הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עלייה באירועי התעללות בבעלי חיים ב-2011


לרגל יום זכויות בעלי החיים שיתקיים מחר (ג') בכנסת פורסמו נתונים מדאיגים על הטיפול בחיות מהם עולה כי 20 תלונות מוגשות מידי יום. בשנת 2011 טיפל משרד החקלאות ב-303 אירועים שונים של צער בעלי חיים ורווחתם, 88 תיקים משפטיים חדשים נפתחו, וחלק נרחב של חוקים ותקנות הוסבו לעבירות מנהליות, דבר שייצר שינוי מהותי בכל תהליך האכיפה של החוק שהפך למהיר, יעיל ומרתיע יותר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-2-2012


לרגל יום זכויות בעלי החיים בכנסת שיתקיים מחר (יום שלישי, ה- 28 בפברואר, 2011) משרד החקלאות ופיתוח הכפר האמון בין השאר על אכיפת עבירות צער בעלי החיים, מרכז נתונים על היקפי הטיפול בבעלי חיים בישראל והדאגה לרווחתם.

צער בעלי חיים - פעילות אכיפה

מידי יום מתקבלות במשרד החקלאות 20 תלונות בממוצע. כל תלונה נבדקת וכשנמצא בסיס לתלונה, נבחנות דרכי פעולה שונות, לרבות הגשת כתבי אישום או הטלת קנסות מינהליים.

יחידת הפיצו"ח, אשר מונה כ- 80 מפקחים ומפקחות הפזורים בכל הארץ, מוסמכת לחקור חשד לעבירות צער בעלי חיים ולהחרים בעלי חיים במידת הצורך. היחידה נסמכות על מס' מקורות: תלונות אזרחים למוקד יחידת הפיצו"ח, פניות ומכתבים של אזרחים, פעולות יזומות על סמך מידע של גורמי פנים במשרד, אכיפה יזומה וביקורת יזומה במשקים חקלאיים ובמסגרות שונות להחזקת בעלי חיים, כמו חנויות ופינות חי.

במהלך שנת 2011, טופלו כ- 303 אירועים בנושאי צער בעלי חיים על ידי יחידת הפיצו"ח. לשם השוואה, בשנים 2008 - 2010 טופלו סך הכל 204 אירועים בתחום צער בעלי חיים. עליה דרמטית זו ניתן לזקוף לדגש הרב שניתן בקרב כל יחידות משרד החקלאות ופיתוח הכפר העוסקות בין השאר בצער בעלי חיים, לנושא זה.

הלשכה המשפטית מקיימת אכיפה נרחבת בתחום צער בעלי חיים וכן, מקדמת התקנת תקנות לחוק צער בעלי חיים. במסגרת פעולות האכיפה, בין השנים 2008 - 2010 נפתחו 53 תיקי חקירה בעבירות צער בעלי חיים. ואילו בשנת 2011 נפתחו 88 תיקים חדשים בעבירות צער בעלי חיים! כרגע מתנהלים 118 תיקים משפטיים פעילים (תיקים לכתבי אישום, תיקים לקנסות מנהליים ותיקים אשר נמצאים בהשלמות חקירה).

על פי הנחייה פנימית של מחלקת התביעות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, הטיפול בתיקי צער בעלי חיים הינו בעדיפות ראשונה על פני שאר התיקים המטופלים במחלקה.

בין ההליכים הפליליים שהסתיימו, ניתן למצוא:

כתב אישום לבית משפט השלום בעכו באשמת חיתוך ברקמה חיה למטרות נוי. הנאשם חתך זנבות של חמישה גורי כלבים. על הנאשם הוטל מאסר לתקופה של חודשיים אשר ירוצו בעבודות שירות; קנס בסך 5,000 ₪ ומאסר על תנאי של 6 חודשים לתקופה של שלוש שנים.

כתב אישום לבית משפט השלום בבאר שבע, בגין אשמה של התעללות בסוס. הנאשם החזיק במשקו סוס אחד ומנע ממנו מזון, מים וטיפולים רפואיים. הסוס הוחזק במשק משך 4 חודשים כשהוא סובל מפגיעה ברגלו. הסוס הוחרם ובית משפט השלום הטיל על הנאשם מאסר על תנאי של 6 חודשים למשך 3 שנים וקנס בסך 25,000 ₪. הנאשם ערער לבית המשפט המחוזי על גובה הקנס וערעורו נדחה.

כתב אישום שהוגש נגד חברת רמית בע"מ, שעוסקת בהדגרת ביצים, בגין עבירות של התעללות בבעלי חיים. כתב האישום הוגש לבית משפט השלום בחיפה לפיו החברה השליכה אפרוחים לאשפה בעודם בחיים באופן שגרם לגסיסתם ומותם האיטי כתוצאה מהתייבשות וחנק. החברה הורשעה והוטל עליה קנס בסך 60,000 ₪ וחויבה בחתימה על התחייבות בסכום דומה למשך 3 שנים.

תמיכות בפעולות יזומות לשיפור רווחתם של בעלי חיים

משרד החקלאות מקצה מדי שנה סכום משתנה בהיקף של כמה מיליוני ש"ח לתמיכה בפעולות יזומות לשיפור רווחתם של בעלי חיים, בהם: עידוד עיקור כלבים, עיקור וסירוס חתולי רחוב, הקמת מרפאות רשותיות, שדרוג כלביות עירוניות, חילוץ ושיקום סוסים וחמורים.

החל משנת 2007 מקצה משרד החקלאות תקציבים ייעודיים לקידום רווחת בעלי חיים, מגמה שהתבססה בשנת 2008 עם תיקון סעיף 14א לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) וקביעת תקציב שנתי קבוע בסך 4.5 מיליון שקלים חדשים למימון פעולות לצמצום ההתרבות של בעלי חיים משוטטים.

בשנת 2011 הוקצו 1.5 מיליון ₪ להקמה ושיפוץ כלביות רשות ו- 3 מיליון ₪ לעיקור חתולי רחוב; בשנת 2012 מוקצים סך של 4.5 מיליון ₪ למבצע עיקור חתולי רחוב, ובנוסף 300,000 ₪ לביצוע מחקר בנושא "צמצום התרבות אוכלוסיית חתולי הרחוב תוך שיפור רווחתם".

חילוץ ושיקום חיות מחמד, סוסים וחמורים

משרד החקלאות, במסגרת האכיפה, מקיים כאמור מבצעים יזומים לחילוץ והצלה של בעלי חיים שנפלו קורבן להתעללות. לאחר חילוץ בעל החיים, הוא מועבר לשיקום וטיפול רפואי במתקן מוגן במימון מלא של המשרד. לאחר שיקום מועבר בעל החיים למשפחה מאמצת.

תוכנית ההצלה לסוסים וחמורים שנפלו קורבן להתעללות החלה את פעילותה לפני חמש שנים, בשנת 2007. כ- 550 סוסים וכ- 250 חמורים חולצו עד כה מהתעללות ושוקמו במתקנים מוגנים, במימון מלא של משרד החקלאות. מרבית הסוסים הועברו למשפחות מאמצות אשר ביכולתן להעניק בית חם וטיפול כנדרש. החמורים שחולצו מהתעללות שולבו במתחמי בריכות דגים והם נהנים מביתם החדש בטבע.

תוכנית ההצלה של כלבים וחתולים החלה פעילותה בשנת 2010 ומאז חולצו ושוקמו 36 כלבים ו- 23 חתולים, בהם כלבים שיועדו לקרבות כלבים וחתולים שהוחזקו בבית גידול בתת-תנאים.

קידום חקיקה ונהלים

בשנה האחרונה נמשכה במשרד העבודה על כתיבת תקנות צער בעלי חיים הובלת עופות (שאושרו בדצמבר 2011), החזקת מטילות, המתת אפרוחים והחזקת חזירים. תקנות אלו יותקנו במסגרת קידום רפורמה בענף החזירים, אשר לאחרונה הוקם צוות בינמשרדי לשם קידומה. במסגרת הרפורמה המתוכננת: התאמת המפטמות והחזיריות לשמירה על איכות הסביבה ובטיחות ביולוגית, הרחקת אזורי הגידול מתוך הישובים למניעת מפגעי ריח, הסדרת פתרונות קצה לטיפול בפרש בעלי החיים, קביעת תקנות בנושא רווחת בעלי החיים והתאמת אזורי הגידול לתקנות.

עד היום הותקנו במסגרת חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) בין השאר - תקנות הובלת בהמות, תקנות החזקת עגלי חלב, תקנות החזקה שלא צרכים חקלאיים, תקנות קרן למען בעלי חיים, תקנות תערוכות, הצגות ותחרויות של בעלי חיים, תקנות הובלת עופות ועוד.

חלק נרחב של חוק ותקנות צער בעלי חיים הוסבו לעבירות מנהליות בתחילת 2011, דבר שייצר שינוי מהותי בכל תהליך האכיפה של החוק. האכיפה הפכה למהירה, יעילה ומרתיעה יותר.

עד עתה, ניתנו 35 קנסות מנהליים בעבירות על צער בעלי חיים בסכום כולל של מאות אלפי שקלים.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "קידום רווחתם של בעלי החיים מהווה יעד מרכזי של המשרד. בשנה האחרונה ביצענו מספר צעדים משמעותיים כגון קידום חקיקה והגברת האכיפה על מנת לשמור על זכויות בעלי החיים. המשרד ימשיך להקצות תקציבים ומשאבים לטובת נושא חשוב זה".

המשרד קורא לאזרחים לפנות למשרד עם כל חשד לעבירה על חוק צער בעלי חיים. פניות בנושא ניתן להעביר אל מחלקת צער בעלי חיים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ל- welfare@moag.gov.il או לפקס: 03-9681661. את הפניות מומלץ להעביר בתוספת תיעוד.