הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרחבות בישובים חקלאיים: אושר תמריץ לבנקים לתת משכנתאות


מתלונות שהגיעו למינהל מקרקעי ישראל עלה, כי הבנקים נמנעו מלתת הלוואות ללא בטוחות אחרות נוכח ההגבלה לפיה לא תותר העברת זכויות בטרם חלפו חמש שנים ממועד חתימת חוזה חכירה. מינהל מקרקעי ישראל אישר לשורת מקרים חריגים העברת זכויות או ביטול עסקה במגרשים בקיבוצים ובמושבים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-2-2012


על מנת לעודד בנקים לתת הלוואות לרוכשי המגרשים, החליטה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל לאפשר לבנקים לממש משכנתאות במגרשים שהקצה המינהל ללא מכרז בהרחבות של ישובים חקלאיים, גם אם טרם חלפו 5 שנים ממועד הקצאתם.

ההחלטה התקבלה בדיון הנהלת המינהל בו אישרה ההנהלה מקרים חריגים להחלטת מועצה 1180, בהם יאשר המינהל העברת זכויות או ביטול עסקה במגרשים המוקצים ללא מכרז, גם אם טרם חלפו 5 שנים מיום ביצוע העיסקה, מקרים כגון: מוות, מחלה, גירושין וכדומה.

מתלונות שהגיעו למינהל עלה כי הבנקים נמנעו מלתת הלוואות ללא בטוחות אחרות נוכח ההגבלה הקיימת לפיה לא תותר העברת זכויות בטרם חלפו חמש שנים ממועד חתימת חוזה חכירה.

בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל בעניין הרחבות למגורים בישובים חקלאיים (1180) נקבע כי לא תותר העברת זכויות במגרשים שהוקצו ע"י המינהל בפטור ממכרז במשך 5 שנים אלא במקרים חריגים שיקבעו על ידי המינהל. הנהלת המינהל קבעה כאמור בישיבה השבועית כי במקרים חריגים כגון: מוות או מצב בריאותי קשה ניתן יהיה לתת אישור מיוחד להעברת הזכויות. כמו כן, נקבע כי במקרה של מימוש משכנתא או גירושין על פי פסק דין תותר העברת הזכויות.

לדברי מנהל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, ''כדי ליצור תמריץ לבנקים לתת הלוואות ומשכנתאות ללקוחות המבקשים לרכוש מגרשים עליהם חל הנוהל המגביל עברת זכויות, החליטה היום הנהלת המינהל להחריג מהנוהל הקיים את נושא מימוש המשכנתאות על ידי הבנקים עקב חוב של בעל הזכויות, על מנת לאפשר לבנקים נותני המשכנתאות בטוחה על כספם. בהעדר בטוחה כזו נמנעו הבנקים ממתן הלוואות לרוכשי מגרשים אלו."

ההחלטה התקבלה במסגרת דיון בנושא העברת זכויות במגרשים שהוקצו בהרחבות ללא מכרז. הגבלה זו, נקבע בשנת 2009 על מנת למנוע ספסרות ועשיית רווחים ממכירת מגרשים שהוקצו על ידי המינהל ללא מכרז פומבי ובטיפולו בבקשות להעברת זכויות מקפיד המינהל כי לא יועברו זכויות במגרשי הרחבה לאחרים במשך 5 שנים מיום הקצאתם על ידי המינהל. לעיתים נוצרות נסיבות מיוחדות וחריגות המצדיקות העברת את זכויותיו לאחר ומכאן הצורך בהגדרת מקרים אלה.

אישור זה ינתן פרטנית לאחר שהמינהל ידון ויאשר את הפעולה, בכפוף לתשלום של 3% מערך הקרקע , לכל שנה שתחסר מתקופת חמש השנים. כמו כן תינתן כאמור לבנקים האפשרות לממש משכנתא של רוכשי המגרשים במקרה של חדלות פרעון של לוקח המשכנתא.