הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סופת שלגים בצפון, שיטפונות בנחלי מדבר יהודה


בצפון התחוללו במשך אתמול והלילה סופות שלגים כבדות והכבישים באזור נחסמו בשל סכנת החלקה, עצים שקרסו ונחלים שעלו על גדותיהם. התיירנים בגליל ובגולן נערכים לאירוח אלפי מבקרים בסוף השבוע. בירושלים החל לרדת לפנות בוקר שלג שהצטבר על הקרקע. במדבר יהודה גרמו הגשמים לשיטפונות. הרוחות שפקדו שלשום את הערבה והנגב נחלשו מעט, אולם צניחת הטמפרטורות והרוחות החזקות גרמו נזק לחקלאים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-3-2012


סופות השלגים שהתחוללו לאורך אתמול והלילה גרמו לחסימות כבישים בצפון רמת הגולן, וכבישים נוספים בגליל ובגולן נסגרו בשל נחלים שעלו על גדותיהם ועצים שקרסו. לקראת הגעתם של המטיילים לצפון, מזהירים במועצות המקומיות והמשטרה משכבות קרח שעלולות להצטבר על הכבישים ולגרום להחלקה.

ברחבי ירושלים החל לרדת לפנות בוקר (שישי) שלג המעורב ברובו עם ברד ונערם לגובה של 3 סנטימטרים. זו הפעם הראשונה מזה ארבע שנים שהבירה עוטה לבן. מפלסות וכלים הנדסיים של העירייה יפנו את צירי התנועה הראשיים בעיר. שלג רב ירד גם בשעות הבוקר המוקדמות בהרי הגולן ובצפת. גם בישובים שונים בגליל הצטבר שלג על הקרקע ובמספר ישובים בוטלו הלימודים היום.

הרוחות העזות שהשתוללו אתמול בצפון הגולן גרמו לקריסת עצים רבים וחוטי חשמל שנקרעו גרמו להפסקות חשמל ממושכות במספר ישובים בצפון הרמה. השלג בישובי צפון רמת הגולן, שהחל לרדת ביום רביעי הצטבר כבר לגובה של כ-70 ס''מ, ובאתר החרמון נוספה אתמול שכבת שלג בגובה של יותר ממטר. האתר נסגר למבקרים בשל הסופה החזקה שהשתוללה במקום.

רונן גלבוע מנהל התיירות בקיבוץ עין זיוון, דיווח בשעות הערב על שלג כבד שממשיך לרדת באזור. "זה נראה ממש כמו מלחמה. עצים נשברו, חוטי חשמל נקרעו, המשטרה חסמה כבישים לסירוגין, הצטברה כאן כמות יפה של שלג שלא ראינו כאן כבר שבע שנים, ועכשיו השלג התחדש. נראה איך המערכת תתפתח במהלך הלילה".

שפי מור, מנכ"ל כפר הנופש מרום גולן סיפר במהלך היום כי הדרכים חסומות וקיימת סכנה גדולה להחלקה גם לרכבי שטח, ולכן הודיעו בכפר לכל האורחים שלא להגיע היום. ''השלג יורד מהבוקר ולא פוסק ולכן גם קשה מאוד לפלס את הכבישים וכרגע אין גישה לקיבוץ. גם הכניסות לבתי החברים חסומות בחלקן, אך התושבים נהנים מאוד מהשלג היפה ונשארים בביתם בחוג המשפחה והחברים.'' מאיר (כושי) לוי, מנכ"ל כפר הנופש נופי גונן ויו"ר פורום תיירני גליל עליון סיפר כי בשל חסימות הכבישים, קלטו בכפר הנופש את המטיילים הרבים שהיו אמורים להגיע לחדרי האירוח בצפון רמת הגולן.

בדרום רמת הגולן לא ירד שלג אך הגשמים הכבדים גרמו לזרימות נדירות בנחלים. בגולן מעריכים כי מאגרי המים באזור יעלו על גדותיהם עד סוף החורף. "מאגרי דרום רמת הגולן שלאורך ציר המפלים נמצאים על סף גלישה. חלקם יגלשו תוך שעות וחלקם יגלוש עד סוף הלילה וזה אומר שמחר ובמהלך השבת יהיו זרימות עוד יותר יפות בנחלים", אמר רמי לנר, מנכ"ל אגודת המים מי גולן. ברמת הגולן ישנם 14 מאגרי מים המשמשים בעיקר להשקיית השדות החקלאיים. חמישה מהם מאגרי מי קולחין, והיתר אוספים מי שטפונות המספקים את תצרוכת המים לחקלאות בכל רמת הגולן.

מרשות המים נמסר כי מפלס הכנרת עלה ביממה האחרונה ב-9 ס''מ נוספים, וחסרים לכנרת 3.48 מטרים כדי להגיע לרום העליון. ההערכה היא כי הגשמים העזים שירדו בכל אזור אגן ההיקוות של הימה יתרמו לה מים רבים בימים הקרובים.

במדבר יהודה גרמו הגשמים לשיטפונות עזים. כביש מצדה-עין גדי נסגר לשעות אחדות בעקבות השיטפון בנחל צאלים. ברשות נחל הקישון ציינו כי מדובר באירוע חיוני מאחר והוא מסייע בשטיפה והחלפת חומרים ושאריות צמחים שהצטברו באפיק. עם זאת הביעו ברשות חשש כי זיהום רב מחצרות המפעלים הסמוכים יגלוש אל אפיק הנחל.

המערכת הנוכחית הייתה סוערת במיוחד גם בנגב ובערבה. בקיבוץ דורות שבנגב המערבי ירדו 55 מ"מ של גשמים, כמות חריגה באזור הזה. הרוחות שפקדו שלשום את הנגב נחלשו מעט, אולם ירידת הטמפרטורות גרמה נזק לחקלאים. סופות חול פקדו את אזור הערבה במשך 3 ימים רצופים ללא גשם וגם שם דווחו החקלאים על פלסטיקים ורשתות שעפו בסופה.