הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קתידא: כרם עצי זית לא חוקי נעקר והועבר לבסיסי צה''ל


במסגרת האצת הפעילות לפינוי משפחות שפלשו לקדיתא בשנים האחרונות, וכדי לאפשר את הקמתו של ישוב אקולוגי חדש ל-150 משפחות בעקבות החלטת ממשלה משנת 1999, עקר השבוע מינהל מקרקעי ישראל את עצי זית שניטעו בשנים האחרונות על שטח של כ-2.5 דונם והעביר אותם לבסיסי צה''ל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-2-2012


כ- 70 עצי זית שניטעו באיזור קדיתא באופן לא חוקי, הועתקו ממקומם בתחילת השבוע ע"י מפקחי מינהל מקרקעי ישראל בליווי כוחות משטרה. עצי הזית שפינויים בוצע במסגרת פסק דין, נעקרו בשלמותם כולל שורשיהם, והועברו באופן מסודר לנטיעה מחדש בבסיסי צה"ל, מבלי שנגרם להם כל נזק.

המהלך להעברת עצי הזית שניטעו על פני שטח של כ- 2.5 דונם, נדרש כדי לפנות מקום להקמת יישוב סביבתי בקדיתא, שעל הקמתו החליטה הממשלה בשנת 1999. המינהל מתכוון להפקיד בקרוב את התוכנית להקמת היישוב בוועדות התכנון והבנייה.

הישוב קדיתא נמצא בהר כותר ליד צפת ומשתרע על כמה מאות דונמים. בשלהי שנות השמונים מסר המינהל קרקע חקלאית בחכירה לארבע משפחות, בתמורה לקרקע פרטית שלהם בהר מירון. בשנת 1991 פלשו 19 משפחות לקרקע המיועדת לשימוש חקלאי בקתידא, והקימו עליה מבנים למגורים, עבירה פלילית שדינה עד שנה מאסר. נגד המשפחות הוגשו תביעות משפטיות לפינוי.

במינהל מקרקעי ישראל מציינים כי במהלך השנים הרחיבו התושבים את פעילותם במקום ''והם נוהגים בקרקע כבשלהם. הפולשים עברו ממאהלים וצריפים לבניה קשיחה, והכל ללא היתרים. בשטח קיימים גם צימרים ועסקים אחרים המשמשים לפרנסת המתיישבים הלא חוקיים, אשר כמובן אינם משלמים על השימוש בקרקע.'' במינהל מסבירים כי אין לפולשים בקדיתא זכויות בקרקע והם מתגוררים עליה באופן בלתי חוקי, מבלי לשלם, ועל חשבון משלם המיסים.

על פי החלטת הממשלה, מינהל מקרקעי ישראל מתכנן באזור קדיתא הקמת ישוב אקולוגי בן 150 יחידות דיור. התכנית נמצאת בימים אלו לפני הפקדה, שלאחריה יתאפשר לציבור להציג התנגדויותיו בוועדות התכנון והבנייה. כחלק מהאצת הפעילות לפינוי המשפחות בקדיתא וכדי לאפשר את הקמת היישוב החדש, העביר היום המינהל את עצי זית שניטעו במקום בשנים האחרונות.

במינהל מסבירים כי נטיעת כרמים חקלאיים בלתי חוקיים על אדמות מדינה ע"י פולשים היא פשיעה כלכלית לכל דבר ועניין, כאשר הפולשים משתמשים בקרקע הציבורית מבלי לשלם כדי להפיק רווח לכיסם.