הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: צמחים מתקשרים ביניהם בזמן מצוקה


מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת בן גוריון שופך אור על יכולתם של צמחים לחוש ולהגיב על תשדורות מצוקה של שכניהם בזמן עקה ולהעביר אותן הלאה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-2-2012


משחקים ''טלפון שבור'' אבל ברצינות... צמחים מותאמים לקשיים ואתגרים רבים ושונים, אולם עד כה יכולותיהם לנצל מידע סביבתי הקשור למצבי עקה המגיע מצמחים שכנים היו פחות מוכרות.

במחקר שנערך בקבוצתו של פרופ' אריאל נובופלנסקי מהמחלקה לאקולוגיה מדברית ע"ש מטרני, במכונים לחקר המדבר על-שם בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף עם ד"ר עומר פליק ואחרים, חשפו החוקרים את הצמחים לעקות שונות, כגון יובש או מלח, ומצאו כי זמן קצר לאחר החשיפה שלהם לעקה, גם שכניהם שלא היו חשופים אליה הגיבו כאילו נחשפו לה גם הם.

בעזרת מערכת ניסויית שהגבילה את אפשרות המגע בין הצמחים באופנים שונים, נמצא כי אותות המצוקה מועברים בין השורשים של צמחים שכנים. כמו במשחק הילדים "טלפון שבור", זמן קצר לאחר קליטה של אותות מצוקה משכניהם, הצמחים לא רק מגיבים בעצמם, אלא אף מעבירים אותות מצוקה לצמחים נוספים, ואלה ממשיכים ומעבירים אותות מצוקה לצמחים רחוקים יותר שמגיבים באופן דומה.

תוצאות ראשוניות מראות כי קליטה של אותות מצוקה מקדימים כאלה מעלה את יכולתם של הצמחים לשרוד בתנאי עקה עתידיים. התוצאות מדגימות התאמות המבוססות על יכולות של הצמחים לתקשר ולהעביר מידע סביבתי באופנים שהיו מוכרים עד כה רק ביצורים בעלי מערכת עצבים מרכזית. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בז'ורנאל המדעי Plos One. למאמר המלא לחצו כאן