אותרו עוד 139 קינים של צב ים חום, שהועתקו לחוות הדגרה מוגנות בשטחי שמורות טבע חופיות. סה"כ בקעו מהקינים הללו השנה יותר מ-10,000 צבונים, מתוכם 2,420 צבונים ירוקים והשאר מהמין החום. מאז תחילת התוכנית לאישוש צבי הים שמפעילה רשות הטבע והגנים בחופי ישראל בקעו ושוחררו לטבע מחוות ההדגרה של הרשות יותר מ-100 אלף צבוני ים.

השנה הגיעו למרכז ההצלה 39 צבי ים פצועים, מתוכם 6 ירוקים, 30 חומים ו-3 צבים רכים. מתוך 39הצבים שהגיעו לטיפול, 15 כבר שוחררו חזרה לטבע, 12 עדיין נמצאים בטיפול ו-12 מתו במהלך הטיפול בהם. בחמש השנים האחרונות חל זינוק במספר צבי הים שעליהם מדווחים אזרחים לרשות הטבע והגנים ושמובאים לטיפול במרכז, ככל הנראה כתוצאה מעלייה במודעות הציבור לבעיית ההישרדות של צבי הים ולקיומו של מרכז ההצלה. גם השנה השיאנים בדיווח על צבים פגועים הם תושבי השרון. מהחופים באזור השרון הגיעו השנה לטיפול 17 צבים. אחריהם תושבי חוף הכרמל ותושבי חופי פלשת, שדיווחו השנה על 6 צבים שנפגעו.

השנה נפלטו לחופי ישראל 104 צבים מתים. מספר הצבים שנפלטים מידי שנה, מתים וגם חיים, עומד בממוצע על 192, ירידה לעומת השנה שעברה. עם זאת, הנתונים מראים גם כי שליש מהצבים הנפלטים הם ירוקים, נתון מדאיג לאור העובדה שרק כ-10% מההטלות הן של צבים מהמין הזה.

ניצנים ראשונים להצלחת תכנית השמירה על הצבים

"העובדה שמדובר בשיא חדש של הטלות "ירוקות" וכי בשנים האחרונות ישנה עליה משמעותית במספר הקינים המוטלים בכלל, מלמדת כי ייתכן בהחלט שמדובר בניצנים ראשונים של תכנית השמירה על הצבים, שהופעלה לראשונה על ידי רשות הטבע והגנים לפני כ-20 שנים.'' אומר יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי הים של רשות הטבע והגנים. ''העלייה בהטלות ודאי קשורה גם לעלייה במודעות הציבור ובהתמקצעות ומיומנות פקחי הרשות באיתור והעתקת הקינים. כך או כך, אין ספק שבשנים האחרונות היקף הפעילות של המרכז גדל משמעותית. כ-60% מהפגיעות בצבים המטופלים במרכז הן תוצאה של דייג - בליעת קרסי דיג (שאראק) או הסתבכות בחוטי דיג ורשתות, ולצידן ישנם גורמי פגיעה טבעיים''.

עדיין יש לאן להתקדם מבחינת מודעות הציבור, בעיקר בחופים הצפוניים והדרומיים ביותר. מרבית הצבים הפגועים מגיעים בתקופה זו של השנה - הסערות החורפיות בים מובילות לפליטה של צבים פגועים לחופי ישראל. ברשות הטבע מבקשים מאזרחים שנתקלים בצב ים שנפלט לחוף לדווח מיידית למוקד הסביבה 6911*. ''אנחנו מקווים שבעתיד הקרוב נקים גם מבנה חדש ומודרני יותר למרכז ההצלה, שיאפשר לנו לחשוף עוד בפני הציבור את הפעילות." אומר יניב לוי