הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי העופות: המדינה לא ערוכה להתמודדות עם שפעת העופות


מזכיר ארגון מגדלי העופות מתריע בפני ראש הממשלה נתניהו, כי מצב הלולים במדינת ישראל אינו מאפשר התמודדות ראויה במקרה של התפרצות שפעת העופות ומסכן את בריאות הציבור. הלולים שחלקם מיושנים ואינן ממוגנים בצורה מספקת בנויים בקרבה זה לזה ובמקרה של מגיפה יהיה צורך להשמיד את כולם. התפרצות כזו לדבריו עלולה להיות הרת אסון מבחינה בריאותית וכלכלית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-2-2012


''ההתפרצות של שפעת העופות לפני מספר שנים לא נצרבה בצורה מספקת בזיכרון הציבורי, בין השאר כיוון שהיא היתה באזור הדרום שהוא דליל יחסית בלולים, דבר שאיפשר טיפול ומיגור מהיר בלי פגיעה בבריאות הציבור. התפרצות דומה באזור הצפון עלולה להיות הרת אסון מבחינה בריאותית וכלכלית, לסכן בני אדם, לגרום לנזקים בסכומי עתק ותחייב השמדה המונית של עופות. מצב הלולים וקרבתם זה לזה ולבתי מגורים באזור, יוצרים סכנת הידבקות חמורה'' כך כותב מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו.

כהן מוסיף כי עם פרסום דו"ח מבקר המדינה על אירוע השריפה בכרמל, על כולנו לגלות חובה לטפל בליקויים מבעוד מועד ולא לחכות למקרה של אסון חלילה. הערכות המדינה לדבריו צריכה להתבצע בשני מישורים - יישום מהיר של הרפורמה בענף הביצים בסיוע המדינה וקביעת מנגנון פיצוי למגדלים במקרה של השמדת העופות שיעודד את כל הגורמים לשתף פעולה עם הנחיות השירותים הוטרינרים.

הרפורמה בענף הלול שאושרה כבר לפני חמש שנים בממשלה, כוללת הרחקתם של הלולים מאזורי המגורים ובנייתם בסטנדרטים גבוהים מבחינה וטרינרית ובמרחק ביטחון זה מזה, אך יישומה מתעכב בשל דרישת משרד החקלאות להגדיל את מרחב המחיה של מטילה מ-350 סמ"ר ל-750 סמ"ר.

על פי נתוני ארגון מגדלי העופות נדרש ליישום הרפורמה המתכונת המועצת תקציב ממשלתי של 700 מיליון שקל בפריסה על שבע שנים. עיכוב באישור התקציב יגרום לכך שהמגדלים לא יוכלו לבצע אותה, כך שהמצב הקיים יונצח ועלול לגרום למחדל חמור במקרה של התפרצות מגיפה.

''צר לי כי עליי להטרידך בנושא זה בנוסף לכל העומס הרב המוטל על כתפיך, כותב מזכיר הארגון לראש הממשלה, אך ראיתי חובה להתריע בפניך על המצב הבלתי אפשרי אליו נקלענו, מתוך כוונה למנוע מחדל חמור בעתיד ובמיוחד ביישובי קו העימות בצפון, שבהם לולי ההטלה נמצאים בתוך הישובים ובסמוך מאוד לבתי המגורים.'' כתב כהן לנתניהו.