הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פטרייה קטלנית מאיימת לחסל מטעי אבוקדו, אפרסק וגפני היין בישראל


הפטרייה הרגה עצי יער רבים מזני האקליפטוס, הברוש והאורן ברחבי הארץ ובאחרונה נמצאו עדויות להתפשטותה במטעי עצי פרי. מועצת הצמחים יוזמת דיון חירום ופנתה למשרד החקלאות בבקשה להקים צוות של מומחים, מדענים ומדריכים לטיפול בנושא. הסכנה הצפויה מחיסול ענפים אלה מוערכת במאות מיליוני שקלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  4-3-2012


חשש גדול בקרב חקלאי ישראל: לאחרונה התגלו בעצי אבוקדו, אפרסקים וכרמי גפן יין ממצאי תקיפה קטלניים של פטרייה בשם "בוטריוספרה". קצב ההתפשטות של הפטרייה מהיר ביותר ועלול להעמיד בסכנה ממשית מטעי פירות רבים בישראל. הסכנה הצפויה מחיסול ענפים אלה מוערכת במאות מיליוני שקלים.

הפטרייה הרגה כבר עצי יער רבים מזני האקליפטוס, הברוש והאורן ברחבי הארץ ובאחרונה נמצאו עדויות להתפשטותה במטעי עצי פרי. בדרום אותר מטע אבוקדו פגוע, באזור יתיר נמצא כרם גפן יין שהודבק ככל הנראה מברושים שגדלים בסמוך, ובאזור גדרה הודבק מטע אפרסקים מעצי אקליפטוס שגדלים בקרבת מקום. אופן ההדבקה של פטריית הבוטריוספרה מתבצע על ידי נבגים הנישאים באוויר ולכן יש חשש מהתפשטות מהירה של המחלה.

מועצת הצמחים יוזמת דיון חירום בשל החשש למחלה הקשה המאיימת על המטעים בישראל. מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון, ויו"ר הועדה הענפית פירות רמי בר-נס, פנו למנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי בבקשה להקים צוות חירום לטיפול בנושא, של מומחים, מדריכים ומדענים בהשתתפות פרופ' דני שטיינברג - מומחה לאפידמיולוגיה של מחלות צמחים שגילה לראשונה את נזקי הפטרייה.

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים: "הפטרייה הקטלנית עלולה לגרום לפגיעה משמעותית בענף הפירות ואנו פועלים למניעת התפשטותה ולמציאת פתרון לעצים שכבר ניזוקו. כבעבר, מועצת הצמחים תמשיך לסייע לחקלאים בהתמודדות עם מפגעים מסוג זה שדורשים התייחסות במישור האזורי והלאומי".

החשש המיידי הוא לענף האבוקדו המתפרס על פני 50,000 דונם, מניב כ-90,000 טון בשנה, בשווי של כ- 450 מיליון ₪, ולענף האפרסק, המתפרס על פני 35,000 דונם, מניב כ-50,000 טון תוצרת בשנה בשווי של כ-225 מיליון ₪.