הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות ישקם השנה תשתיות ב- 77 ישובים


השיקום הינו חלק מתוכנית בת עשר שנים לשיקום תשתיות ביישובים ותיקים בהיקף כולל של מיליארד שקלים. שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד: ''הפרויקט מהווה צעד נוסף במימוש האחריות החברתית של משרד החקלאות כלפי אנשי היישוב הכפרי הוותיק. הדבר יביא להקטנת הפערים בין תשתיות היישוב הוותיק לבין ההרחבות, תוך הבטחת דור המשך בהתיישבות, ויצירת קהילה רב דורית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  9-2-2012


הממשלה תשקיע מיליארד שקלים בשיקום תשתיות ביישובים כפריים ותיקים. הפרויקט לעשור הקרוב, הוא חלק מהצעת מחליטים עליה סוכם בישיבת הממשלה שהתקיימה בדגניה (אוקטובר 2010) לציון מאה שנים להתיישבות. בימים אלה מפרסם משרד החקלאות את רשימת היישובים הנכללים בפרויקט לשנים 2012-2011.

שיעור הסיוע ינוע בין 40% ל- 80%. במסגרת הפרוייקט תשוקם תשתית ראשית - כבישים, מדרכות, תאורה ותשתית תת קרקעית - מערכות מים, ביוב, חשמל, תקשורת, חניות מרכזיות ושטחים ציבוריים (מגרשי חנייה, פינות משחקים, מעברים ציבוריים, מגרשי פעילות).

שיקום התשתיות הינו מרכיב חשוב בפיתוח בר-קיימא של המרחב הכפרי על פי תרומתו הצפויה לשלושה מרכיבים ראשיים: לחברה, לכלכלה ולסביבה. עבודת שדרוג התשתיות תעשה על פי עקרונות וכללים של פיתוח מקיים בהתחשב בסביבה.

בישובים כפריים רבים נמצאות התשתיות הפיסיות הבסיסיות, במצב של קריסה. מעבר לפגיעה בתפקוד היומיומי, לטרדה ולהוצאות הכספיות, מתבטא הדבר גם באי-עמידה בדרישות החוק וגורם למפגעים בטיחותיים ולפגיעה ולירידה באיכות החיים של האזרחים החיים ביישובים אלה. הסדרת התשתיות היא פעולה הכרחית להמשך קיומם של חלק מהיישובים במרחב הכפרי. מצבם הפיזי של היישובים הללו משפיע על מצבם החברתי ועל המרחב הכפרי באופן כללי.

תשתיות ביישובים הכפריים הוקמו והונחו לרוב בעת יסוד היישוב. בחלוף השנים ולאור שינויים באופיו של היישוב הכפרי, נדרש היה להתאים את התשתית הקיימת – רוחב כבישים, מקומות חניה וכו'.
חידוש ושדרוג התשתית תיצור מנוף לשיקום כללי של היישוב בכל הרבדים. שדרוג התשתיות יתרום להעלאת תדמית היישוב, ובכך להגדלת כושר המשיכה של היישוב לאוכלוסייה צעירה ולתיירות כפרית כתעסוקה משלימה לחקלאות. התועלות החברתיות והכלכליות של התכנית תתבטאנה בקליטה ואכלוס, בצמיחה כלכלית וחברתית, בהצערת אוכלוסיית הישובים ועל ידי כך יצירת שכבת מנהיגות דור ההמשך בהתיישבות.

התכנית עולה בקנה אחד עם יעדי מדיניות הממשלה כפי שעוגנו בקווי היסוד, ובהם פיזור אוכלוסין, צמצום פערים בין מרכז לפריפריה, צמצום פערים חברתיים ושיפור איכות החיים של תושבי המדינה. פריסת התכנית על פני עשור מבטיחה היערכות של היישובים לתכנון ולביצוע על פני שנות התוכנית.

47 רשויות הגישו בקשות עבור 124 ישובים כפריים שעמדו בתנאי הסף, מתוכן קיבלו את תמיכת המשרד 77 ישובים – 33 (43%) מתוכם מושבים, 33 (43%) קיבוצים, 7 (9%) ישובים קהילתיים ו- 4 (5%) ישובים כפריים אחרים.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "הפרויקט מהווה צעד נוסף במימוש האחריות החברתית של משרד החקלאות ופיתוח הכפר כלפי אנשי היישוב הכפרי הוותיק. הדבר יביא להקטנת הפערים בין תשתיות היישוב הוותיק לבין ההרחבות, תוך הבטחת דור המשך בהתיישבות, ויצירת קהילה רב דורית. אמשיך לפעול לביסוס הפרויקט ולהרחבתו והמשכו לישובים רבים נוספים".

לרשימת הישובים לחצו כאן