הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סערת סוף השבוע: מזג אוויר סוער, שלג ואלפי מטיילים


מזג אוויר סוער בגליל, בגולן ובכנרת טמפרטורות נמוכות, שלג שנערם ואלפי מטיילים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-2-2012


החל משעות הבוקר החלה סופת שלגים במרום גולן בגובה 1000 מטר מעל פני הים. השלג נערם על הקרקע בגובה של 5 ס"מ וממשיך לרדת (נכון לשעות אחה''צ).

בגליל ובגולן קידמו התיירנים בברכה את מזג האוויר הסוער, בבקתות ובחדרי האירוח נרשמת תפוסה גבוהה והטלפונים בעמדות הקבלה לא הפסיקו לצלצל .

שפי מור, מנהל התיירות בקיבוץ מרום גולן מספר כי משפחות שהגיעו לפני סופת השלגים למרום גולן המתינו לבקתות שנמצאו בתפוסה מלאה וכי האורחים שנהנים מהשלג אינם מעוניינים לעזוב או שחוששים מהחלקה על הכבישים המושלגים ולכן בשלב זה נשארים בבקתות. בקיבוץ נערכים למצוא חלופות למשפחות שלא יוכלו לנסוע בכבישים במכוניות פרטיות עד הערב ויאלצו להישאר ומקווים כי המפלסות המופעלות בשעה זו בכבישים יפנו את צירי התנועה.

בעלי רכבי שטח ארבע על ארבע הגיעו לטיולים באזור בקלות. בשל הטמפרטורה הנמוכה, החליטו בפינת החי בכפר הנופש מרום גולן לחמם הצבים הקטנים הרגישים לקור בעזרת מנורות חימום.

בשעות הצהריים החל לרדת שלג גם באזור ההר הגבוה ביראון בגובה 700 מטר מעל פני הים, על כרמי הענבים של יקב הרי גליל. הייננים ביקב הרי גליל ביראון מברכים על מזג האוויר הקר, ואומרים כי הטמפרטורות הנמוכות ומנות הקור לגפני היין, מאפשרות לענבים לפתח את הטעמים הנפלאים ויתרמו ליבול ענבים מובחרים יותר בבציר הקרוב.

מאיר (כושי) לוי, מנכ"ל כפר הנופש גונן ויו"ר פורום תיירני גליל עליון מציין, כי הבקתות בכפר הנופש נופי גונן בתפוסה מלאה. ומוסיף שמזג האוויר הוציא את עם ישראל לטיולים רבים במפלי הגליל העליון ובשלג ומזמין את מי שעוד לא הגיע לעלות לצפון ולחוש בעוצמות הטבע וזרימות המים בגליל.

ביסוד המעלה עלה הירדן על גדותיו והציף חלק ממטעי הפרי הסמוכים לו. הזרימה שופעת ומחממת את הלב לאלפי החקלאים שציפו לגשמי ההברכה. הסופה הגיעה גם לכנרת עם גלים גבוהים ורוחות דרום מערביות חזקות מאוד משעות הלילה. מנחם לב, הדייג הוותיק מקיבוץ עין-גב מוסר, כי זוהי הסופה החזקה ביותר השנה והדייגים נשארו על המזח ולא יצאו לדוג היום.

במלון הבוטיק בית שלום של משפחת הוד ברחובה הראשי של המושבה מטולה, ה''שוויץ של ישראל'', מספרים כי שלג קל ירד בשעות הבוקר אך לא נערם על הקרקע. מאות מטיילים שהגיעו לאזור נהנו מעצמות הטבע ויפי הגליל. "נפלא לראות בשנים האחרונות שהציבור לא מסתגר בבית ויוצא אל הטבע דווקא בעונת החורף הנהדרת, לחוות את עונת הגשמים, הסופה, זרימות הנחלים והאויר הנקי. היום הגיעו מאות אנשים ליהנות מהחורף במיטבו, גשמי הברכה , ונהנו אצלנו ממאכלי חורף צלי וקדירה ומרקים חמים ומאח עצים מחממת" אומרת מרים הוד בעלת בית שלום במטולה.

את מרכז קנדה במטולה פקדו מאות משפחות שהגיעו לפעילויות מגוונות לכל המשפחה המתאימות למזג האוויר כשקר בחוץ במתחם מקורה. בריכות שחייה מקורות ומחוממות, משטח החלקה על הקרח, ספא מפנק, סאונה, ג'קוזי, וגם- ג'ימבורי- משחקייה לקטנים

במרכז הרפואי זיו בצפת נערכו מבעוד מועד בלמזג האוויר הסוער, וחדר המיון נערך לקבלת חולים עם מכות קור והיפותרמיה. ולצורך כך תוגבר מלאי עירויי הנוזלים החמים ומלאי שמיכות החימום. ד"ר עמאר חוסיין, מנהל חדר המיון במרכז הרפואי זיו מציין כי חשוב להקפיד על מספר כללים למניעת פגיעות עקב מזג האוויר הקר וירידת חום הגוף בעיקר בקרב פעוטות, ילדים וקשישים הרגישים יותר לטמפרטורה נמוכה. חשוב מאוד להקפיד ולשמור על טמפרטורה מתאימה בבית ועל לבוש מתאים בחוץ. בשל תנאי הראות הלקויים והכביש החלק, ישנו סיכון גבוה בהרבה לאבד את השליטה על הרכב ולהיקלע לתאונת דרכים, לכן יש להקפיד על נהיגה בזהירות מרבית.

משחקים בשלג בקיבוץ מרום גולן  - צילום יניב אמסלם
קיבוץ מרום גולן, צילום: יניב אמסלם

שלג בקיבוץ מרום גולן - צילום שפי מור
שלג בקיבוץ מרום גולן, צילום: שפי מור