הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עדכונים: הסתיימה המתת העופות בשלווה ובחולית


המתת העופות בחולית ובשלווה הסתיימה. מחר (ראשון) יומתו העופות באזור נוסף בחולית, אשר בו לא נמצאה המחלה אך הוא מקורב למשק הנגוע. כל הדגימות שנלקחו מהמשקים באזור בינתיים שליליות. יותר מ-50 אלף תרנגולות הומתו - במושב שלווה כ-11 אלף תרנגולי הודו, וביישוב חולית הושמד לול שבו 40 אלף תרנגולי הודו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-3-2012


עדכון שבת 10.3.12 שעה 20:45
המתת העופות בחולית ובשלווה הסתיימה. מחר (ראשון) יומתו העופות באזור נוסף בחולית, אשר בו לא נמצאה המחלה אך הוא מקורב למשק הנגוע. יותר מ-50 אלף תרנגולות הומתו בשני המוקדם בהם התגלתה המחלה: במושב שלווה כ-11 אלף תרנגולי הודו, וביישוב חולית הושמד לול שבו 40 אלף תרנגולי הודו. כל הדגימות שנלקחו מהמשקים ברדיוס בינתיים שליליות. על רקע החשש להתפשטות המחלה, פנה יעקב כהן, מזכיר ארגון מגדלי העופות, לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש את התערבותו לפעול מייד לחסל את הנגע לפני שיהפוך למגיפה.

עדכון ששי 9.3.12 שעה 14:00
מחלת שפעת העופות התגלתה הבוקר (שישי) בלול תרנגולי הודו בקיבוץ חולית בצפון הנגב המערבי, זאת לאחר שאתמול נמצאו שלושה לולים נגועים במושב שלווה, דרומית לקריית גת.

משרד החקלאות הודיע היום (ו') כי הוא מטפל במניעת התפשטות המחלה, ועד סוף היום יושמדו כל העופות הנגועים והנמצאים בסמוך לאזור. במקביל נערכות בדיקות בכלל הלולים במועצה יחד עם הרופאים הווטרינריים המקומיים. מבדיקה שערך המשרד, רוב הלולים בישובי אשכול ריקים, ואלו שבהם יש עופות יעברו בדיקה בהתאם להנחיות.

ממשרד החקלאות נמסר הכניסה לקיבוץ חולית אפשרית, אך הכניסה למתחם הלולים אסורה וחסומה. במושב שלווה החלו הבוקר בהשמדת כ-11 אלף תרנגולי הודו, לאחר שאמש התגלתה שפעת העופות בשלושה לולים במושב.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר נדב גלאון, הטיל הסגר תנועת בעלי חיים על האזור, ברדיוס של 10 ק"מ מהמוקד. צוותי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות סימנו את השטח סביב החווה וכת מתבצעת המתתת העופות במוקד, אשר צפויה להסתיים עד כניסת השבת. כמו כן נלקחו דגימות ממשקים שכנים.

הבוקר הגיעו שלושה תושבי קריית גת לבית החולים ברזילי באשקלון, לאחר שחששו כי נדבקו בשפעת העופות. השלושה סיפרו כי חשדם התעורר לאחר שבאו במגע עם תושבים ממושב שלווה. בבדיקה ראשונית לא נמצאו ממצאים המעידים על הדבקות במחלה. יש לציין, כי עד היום לא אירעה בארץ הידבקות של בני אדם במחלת שפעת העופות. הדבקה מחייבת מגע הדוק ורצוף עם העופות החולים, ואי נקיטת אמצעי זהירות במגע ישיר עם העופות או הפגרים. ביום שישי חוסנו כ-50 אזרחים שנחשפו לעופות בלולים שבהם אובחנה שפעת העופות במושב שלווה ובמושב חולית.

על רקע החשש להתפשטות המחלה, פנה יעקב כהן, מזכיר ארגון מגדלי העופות, לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש את התערבותו לפעול מייד לחסל את הנגע לפני שיהפוך למגיפה.

ממשרד החקלאות נמסר כי חימום לטמפרטורה של מעל 70 מעלות הורג את כל נגיפי השפעת, ואין סיבה להימנע מאכילת עוף וביצים שבושלו היטב. עם זאת, מומלץ לוודא שאין חלקים ''ורודים'' בבשר העוף, לבשל ביצים עד שהחלמון שלהן קשה ולא נוזלי, ולדאוג לנקות היטב את הידיים, כלי המטבח ומשטחי ההכנה.