הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרס ישראל יוענק לעזריה אלון


עזריה אלון הוא חוקר ארץ ישראל וממייסדי החברה להגנת הטבע, ומאחוריו עשרות רבות של שנות עשייה בתיעוד טבע הארץ, שמירתו והפצת מורשתו. אלון יקבל ביום העצמאות הקרוב את פרס ישראל למפעל חיים על תרומתו המיוחדת לחברה ולקהילה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  7-3-2012


עזריה אלון, ממייסדי החברה להגנת הטבע, יקבל ביום העצמאות הקרוב את פרס ישראל למפעל חיים על תרומה מיוחדת לחברה ולקהילה. ההודעה המשמחת נמסרה היום (ד') על ידי שר החינוך גדעון סער היום.

עזריה אלון הוא חוקר ארץ ישראל וממייסדי החברה להגנת הטבע, ומאחוריו עשרות רבות של שנות עשייה בתיעוד טבע הארץ, שמירתו והפצת מורשתו.

אלון נולד בשנת 1918 באוקראינה. בשנת 1925 עלתה משפחתו לארץ ישראל והתיישבה במושב כפר יחזקאל שבעמק יזרעאל. בשנת 1932 עברה המשפחה לקריית חיים. כשהיה בן 20 חזר אל העמק והצטרף כחבר לקיבוץ בית השיטה, מקום מגוריו עד היום. בשנת 1952 נישא לרות אלון, ולהם ארבעה ילדים.

אלון נמנה עם מייסדי החברה להגנת הטבע והוא מאבות נושא שמירת הטבע בישראל. הוא עבד כמורה דרך ומדריך ידיעת הארץ לאורך שנים רבות. מאז שנת 1992 הוא מלמד בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. בשנת 1959 החל אלון בהגשת התכנית "נוף ארצנו" בקול ישראל, והוא ממשיך עד היום בהגשה רציפה של התכנית (אלון אף נכנס לספר השיאים של גינס כמגיש הוותיק ביותר של תכנית רדיו). אלון היה הזוכה הראשון בפרס רשות השידור, בשנת 1966, על תכניתו.

עזריה אלון חיבר עשרות ספרים בנושאי טבע וידיעת הארץ, בהם גם ספרי ילדים המקרבים את הקוראים הצעירים לנושא הטבע ושמירתו. הוא ערך את הספר "מדריך לציפורי ארצנו" והיה העורך הראשי של האנציקלופדיה "החי והצומח של ארץ ישראל".

פרס ישראל הוא האחרון והחשוב בשרשרת הפרסים והתארים הרבים אשר נתנו לעזריה אלון כהוקרה על פועלו למען איכות הסביבה והטבע בישראל, ביניהם: פרס צימרמן לאיכות הסביבה (1977), פרס ישראל יחד עם החברה להגנת הטבע (1980), פרס יו"ר הכנסת לאיכות החיים והסביבה (1984), תואר דוקטור לשם כבוד מטעם מכון וייצמן (1991), פרס יגאל אלון למעשה מופת חלוצי (1994), אות מפעל חיים להגנה על הסביבה מטעם המשרד להגנת הסביבה (2008) שקיבל יחד עם מייסדים נוספים של החברה להגנת הטבע, ופרס הרצל (2010).

מנכ"ל החברה להגנת הטבע קושה פקמן אמר עם פרסום הודעת הזכייה: "עזריה אלון הוא דוגמא ומופת לאהבת הארץ, לשמירת הנופים שלה וערכי הטבע והסביבה שבה. בעשרות שנות פעילות חינך ולימד אלון רבים, הפיץ לציבור הרחב את הידע העצום שלו בנושאי ידיעת הארץ והוביל והשתתף באין ספור מאבקים סביבתיים, למען הטבע והציבור. אלון הוא סמל, אייקון וחלוץ סביבתי, ואנחנו מאחלים לו עוד שנים רבות נוספות של עשייה סביבתית וחינוכית".