הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה הרשעה בפלילים בפרשה של עושק פועלים תאילנדים


איש עסקים שתיווך בהבאת פועלים תאילנדים לישראל והורשע בעבירה של עושק וקבלת תשלומים שלא כדין מעובדים זרים תאילנדים, נידון ל-4 חודשי עבודות שירות וישלם קנס ופיצוי בסך כולל של 300,000 ₪

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-2-2012


איש העסקים איגור קנופוב נדון היום בבית משפט השלום בראשון לציון, במסגרת הסדר טיעון שהושג בין סנגוריו לנציגי פרקליטות המדינה, לארבעה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, מאסר על תנאי, וכן קנס ופיצוי בסך כולל של 300,000 ₪.

קנופוב, שהיה בעל השליטה והמנהל של חברת "אינטרמאן - ניהול יזום וייעוץ בע"מ" – חברה שעיקר עיסוקה היה תיווך בהבאת עובדים זרים לישראל, הורשע עוד בחודש שעבר בעבירה של עושק ובעבירה של קבלת תשלומים שלא כדין מעובדים זרים תאילנדים שביקשו עבודה בישראל.

קנופוב הודה בכך כי תיווך בהבאתם לארץ של 10 תאילנדים שהגיעו לישראל בסוף דצמבר 2008. עובדים אלה שילמו כל אחד בתאילנד, לנציגי חברת כוח האדם התאילנדית, בידיעתו של קנופוב וכתנאי להבאתם לארץ, סכום של כ- 10,000 דולר. הסכומים ששולמו ע"י העובדים התחלקו בין חברת כוח האדם התאילנדית לבין קנופוב, אשר קיבל לידיו את חלקו בכסף, בארץ, במעטפות סגורות שהביאו עמם חלק מן העובדים. על פי החוק בישראל הסכום המקסימלי המותר לגביה ממבקשי עבודה עומד על כ- 3,400 ₪ בלבד לעובד.

תחילתה של הפרשה בתלונות למשרד התמ"ת על גבייה של אלפי דולרים מעובדים זרים, על ידי קנופוב, שהחזיק אז ברשיון לתווך בין עובדים המעוניינים להגיע לישראל לבין מעסיקים בארץ. אנשי התמ"ת שבדקו את החשדות שללו את רשיונו של קנופוב לעסוק בתיווך.

במקביל, לראשונה בישראל בסוג זה של עבירות, בהתאם למגמה במערכת אכיפת החוק להילחם בתופעות של ניצול עובדים זרים וסחר בבני אדם, וכחלק ממאבק חובק עולם שאותו מקדמת מחלקת המדינה האמריקנית, החליטו בפרקליטות המדינה שלא להסתפק בנקיטת צעדים מנהליים ע"י התמ"ת והורו למשטרה לפתוח בחקירה פלילית. חוקרי זרוע "סער" של היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית של המשטרה ניהלו חקירה מורכבת שבה נחקרו עובדים זרים, מעסיקים ישראלים ותושבי חוץ, ובסיומה נמצאו ראיות לגביית היתר האמורה, שנעשתה תוך ניצול את חוסר ניסיונם של העובדים התאילנדים, רצונם להגיע ארצה לעבוד והיעדר היכרותם את החוקים הרלוונטיים.

קנופוב בחר לחתום על הסדר טיעון, כאמור ראשון מסוגו בתחום, שבמסגרתו אף הסכים לדרישת הפרקליטות להפקיד מראש סכום של 300,000 ₪, שהועבר לקופת בית המשפט, ושממנו יפוצו העובדים בסכום של 150,000 ₪, כאשר היתרה תועבר כקנס לקופת המדינה. השופט ארז יקואל החליט לכבד את ההסדר שנחתם בין הצדדים.

תיק זה ותחום גביית היתר מעובדים זרים מטופלים במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ע"י עוה"ד תמר רוסמן, ערן זלר ויוסי ג'ו אלון.