הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מבריחים פירות לישראל אפילו בט"ו בשבט


40 ק''ג פירות נמצאו אצל בנתב''ג אצל שלושה נוסעים ישראלים שהגיעו מגרמניה ומארה''ב במהלך ט''ו בשבט. בין ההפתעות, הרבה מאוד פירות טרופיים מיוחדים, חלקם אינם מוכרים בארץ. משרד החקלאות מבקש להזכיר כי הכנסת תוצרת חקלאית לישראל עלולה להחדיר נגעים בעלי פוטנציאל לנזק בלתי הפיך לצומח ולחקלאות בישראל, וכן לתחלואה בבני אדם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  9-2-2012


נראה כי המגוון הרחב של התוצרת החקלאית הקיימת בישראל עדיין לא מספיקה, וגם בעיצומו של חג ט''ו בשבט, המסמל בין השאר את פירות הארץ, מצאו לנכון ישראלים שחזרו מחו''ל להבריח תוצרת חקלאית ארצה.

ההברחה סוכלה בזכות ערנותו של פקח השירות להסגר צמחים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אשר תיקיהם של הנוסעים עוררו את חשדו והוא ביקש לשקף את המטען האישי שלהם, על אף שעברו במסלול הירוק של המכס. כצפוי, התגלו בתיקי הנוסעים כ- 40 ק"ג של פירות שונים ומגוונים, בעיקר טרופיים. המטען המוברח הוסתר היטב בתוך מזוודות הנוסעים וללא שיקוף או חיפוש ידני, לא ניתן היה לגלות את ההברחה.

אנשי משרד החקלאות שקיבלו לידיהם את הפירות הסבירו כי אלו פירות שמקורם ככל הנראה בארצות טרופיות שונות - מקור למבחר גדול של נגעים שאינם קיימים היום בישראל, ומהווים סכנה חמורה לצומח ולחקלאות בארץ. הפירות הוחרמו והושמדו.

שלושת הנוסעים נחקרו על ידי הפקחים וקיבלו התראה (לפני קנס). מכיוון שהשלושה אינם מוכרים לשירות להסגרת צמחים ולא נתפסו בעבר בביצוע עבירות דומות, לא הוטל עליהם הקנס המנהלי בסך של כ- 5,000 ₪.

מאיר מזרחי, מנהל השירות להסגר צמחים, בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות: "חשוב לזכור כי אין להכניס שום תוצרת צמחית ממדינות אחרות לישראל. יבוא צמחים ומוצרי צמחים מחו"ל ללא פיקוח, עלול להחדיר נגעים בעלי פוטנציאל גרימת נזק בלתי הפיך לצומח ולחקלאות במדינת ישראל וכן, לתחלואה בבני אדם וצמחים".

הנזק הנגרם כתוצאה מחדירת נגעים חדשים מתבטא במספר מישורים שכל אוכלוסיית המדינה משלמת את המחיר עליה, ביניהם פגיעה ישירה בבני אדם ובבעלי חיים, ייקור התוצרת החקלאית, פגיעה באיכות התוצרת, פגיעה בייצור החקלאי, סגירת שוקי ייצוא, פגיעה בסביבה ובאיכות החיים.