הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


למרות ההתנגדות: נציגי רשות הטבע והגנים מחוץ לוועדות התכנון


התיקון לחוק התכנון יגיע בשבוע הבא לדיון בוועדת הפנים והכלכלה לקראת אישורו. ברשות הטבע והגנים מנסים למנוע ברגע האחרון את הוצאת נציגיה מוועדות התכנון. ''לא יתכן שידירו את רגליו של גוף שמירת הטבע הגדול והמקצועי ביותר במדינה ממוסדות התכנון''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-2-2012


אמש הונח הנוסח הסופי של התיקון לחוק התכנון, לקראת הדיון שיתקיים בשבוע הבא בוועדת הפנים והכלכלה. ברשות הטבע והגנים גילו כי הסעיף שמוציא את נציגי הרשות מוועדות התכנון נותר בתיקון לחוק, למרות התנגדותם.

מליאת רשות הטבע והגנים קוראת הערב (ב') שוב שלא להוציא את נציגיה מהועדות במסגרת חוק התכנון החדש. ''נציגי הרשות בועדות התכנון מביאים לדיונים שילוב של יכולת מקצועית גבוהה, רגישות לערכי סביבה ומורשת וגישה ציבורית ממלכתית. הוצאתם מוועדות התכנון תימנע את הצגת עמדות הרשות בשלב מוקדם של תהליכי התכנון, ותדחק את הרשות להציגן דווקא בשלב ההתנגדויות ובכך עלולה לגרום דווקא לעיכובים מיותרים באישור התכניות".

"לא יתכן שידירו את רגליו של גוף שמירת הטבע הגדול והמקצועי ביותר במדינה ממוסדות התכנון.'' אומר נאור ירושלמי, מנכ"ל ארגון הגג "חיים וסביבה" וחבר מליאת רשות הטבע והגנים. ''כמי שמחויבים מתוקף החוק של שמירת הטבע והנוף, לרשות תפקיד מרכזי ומכריע בתהליכי התכנון בישראל, והיא חייבת להיות מעורבת ומשולבת בהם למן הרגע הראשון. לדברי ירושלמי, הרפורמה שמיסודה קמה למטרת קידום מהיר ויעיל של הליכי התכנון במדינה, תגרום במתכונתה הנוכחית למצב אבסורדי הפוך בו רשות הטבע והגנים תהווה גורם מעכב כאשר תביע את עמדתה רק בשלב מאוחר כגורם מתנגד ומעכב במקום להשפיע על ההליך מראשיתו ולסייע בקידומו.

מליאת רשות הטבע והגנים הינה מעין דירקטוריון ציבורי אשר מנחה את רשות הטבע והגנים ומפקח על החלטותיה ועבודתה. המליאה כוללת 19 חברים, 7 מהם נציגי הממשלה שהם עובדי מדינה; 7 חברים הממונים לאחר התייעצות עם מוסדות מדעיים, הם מומחים מתחומי זואולוגיה, בוטניקה, אקולוגיה, ארכיאולוגיה, גיאולוגיה, גיאוגרפיה, היסטוריה, כלכלה אדריכלות נוף ושימור. 4 חברים במליאה הם נציגי ציבור - נציגי הקרן הקיימת לישראל, החברה להגנת הטבע ושני נציגי ציבור שיש להם עניין בתחומי פעילות הרשות. החבר התשעה-עשר הוא נציג השלטון המקומי בישראל או נציג ארגון המועצות האזוריות. עיקר תפקידיה של מליאת הרשות הם לקבוע את מדיניותה הכללית של הרשות ואת קווי פעולתה; לקבוע את תוכניות העבודה ולאשר את תקציבה; לעקוב אחר ביצוע המדיניות, התוכניות והתקציבים ולהנחות את מנהל הרשות. השר להגנת הסביבה הוא זה שממנה למליאה יו"ר מבין חבריה.