הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת קדמי צפויה להמליץ: הפחתת מחיר המטרה ליצרני החלב ב-20%


יצרני החלב הכריזו על חידוש המאבק כנגד כוונת הממשלה לאשר את המלצות ועדת קדמי, וטוענים כי היא פועלת בניגוד להצהרותיה למיגור הכוח בכלכלת המדינה. ''ראש הממשלה נותן לטייקונים את המדינה על מגש של כסף ומחסל את החקלאות וההתיישבות העובדת. המלצות ועדת קדמי יחסלו את הרפתות והמחלבות הקטנות בפריפריה. נילחם עד חורמה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-2-2012


המלצות ועדת קדמי בנושא ענף החלב כפי שעולות מטיוטת המתווה ל''הצעת מחליטים'' שתוצג לממשלה לאחר שתובא לשימוע הציבור, קובעות כי משנת 2014 ואילך יחושב מחיר ליטר חלב ניגר המשולם ליצרנים (מחיר המטרה) על סמך הוצאות הייצור של 70% מהרפתות היעילות ביותר במשק.

להערכת גורמים מקצועיים בענף החלב, המשמעות היא שהתמורה לרפתנים ממכירת ליטר חלב תפחת ב-20%, מ-2.1 שקלים לליטר כיום, ל-1.7-1.75 שקלים לליטר ב-2015.

בתגובה למידע שהתקבל בענף החלב על המלצות ועדת קדמי, הכריזו אתמול יצרני החלב על חידוש המאבק נגד ראש הממשלה ושר האוצר, שלטענתם מתכוונים לאשר את ההמלצות בממשלה. בכנס חירום שיתקיים בראשית השבוע הבא, הם שוקלים להחליט על השבתה מחודשת של אספקת החלב למחלבות.

הרפתנים מוחים על המלצות ועדת קדמי שקובעות כי מחיר המטרה יקבע רק על פי התחשבות ברפתות הגדולות או ''הרפתות היעילות'' זאת "רפתות יעילות" כפי שמכנה זאת הוועדה, וכי אין כל התייחסות למאות רפתות ועשרות מחלבות ברחבי הארץ ומספקות פרנסה לאלפי בתי אב. ''ענף החלב המצליח ובעל חשיבות לאומית ועצמאית למדינת ישראל, המייצר תועלות בחיזוק ההתיישבות - עומד להתחסל בעידודו של ראש ממשלת ישראל'' אומרים הרפתנים.

לטענת הרפתנים, למרות המחאה החברתית בקיץ והצהרות ממשלת ישראל כי היא פועלת למיגור מרכזי הכוח בכלכלת המדינה, ופערי התיווך של רשתות השיווק והטייקונים, הרי שלמעשה פעולותיה מנוגדות להצהרותיה, והיא נותנת יד בשיתוף עם ועדת קדמי, לחיסול הרפתות המשפחתיות והמחלבות הקטנות בפריפריה ומעצימה את כוחן של המחלבות הגדולות בבעלות הטייקונים.

עוד טוענים יצרני החלב כי הממשלה פועלת בניגוד ל''חוק החלב'' וחוק תכנון ענף החלב. ''בניסיונות הממשלה לשנות את החוק כראות עיניה היא בזה לחוק ולבית המשפט ולמוסד בראשו היא עומדת. חוק החלב נועד למגר את הפעילות הפוליטית של שרים כמו שר התמ"ת ושר האוצר העושים ככל העולה על רוחם עם חוקי המדינה בשל שיקולים זרים. לא ייתכן, כי כאשר החוקים לא מתאימים לגחמות הפוליטיות שינו השרים את החוקים כאוות נפשם. על כל הציבור להתאגד ולמחות כנגד התנהלות זו המתאימה יותר לעולם שלישי ולא למדינה מתוקנת. זו בושה לכולנו!" אומרים היצרנים.

הרפתנים: נצא למלחמת חורמה על פרנסתנו

''הממשלה חיכתה שהמחאה תשכך ותשקוט ועתה היא פועלת במתווה תכנית ידועה מראש, לחיסול של מעל 300 רפתות משפחתיות, חיסול המחלבות הקטנות ומתן עוצמה גדולה יותר לטייקונים ובו בזמן, בלי להתבלבל, "מוכרת" סיפורים לציבור, על הסדר בענף המזון.'' אומר ארנון אושרי, רפתן מכפר ויתקין. "לא ברור מדוע ממשלה של מדינה כה קטנה מחסלת ענף כה חשוב, עצמאי ומצליח הממוקם רובו בפריפריה בישובים חקלאיים. הממשלה מעוניינת לחסל ייצור עצמי של חלב ולחסל את הרפתות המשפחתיות המעניקות פרנסה לאלפי משפחות בפריפריה. מדוע ראש הממשלה אינו מספר לציבור את האמת, כי החליט לחסל את הפרנסה בפריפריה ולהמשיך להעניק את הכוח רק לטייקונים? שיהיה גבר ויודיע בפומבי כי זו כוונתו! זו בושה לנו כעם ומדינה ובושה, כי העם שותק מול מחדלים קשים אלו. ראש הממשלה מפקיר את ההחלטות שיקבעו את עתידה של מדינה ישראל בידי אנשי ההון מאחר והינו משרתם של אדונים!'' אומר אושרי.

חיים חייט, רפתן ממושב פטיש אומר, כי לא ייתכן שמחיר מוצרי החלב לציבור עולה כל העת בעוד שהמחיר לחלב הגולמי לרפתן נשאר כפי שהיה משנת 2008. "מחיר המזון לפרות עולה בכל העולם, מחיר החשמל עולה ורק המחיר הניתן לרפתן בפיקוח ממשלתי נשאר כשהיה. משהו כאן לא ברור ולא תקין בהתנהלות הממשלה. את המחיר מהציבור שוב גובות המחלבות הגדולות ורשתות השיווק, דבר לא השתנה. לא נשתוק ונצא למלחמת חורמה על פרנסתנו גם אם יידרש מאבק אלים. לא נשתוק לראש ממשלה המצהיר דברים לחוד ובפועל, במחשכים עוסק בחיסולה של הפריפריה והפרנסה לחקלאים בסיוע עוזרו שר התמ"ת ששכח שהיה פעם שר החקלאות והעביר את חוק החלב. הכל נעשה ממניעים פוליטיים ואישיים. לא נעשה כאן דבר באמת למען הציבור. המחאה החברתית נשכחה. ראש הממשלה גונב לנו את החלב ואנחנו נילחם מלחמת חורמה ככל שיידרש. זו מלחמה על התיישבות וציונות כנגד מתן המדינה על מגש הכסף לטייקונים ואנשי ההון''.