הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צו סגירה מנהלי הוצא למפעל לייצור דבש ושמן זית


מבדיקות מעבדה שנערכו למוצרים שונים של מפעל ''כרמל תעשיות מזון'' בבתי ים עולה החשד כי המפעל שיווק דבש ושמן זית שאינם עומדים בתקנים, ללא רישיון משרד הבריאות וללא רישיון עסק, וכי הייצור נעשה בתנאים תברואיים ירודים. מועצת הדבש: ''אנו מברכים את משרד הבריאות על קיומן של בדיקות איכות המזון המשווק''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-2-2012


בעקבות פעילות פיקוח של שירות המזון בלשכת הבריאות מחוז תל-אביב, הוצא צו סגירה מינהלי למפעל "כרמל תעשיות מזון" בבת-ים. ביקורת משותפת עם נציגי הרשות המקומית העלתה כי המפעל מייצר ללא רישיון משרד הבריאות וללא רישיון עסק מטעם הרשות המקומית, וכי היצור נעשה בתנאים תברואיים ירודים. על פי החשד, העסק משווק את מוצריו תחת המותג "Carmel, מוצרים טובים מבית טוב" ומותגים אחרים. תיק הועבר לפרקליטות לשם הגשת כתב-אישום.

מחקירת העניין כולל בדיקות מעבדה שנערכו למוצרים שונים עולה החשד כי מהעסק שווקו שמני זית מזויפים, דבש מזויף ומוצרים נוספים אשר סימונם עלול להטעות את הצרכנים. קיים חשד שחלק ממוצרים אלה קשור למוצרים שנמצאו לא תקינים לפני מספר חודשים במבצע הבדיקות הארצי לשמני זית שערך שירות המזון במשרד הבריאות.

להלן מוצרים שבדיקות המעבדה מעידות על אי תקינותם:

טבע, שמן זית טהור, משווק בלעדית על ידי: ברנוביץ ובניו בע"מ, מושב עמיעוז, עדיף להשתמש לפני 12/2012. המעבדה קבעה כי המוצר אינו מתאים לשמן זית, מתאים לשמן סויה.

שמן זית טהור ספרדי, סיביליה, משווק בלעדית על ידי שימורי הדרום, עדיף להשתמש לפני 12/2012. המעבדה קבעה כי המוצר אינו מתאים לשמן זית, מתאים לשמן סויה.

דבש דבורים, Carmel מוצרים טובים מבית טוב, 350 גר', כרמל תעשיות מזון, רח' הבנאי 29 חולון. על פי בדיקת המעבדה וחקירת העניין המוצר איננו דבש ע"פ התקן הישראלי לדבש.

הגליל, שמן זית טהור, משווק בלעדית על ידי: שיווק הדרום, עדיף להשתמש לפני 12/2012. המעבדה קבעה כי המוצר אינו מתאים לשמן זית, מתאים לשמן סויה.

טבע, שמן זית טהור, משווק בלעדית על ידי שווק הדרום, עדיף להשתמש לפני 6/2012. המעבדה קבעה כי המוצר אינו מתאים לשמן זית, מתאים לשמן סויה.

בנוסף, נמצאו מוצרים נוספים אשר ישנו חשד שיוצרו בניגוד לדרישות החוק בישראל (מצ"ב תמונות למטה).

במועצת הדבש שפועלת בתיאום עם גורמי האכיפה השונים באופן תקיף כנגד זייפני הדבש, מברכים את משרד הבריאות: "אנו מברכים את משרד הבריאות על קיומן של בדיקות איכות המזון המשווק. הבדיקות נועדו למנוע זיופים וייצור דבש שאינם עומדים בתקן ובכדי למנוע יבוא של דבש ממקורות שאינם מהימנים ואינם בטוחים ומזיקים לבריאות.

מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור אומר כי למעט הדבש המיובא על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה העומד בהתאם לדרישות התקניות שנקבעו בסטנדרטים בינלאומיים, ישנו יבוא לא חוקי של דבש באיכות ירודה מארצות המזרח ובעיקר מסין שאינו עומד בדרישות התקן וכן קיים זיוף של דבש מקומי, במסגרתו פעל משרד הבריאות לסגירת מפעל "כרמל תעשיות מזון. אבידור מציין כי קשה מאוד להבחין בדבש מזויף ולכן הוא מציע לעקוב אחר התוויות של יצרני מזון איכותי מישראל. ''המוצר המזויף אינו זול משמעותית מאשר הדבש האיכותי המיוצר ומשווק בישראל.''



עגורים באגמון החולה