הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מורשת ירוקה: 4.6 מיליון שקלים יוקצו לשימור צמחים בסכנת הכחדה


במסגרת התוכנית להעצמת המורשת הלאומית, שמקדם משרד ראש הממשלה, הוחלט לכלול גם מיזם ייחודי לשימור והצלת מיני צמחי ארץ-ישראל בסכנת הכחדה. מנכ''ל רשות הטבע והגנים: ''מורשת של עם ושל ארץ אינה מסתכמת רק במבנים שהקימו בניו, אלא גם במנהגים, בתרבות ובנוף שליווה את אותו עם לאורך ההיסטוריה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-2-2012


במסגרת התוכנית להעצמת המורשת הלאומית שמקדם משרד ראש הממשלה יוקצה סכום של 4.6 מליון שקלים לטובת מיזם לשימור צמחי בר בסכנת הכחדה. עד כה אושרו במסגרת התוכנית כ-65 מיזמים, מתוכם 40 אתרים, ו-25 מיזמים בלתי מוחשיים, בעלות כוללת של כ-250 מיליון שקל (131 מיליון במימון תוכנית מורשת, ו-118 מיליון שקל במימון חיצוני). עריכת חוזי המסגרת למיזמים השונים נמצאת בשלבי סיום ובמרוצת השבועות הקרובים יחל שלב הביצוע, בהתאם לתוכניות.

המיזם הייחודי לשימור מיני צמחי ארץ-ישראל נכחדים יבוצע באמצעות רשות הטבע והגנים בסיוע וועדה מקצועית הכוללת את אנשי הרשות, נציגי אקדמיה, בוטניקאים ואנשי אקולוגיה נוספים. הסכום שהוקצב למטרה זו, ישמש להקמת מערכת שתכלול בין השאר הקמת בנק גנים, גני מקלט ואמצעים נוספים להגנה על מינים נכחדים, לצד שימור של צמחים נדירים ואנדמיים (צמחים שניתן למצוא רק בגבולות ישראל) באתרם, בין אם על ידי קידום הכרזה על שמורות טבע בבתי הגידול של הצמחים הנדירים, או על ידי הגבלת פעילות מבקרים והוצאת מינים פולשים. במקרים בהם לא ניתן להבטיח שימור בבתי הגידול הטבעיים, נעזרים גם בשיטות שימור מחוץ לאתר- דוגמת בנק הגנים בשיתוף עם מכון וולקני, והקמת גני מקלט לצמחים בסכנת הכחדה בתוך שמורות טבע קיימות.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין מברך על ההחלטה ואומר: "מורשת של עם ושל ארץ אינה מסתכמת רק במבנים שהקימו במהלך ההיסטוריה, אלא גם במנהגים, בתרבות ובנוף שליווה את אותו עם ואותה ארץ לאורך מאות ואלפי שנים, ואנו מברכים על כך ששימור המגוון הביולוגי של ארץ ישראל נכלל בהגדרה זו של מורשת".

ד"ר יהושע שקדי, מדען ראשי של רשות הטבע והגנים: "אנחנו מברכים על ההחלטה לקבל את הצעתנו ולכלול את המגוון הביולוגי בתוכנית העצמת המורשת. ישראל נמצאת במיקום גיאוגרפי אשר מחבר בין 3 יבשות ושני אזורי אקלים, וככזו מגוון הצמחים שבה הוא גדול בכל קנה מידה, ולא פחות חשוב- ייחודי לישראל בחלקו. רשות הטבע והגנים, לצד מומחים אקולוגיים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת ת"א ובשיתוף עם אנשי הבנק הגנטי של משרד החקלאות, החלה בעיצוב תוכנית לשימור 40 המינים האנדמיים הנדירים ביותר ובתי הגידול הנדירים והייחודיים בהם הם צומחים, והכללת הנושא בתוכנית תאפשר לקדם תוכנית הצלה זו ביתר שאת".